Så får du rätt mot elbolaget

Så här går du tillväga om du råkar ut för problem med eljättarna.


När tvister uppstår mellan konsument och elbolag är det lätt att känna sig liten och maktlös. Men självklart har man som konsument rättigheter och lagar att luta sig emot. Så här går du tillväga om du råkar ut för problem med eljättarna.

När elräkningen är fel eller du har andra problem med ditt el- eller nätbolag finns hjälp att få. Konsumenternas elrådgivningsbyrå är en relativt ny instans som vägleder dig som konsument i frågor som rör elmarknaden. Deras styrelse är tillsatt av Konsumentverket, Energimyndigheten och branschorganisationen Svensk Energi.

– Det som folk frågar mest om rör två huvudområden, berättar Bo Hesselgren, chef för Konsumenternas elrådgivningsbyrå. Det ena området är frågor som rör priser och avtal och hur man kan få ett billigare elpris. Den andra stora delen rör klagomål och 90 procent av dessa är relaterade till fakturor, exempelvis fel på fakturan eller att fakturan är svår att förstå, fortsätter han.

Som elkonsument kan man också vända sig med frågor till sin konsumentvägledare i kommunen.

Bestrid gärna skriftligt

Elrådgivningsbyrån är en rådgivande byrå och de gör inte några formella juridiska prövningar.

Om du har ett problem med till exempel en faktura ska du i första hand vända dig till ditt el- eller nätbolag. Det kan vara bra att du bestrider fakturan skriftligt och se också till att du får förfallodatumet framflyttat så att du inte får några betalningsanmärkningar under utredningen. Om problemet inte reds ut och du inte kommer överens med el- eller nätbolaget kan du anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämndens Bostadsavdelning.

Kompensation och ränta

Enligt preskriptionslagen gäller en treårsgräns för fordringar i konsumentförhållanden. Om du får en faktura som avser en period som ligger längre bakåt i tiden än tre år bör du därför överklaga. Om avläsningen är sen men håller sig inom treårsgränsen kan du ibland få kompensation från elföretaget. Om du tvärtom betalat för mycket och en återbetalning inte sker inom rimlig tid, kan du ha rätt att begära ränta på pengarna.

Fler behöver hjälp

De ärenden som Konsumenternas elrådgivningsbyrå tar emot har ökat från cirka 600 samtal per månad under 2002 till cirka 1 000 samtal per månad sedan årsskiftet. Anledningen är bland annat de kraftigt höjda elpriserna i kombination med en kall vinter som fått mångas elräkningar att rusa i höjden. Många fick också problem när en elleverantör blev avstängd av Svenska kraftnät och deras kunder drabbades av ett högre elpris.

Vill du veta mer

Konsumenternas rådgivningsbyrå finns på internet, www.elradgivningsbyran.se där du får bra information i frågor som rör elmarknaden.

Telefon 08/450 92 92 (kl. 9-12)
Fax 08-450 92 54
www.elradgivningsbyran.se

Vill du skriva till byrån är adressen:
Konsumenternas elrådgivningsbyrå
Klara Norra Kyrkogata 33
111 22 Stockholm.

 

Söker du köpinformation, klicka här för att komma till Vi i Villas Köpguide!
Söker du hantverkare, klicka här för att komma till Vi i Villas hantverksguide!

Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!


Mest lästa artiklar