10 tips för en bra parkeringsplats

Villan i all ära — men bilen då? Var ska den stå, och på vad? Det här behöver du veta för att få en parkeringsplats som håller, är praktisk och ger ett trevligt intryck.


Alla hus har en plats för bilen. Men hur man löser det ifråga om markläggning, eventuellt tak och så vidare skiljer sig avsevärt. Det har som nästan alltid med ekonomi och intresse att göra, men det finns vissa praktiska faktorer som inte går att bortse från. Här får du tio punkter med tips på vad som är värt att tänka på när du planerar en parkeringsplats.

1. Kontrollera om bygglov behövs
Hör med din kommun vad som gäller just där du bor. Generellt måste man söka bygglov för alla typer av byggnader med tak. Även en carport behöver du alltså bygglov för. Tänk på att detta kanske också påverkar valet av placering på tomten. En biluppställningsplats utan byggnad får däremot anordnas utan bygglov. 

Se efter på detaljplanen vilka förutsättningar din tomt har. De flesta (men inte alla) kommuner säger att man inte får bygga närmare än 4,5 meter från tomtgränsen. Men kanske du kan prata med grannarna?

2. Placera parkeringsplatsen nära huset
Var på tomten ska man egentligen ha parkeringsplatsen? Helst nära huset för att slippa släpa tunga matkassar långa vägar, eller behöva springa onödigt långt i ruskväder. Ofta finns det en ”naturlig” plats, det vill säga en plats som passar. Tänk på att infarten inte ska splittra tomten. Placera den därför nära hus, mur eller längs tomtens gräns.

Tänk också på att infarten är en del av entrén till huset, alltså bland det första som både din familj och gäster möter. Gör omgivningen där så trevlig som möjligt – så man blir glad av att komma hem.

3. Snåla inte med svängrum
I USA har många trebilsgarage. Det behövs inte här – ännu. Men en parkeringsplats kanske ändå ska rymma två bilar? Man brukar räkna med minst 5 meters bredd och 6 meters längd för en bil. För två är måttet minst 7 meters bredd. Men sen ska det även vara lätt att passera förbi med en cykel, eller barnvagn. Har du ytorna – snåla då inte med svängrummet på infarten. En standardinfart brukar vara mellan 30 och 70 kvadratmeter.

4. Tak eller inte tak?
En carport är ett billigare alternativ än ett garage och har många bra funktioner. Tack vare taket slipper du borsta snö, men taket hindrar också den värsta frosten på bilrutorna. I vissa delar av landet, eller på vissa tomter där det kan vara väldigt blåsigt, kan en lävägg vara bra att kombinera med carporten. På så vis kan man slippa drivor av snö vintertid.

5. Kanske ett litet förråd eller en cykelparkering?
Det är inte bara bilen som kör ut och in till huset. Infarten är ofta en samlingsplats för cyklar, skateboards, gräsklippare och snöslungor.

Ska man ändå göra om infarten kan det vara bra att planera för ett litet förråd i anslutning till denna. Bildäcken som ej är i bruk ska få plats och kanske några trädgårdsredskap? Allt detta som man helst inte vill släpa hela vägen till huset.

6. Vill du ha varm bil på vintern?
Det är en lång vinter i Sverige och att slippa skrapa rutor och sedan sätta sig i en varm bil kan göra mycket för morgonhumöret en kall och mörk januarimorgon. En enkel stolpe med uttag för motorvärmare är en bra investering.

7. Skönt med snöfritt
Rätt val av markunderlag kan underlätta skottning. Grus hamnar lätt i gräsmattan när man skottar. Asfalt och marksten är lättare att hålla snöfria.

Numera kan man också installera värmekablar under de flesta typer av markläggning. Dessa smälter snön utan ansträngning från din sida. Pris cirka 5 500 kronor exklusive installationskostnad för ungefär 10 kvadratmeter. Men kablarna behöver inte installeras precis över hela infarten. Det kan faktiskt räcka med att lägga in värmekablar som hjulspår plus lite extra framför garageporten. På så vis kommer det bli något billigare.

8. Satsa på bra belysning
Glöm inte bort belysningen på parkeringsplatsen. Ett ljus som sätts på när bilen rullar in på infarten är praktiskt, en lampa med rörelsedetektor kan vara en bra lösning. Är infarten en bit från huset kan det vara både trevligt och välkomnande att man belyser hela vägen till ytterdörren.

9. Underarbetet alltid viktigt
Vilken typ av markläggning du än väljer så är själva underarbetet det allra viktigaste. För detta använder du sten, sand eller grus. Detta beställer du från grustag eller byggvaruhus. Räkna med att gräva ut ungefär 20 centimeter som ska fyllas med grus som gör att infarten håller i många år framöver. Vill man slippa ogräs så kan man lägga en fiberduk. Denna kan också hindra att bärlagret pressas ned i marken.

10. Tänk på helheten
En infart handlar inte bara om bilen, nu har du chansen att se över alla funktioner så att flödet funkar mellan till exempel ytterdörr och sopor. Cyklarna bor någonstans och kanske till och med varmkomposten ska med i den här planeringen. Tänk också på säkerhet. Kanske vill du skärma av infarten från trädgården. Då hålls bilar och eventuella hundar och barn säkert skilda från varandra.

Glöm inte heller formen och det som gör en garageinfart trevlig. Allt behöver inte vara rakt och fyrkantigt, en kurvig garageinfart kanske passar er tomt bättre. Använd växter och plank för skärma av och mjuka upp.

Tänk också på att markera kanten mellan själva infarten och gräsmattan eller trädgården. Lägg gärna någon typ av kantsten eller beläggning för att skilja de olika materialen åt.

Så mycket kostar det

Asfalt
Hållbart, lättstädat och praktiskt material. Räkna med cirka 200 kronor per kvadratmeter för endast asfalt exklusive allt arbete. Behöver du göra om själva markläggningen kostar det ungefär 330 kronor per kvadrat.

Grus
Grus, eller så kallad gårdssingel, är relativt billigt och enkelt att lägga. Men det kräver precis samma underarbete som vid annan markläggning. Det ska hålla för att en bil ska köra fram och tillbaka många gånger utan att det blir diken i gruset. Grus brukar läggas 4-5 centimeter tjockt. Nackdelen är att man lätt drar in grus i huset och att det är svårt att skotta. Pris cirka 600 kronor för en kubik.

Sten och betong
Personligt och med många variationsmöjligheter. Men tänk på vilken typ du väljer. Den ska hålla för en bils hela tyngd. Kolla att de verkligen tål att dubbdäck kör fram och tillbaka på dem hela vintern. Prata med leverantören av din marksten om vad som gäller för den sten eller betong du vill ha. Betongplattor pris från cirka 100 kronor per kvadratmeter. Gatsten pris från cirka 700 kronor per kvadratmeter.

Boken ”Trädgårdsgångar och garageinfarter” av Dag Thorstensen och Laila Eriksen, Bokförlaget Forum, innehåller det mesta du behöver veta för att lägga om garageinfarten eller anlägga gångar i trädgården.

Söker du köpinformation, klicka här för att komma till Vi i Villas Köpguide!
Söker du hantverkare, klicka här för att komma till Vi i Villas hantverksguide!

Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!


Mest lästa artiklar