Hjälp, julgransfoten läckte!

Vad gör man om julgransfoten läcker och har förstört golvet? Vi i Villas expert Peter Bratt svarar på läsarfrågan.


Förra året köpte jag en ny julgransfot och först efter jul märkte jag att det måste ha varit något litet hål i den, för golvet under foten blev verkligen helt förstört. Idag har jag bara slängt över en matta där, men är det här egentligen något jag borde anmält till försäkringsbolaget? Hur ska man göra för att undvika såna här problem i framtiden?

Einar

Svar: Jag tycker att du ska börja med att reklamera julgransfoten till återförsäljaren, reklamationer ska alltid ske så fort som möjligt efter upptäckt, där får du visa på att julgransfoten avviker från vad du som köpare med fog kunnat förutsätta – för du har faktiskt förväntat dig en tät julgransfot. Du kan också åberopa ersättning av återförsäljaren för den skada som du drabbats av på golvet genom felet på julgransfoten. Om du går bet där kan du ta kontakt med ditt försäkringsbolag och anmäla vattenskada på ditt golv, orsakat av en otät julgransfot. Skadan kan omfattas av din försäkring beroende på vilken omfattning på försäkring som du har köpt och att följdskadan överstiger självrisken.

Man bör tänka på att en gammal julgransfot i plåt kan ha rostat sönder sedan föregående jul, och julgransfot gjord av plast kanske har kommit i kläm någonstans på vinden så att den har fått en spricka. Båda orsakerna kan leda till ofrivilligt läckage. Med andra ord bör du ha julgransfoten under uppsikt första timmen efter påfyllning av vatten (och den obligatoriska sockerbiten).

Peter Bratt

 

Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!


Mest lästa artiklar