Skånska villaägare litar inte på elbolagen i stormtider

Pressmeddelande 2009-12-09 Var tredje skåning litar inte på att elbolagen har gjort vad de kan för att undvika strömavbrott under stormsäsongen. Istället förbereder många sig för vinterstormarna på egen hand, till exempel genom att skaffa reservbelysning, öppen spis eller batteridriven radio. Det visar Villapanelen där 589 skånska villaägare har svarat på frågor om sina förberedelser inför vinterstormarna.

Fler än tredje skåning, 38 procent, litar inte helt eller inte alls på att elbolagen har gjort vad de kan för att undvika strömavbrott under stormsäsongen, till exempel genom att gräva ner elledningar eller förbereda kristeam.

– De senaste åren har en rad stormar lett till långa strömavbrott. I stormen Gudruns spår var tiotusentals människor utan el i flera veckor och i samband med det fick många elbolag kritik. Det är klart att detta har satt sina spår hos villaägarna, säger Björn Vingård, chefredaktör för tidningen Vi i Villa.

Det vanligaste villaägarna gör för att själva förbereda sig är att skaffa reservbelysning, skaffat öppen spis eller kamin och köpa en radio som drivs av batterier eller solceller. Endast 2 procent har köpt ett bensin- eller dieseldrivet elverk för att själva försörja sig med el om det blir strömavbrott.

Elbolagets VD välkommen gäst när strömmen går

17 procent av de skånska villaägarna vill gärna att VD:n för elbolaget knackar på om det blir strömavbrott. Men helst vill man ha sin partner och sina barn nära om strömmen går.

Strömavbrott – då vill jag förföra min partner

Blir det strömavbrott tar skånska villaägare det lugnt. Först ser man till att värmen hålls kvar i huset och att tända stearinljus kommer på andra plats. En tredjedel går runt i huset för att se till att allt står rätt till och en fjärdedel knackar till och med på hos grannen för att kolla läget.

17 procent av villaägarna uppger att de gärna förför sin partner när det blir strömavbrott.

Vad gör du om det blir strömavbrott?

1. Tända stearinljus 85 %
2. Vara noga med att hålla värmen kvar i huset 66 %
3. Ta de lugnt och göra något mysigt 50 %
4. Lyssna på radio 45 %
5. Umgås med familjen 41 %
6. Gå runt i huset och kontrollera att allt står rätt till 35 %
7. Bunkra vatten utifall det skulle sina 31 %
8. Knacka på hos grannen och kolla läget 24 %
9. Försöka ringa elbolaget 23 %
10. Läsa en bok/tidning 22 %
11. Ha sex/Förföra min partner 17 %
12. Gå och lägga mig 11 %

Om undersökningen

Totalt har 4 139 villaboende i hela Sverige, varav 589 i Skåne, från 20 år och uppåt besvarat undersökningen. Fler siffror hittar du i rapporten som finns att hämta på viivilla.se, se Press.

Resultaten kan användas fritt om källan tidningen Vi i Villa anges.

För mer information kontakta:

Björn Vingård, chefredaktör tidningen Vi i Villa
Tfn: 08-731 29 33, 0709-15 08 68
E-post: bvi@brm.se

Villapanelen är den första oberoende och opolitiska panelen som speglar villaägarnas åsikter inom olika områden. Det är en återkommande rapport om olika aspekter i villalivet och initiativtagare är Vi i Villa, Sveriges största tidning med en räckvidd på 2 300 000 läsare. Björn Vingård är chefredaktör och tidningen utkommer tio gånger per år till samtliga villahushåll i Sverige. Den gedigna kunskapen om och kontaktytan med villaägaren leder till intressant, rolig och viktig information. Se även viivilla.se

Rapport (pdf)

Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!

Mest lästa artiklar