Tre saker du ALDRIG ska göra i en bil med automatisk växellåda

Vi har alla vårt eget sätt att köra, men om du har en bil med automatisk växellåda, och tenderar att göra dessa tre saker, bör du ändra dina körvanor direkt!

1. Ha inte bilen i neutralläge i nedförsbacke!

Sätter du bilen i Neutral när du kör nedför? Då är du inte ensam! Många människor brukar nämligen sätta bilen i N-läge, neutralläge, när man kör nedför för att spara bränsle. Men det finns faktiskt ingen anledning till det, eftersom du faktiskt sparar ännu mer bränsle genom att ha bilen i D-läge, körläge, i nedförsbacke.

I alla nyare bilar med automatisk växellåda kommer bränsletillförseln till motorn att stängas av, så att du bara använder hjulen, om du har bilen i körläge och kör i nedförsbacke .

Det är ju ingen katastrof om din bränsleförbrukning ökar, men det är en riktigt dålig idé att ha bilen i neutralläge medan bilen kör i nedförsbacke eftersom du då inte längre har optimal kontroll över bilen. Du kommer således inte att kunna bromsa eller accelerera om du hamnar i en situation som kräver det.

2. Sätt inte bilen i parkeringsläge medan den rullar!

Om du är van vid att sätta bilen i parkeringsläge medan den fortfarande rullar så är det viktigt att du byter teknik. Stanna först, lägg sedan i parkeringsläge. 

För om du placerar bilen i parkeringsläge medan den rullar, trycker du in parkeringsspärrhaken i växeln medan den fortfarande svänger och då riskerar du att parkeringshaken går sönder, eftersom den kommer att försöka stoppa en bil i rörelse.

Går parkeringshaken sönder fungerar inte parkeringsfunktionen på din automatväxellåda längre. Lyckligtvis är det, i de flesta nyare bilar med automatisk växellåda, inte möjligt att sätta bilen i parkeringsläge medan den fortfarande rullar.

3. Växla inte från back till körning medan bilen rör sig!

Du håller kanske på att vända bilen och sätter i backläget för att backa tillbaka. Och sedan sätter du bilen i körläge, medan den fortfarande rullar bakåt, och börjar köra. Du gör det säkert för att snabbt komma framåt, och inte vara till besvär för andra trafikanter – men se upp, det sliter på automatlådan!

Om du byter från back- till körläge medan bilen fortfarande rullar använder du din automatiska växellåda för att bromsa bilen, vilket den verkligen inte mår bra av.  Då pressas en rem mot växlarna för att växla, men det bromsar också bilen, vilket orsakar onödigt slitage på remmen. Detta, i sin tur, kan leda till en hög reparationskostnad. Remmen är nämligen inte alls billig att byta ut.

Försök göra dig av med alla dessa ovanor – det är både bra för växellådan och för plånboken!

Läs också: Så får du ordning i garaget


Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!

Mest lästa artiklar