Ulf och Åse vann ett nytt kök!

PRESSMEDDELANDE 2011-04-28

”Har du Sveriges fulaste kök? ” Det frågade vi våra läsare i början av året. Många tyckte att de hade det. Juryn valde efter svårt arbete ett hårt slitet kök i Skänninge!

Att skicka in sitt eget kök till en tävling om att utses till Sveriges fulaste kanske skulle kännas pinsamt för en del. Men inte för alla dem som anmälde sig till Vi i Villas tävling. Kanske för att priset var ett helt nytt.

Vi i juryn har nu gått igenom tusentals bilder av kök med konstiga färger, gammalmodiga 60-, 70-, 80-talskök, trasiga kök, slitna kök, kök utan luckor.

Till slut bestämde vi oss för Ulf Norrmans och hans sambo Åse Bergs 70- talskök i Skänninge.

”Vi kan inte ha det så här” skrev Ulf till sitt tävlingsbidrag och när vi såg bilden på ventilationsröret i taket och de slitna luckorna kunde vi bara hålla med.

Annons

– Ja köket ramlar isär. Det är ju från 70-talet vilket var den värsta slit- och slängperioden, säger Ulf.

Han och Åse köpte huset för sex år sedan. Det är från 1850 och eftersom båda arbetar med byggnadsvård har de sedan dess jobbat med att återställa så mycket som möjligt.

– Det betyder att vi gör allt på det jobbiga sättet, så det tar lång tid.

Just köket ska dock inte återställas till ursprungligt skick. Det ska vara funktionellt i första hand. Ulf har dessutom jobbat som kock så köket måste fungera praktiskt.

– Ofta blir det ju en kompromiss mellan funktion och mysfaktor i ett kök. Men det är ändå viktigt att allt är placerat så bra som möjligt, den där viktiga triangeln med diskbänk, spis, skåp.

– Samtidigt är ju köket centrum och hjärta i de flestas hus så det ska ju vara mysigt att vara i också.

Nu finns det stora möjligheter för Ulf och Åse. De vinner kök från HTH till ett värde av 50 000 kronor!

Tack alla övriga för era bidrag!

Se mer bilder från tävlingen här!

Vinnarbilden.

Övriga finalister!

Dessa var med i slutomgången av tävlingen ”Sveriges fulaste kök”:

Annelie Olsson, Dals Rostock:
”Vi har tålmodigt avvaktat med all renovering och det kom en liten kille och en filmklippningsstation emellan, men nu är det verkligen på tiden!”

Thomas Öbro, Nordmaling
”Köket ligger i en stuga vi åker till varje helg.Det är en bra bit att åka och tyvärr hinns inte så mycket som man skulle vilja, då helgen går fort och är kort. Vår tanke är att kunna flytta dit permanent, då det är en underbar natur och ett härligt lugn där.”

Helena Eriksson, Perstorp:
”Mitt nuvarande kök sattes in i samband med att vi flyttade hit -94 och det köket som fanns då var hemskt. Det blev ett ekonomiskt försvarbart kök från IKEA den gången då man var nyinflyttad och kassan var skral. Har fungerat bra för det mesta men fungerar nu inte som kök längre.”

Yvonne Johansson, Ljungby:
”Köket fanns på plats när vi flyttade in och sedan har ju tiden bara gått. Felet med köket är att det är gammalt och slitet, det är märkt av "tidens tand". ”

För mer information om tävlingen, vänligen kontakta:
Stina Abenius, chefredaktör tidningen Vi i Villa
Tfn: 08-731 29 73, mobil: 070-799 79 36
E-post: [email protected]

Om Vi i Villa
Tidningen Vi i Villa utkommer tio gånger om året och distribueras gratis till samtliga Sveriges villahushåll, för närvarande strax över två miljoner. Viivilla.se besöks av 100 000 unika besökare per vecka. Tidningen och sajten utges av Bonnier Publications AB och ingår i Bonnier Magazine Group, som dotterbolag till Bonnier Publications A/S. Förlaget omsätter över 300 miljoner kronor och har 112 anställda i de nordiska länderna.

16 augusti 2011
Annons
Mer om Press

Gröna klappar - böcker om naturen

Press Årets julklapp är det återvunna plagget som en reaktion på att vi måste ta hand om naturen och vår miljö. Här kommer förslag på 3 böcker för att upptäcka och inspireras av naturen. Böckerna finns att köpa på bland annat Akademibokhandeln, Adlibris och Bokus.

Pressmeddelande: Vi i Villas elauktion

Press Svenskar byter ogärna elleverantör, ändå har fler än 18 000 gått med i Vi i Villas elauktion.

Sverige villaägare om privatekonomin 2011

Press PRESSMEDDELANDE 2010-12-08 Högre ränta skrämmer inte Sveriges villaägare - var tredje fattar beslut om boräntan med magkänslan

Lätt att bli en dålig granne

Press PRESSMEDDELANDE 2009-10-14 För den som vill är det lätt att bli ovän med grannarna i kvarteret. Genom att låna saker utan att lämna tillbaka dem, vara högljudd och inte hälsa när du stöter på någon på gatan kan du lätt skapa irritation i kvarteret. Det visar villapanelen där 4 139 villaägare i hela landet har svarat på frågor om vad som utmärker en dålig granne

Stina Abenius ny chefredaktör för Vi i Villa

Press PRESSMEDDELANDE 2009-10-07 Stina Abenius har utsetts till ny chefredaktör för Vi i Villa. Hon efterträder Björn Vingård som går i pension. Stina Abenius...

ServiceFinder och Vi i Villa inleder ett strategiskt samarbete

Press PRESSRELEASE 2010-08-26 Vi i Villa, med Sveriges största tidning, sajt och mässa för alla som bor i hus, hade redan etablerat den välbesökta webbsidan...

Skånska villaägare litar inte på elbolagen i stormtider

Press Pressmeddelande 2009-12-09 Var tredje skåning litar inte på att elbolagen har gjort vad de kan för att undvika strömavbrott under stormsäsongen. Istället förbereder många sig för vinterstormarna på egen hand, till exempel genom att skaffa reservbelysning, öppen spis eller batteridriven radio. Det visar Villapanelen där 589 skånska villaägare har svarat på frågor om sina förberedelser inför vinterstormarna.

Julgrannen vi inte vill ha

Press PRESSMEDDELANDE 2009-12-09 Juletid är inte alltid julefrid i villakvarteret. Julklappspapper spridda över trädgården, högljudda julfester eller för...

Välkommen till villapanelen

Press PRESSMEDDELANDE 2010-01-03 Villapanelen är den första oberoende och opolitiska panelen som speglar villaägarnas åsikter inom olika områden. Det är en...