Så reklamerar du en hantverkare:

De rättigheter man har när man anlitar en hantverkare finns inskrivna i konsumenttjänstlagen. Man kan reklamera en hantverkare av många orsaker, exempelvis att arbetet har utförts felaktigt, tagit längre tid än avtalat eller inte slutförts.


Om en tvist uppstår är det en stor fördel om man redan från början har skrivit ett avtal med hantverkaren där det tydligt finns angivet vilket arbete som ska utföras, hur det ska göras och när det ska vara klart. En sådan mall för avtal har Sveriges Byggindustrier och Konsumentverket låtit ta fram. Hantverkarformuläret finns att ladda ner, bland annat på www.omboende.se

När något går snett måste man alltid först låta hantverkaren få en chans att rätta till felet. En reklamation av det du är missnöjd med ska ske så snart som möjligt. Senast inom två månader från det att du har upptäckt felet.

Man har rätt att reklamera fel i upp till tre år efter att arbetet avslutats. När det gäller arbete på mark, byggnader och andra fasta saker har man rätt att reklamera i upp till tio år. Om tvisten inte går att lösa så är det lättaste och billigaste sättet att ta ärendet vidare till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

ARN är en oberoende myndighet som prövar fallet kostnadsfritt efter att ha hört båda parters versioner av det som hänt. ARN fattar därefter sitt beslut. Hantverkaren är dock inte skyldig att följa utfallet. Under 2010 var det bara 60 procent av de kritiserade hantverkarna som åtgärdade det som nämnden kritiserade dem för.

De företag som inte följer ARN:s beslut hamnar på en svart lista som publiceras på Råd & Röns hemsida (www.radron.se/Svarta-listan).
Vid avtalsbrott som leder till ekonomiska konsekvenser kan ersättningskrav ställas i allmän domstol. Om man får rätt i domstolen kan man därefter få hjälp av kronofogden att driva in ersättningen.

Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!


Mest lästa artiklar