Sandlåda med solskydd

Om man vill göra små barn glada ska man ha en sandlåda i trädgården. Den här modellen är flyttbar, fantasifull, och har dessutom den stora fördelen att de skyddar de små mot solens skadliga strålar.


Världens bästa sandlåda? Eftersom den är hjulförsedd kan den enkelt flyttas så att man alltid kan hålla ett öga på barnen. Seglet skuggar solen och fungerar nästan som ett tält och är lätt att ta av och sätta på. Dessutom är sandlådan också ett fartyg som seglar på all världens hav!

En sandlåda på hjul är praktiskt. Du kan lätt flytta den efter solen och om barnen leker ensamma i trädgården kan du rulla den till en plats som du kan hålla ett öga på. Samtidigt är sandlådan formad som ett litet fartyg med master och segel. När barnen blir trötta på att gräva i sanden kan de fara på kryssning med det häftiga segelfartyget och frakta saker från ena hörnet av ”havet” till det andra.

Du får plats med cirka 10 cm sand, om du fyller skrovet till hälften. Det räcker gott och väl för att barnen ska få utlopp för sin lust att gräva i och forma sanden. Fartyget är försett med fyra kraftiga hjul med en diameter på 7,5 cm. Det är bäst att använda hjul av en storlek som gör att de lätt klarar mindre hinder som småsten eller ojämnheter i gräsmattan. Två av hjulen är låsbara, så fartyget är väl förankrat. Hjul med en bärförmåga på cirka 100 kg är fullt tillräckligt.

Seglet skuggar solen

Med seglet kan man se till att solen inte bländar eller bränner barnen när de leker i sandlådan. Seglet är fastgjort i fartygets däck med karbinhakar, så det går mycket snabbt och lätt att sätta upp och ta ner det. Seglet kan monteras så att det täcker hela fartyget eller läggas dubbelt så att det bara täcker hälften. Dessutom kan sandlådan ju lätt flyttas, så för det mesta räcker det med att vrida den lite för att få önskad skugga.

Fyra hemgjorda bardunsträckare gör att det går extra snabbt att sätta segel. Sträckarna är gjorda av 4 mm tjocka korsfanérbitar med tre hål i varje. När seglet är monterat, behöver man bara skjuta fram bardunsträckarna så sitter seglet spänt och snyggt.

Tips!

Det kan vara en bra idé att göra ett lock att lägga över sandlådan när den inte används. Det är lätt gjort med en bit 12-15 mm tjock vattenfast platta med en längd som passar mellan sidorna vid fartygets ändar. Plattan ska vara lika bred som fartyget, så att den vilar på fartygets sidor och man sågar ut ett uttag på varje sida av plattorna för masterna.

Detta behöver du:

15 mm vattenfast kryssfanér:

1 st. 72 x 106 cm A Botten
2 st. 20 x 150 cm B Sidor
2 st. 29,5 x 72 cm C Ändar

21 x 95 furu:
4 st. på 75 cm D Fartygsdäck

21 x 44 mm lister:
2 st. på 135 cm D Master

26 rundstav:
1 st. 67,8 cm F Segelstöd

4 mm kryssfanér:
4 st. på 4 x 7 cm G Bardunsträckare

Segelduk:
1 st. 69 x 184 cm H Segel

BESLAG:
4 st. karbinhakar – 4 st. ”hål” i segelduken med en invändig diameter på cirka 1,5 cm – 4 st. hjul med en diameter på cirka 75 mm och en bärförmåga på cirka 100 kg – 4 st. hyskor med en diameter på cirka 1,5 cm till masttoppen – 7 m lina – 4 st. 10 mm bultar på cirka 4 cm. Till detta 4 st. muttrar och 4 st. brickor – 4,0 x 40 mm skruvar.

Gör så här:

Bardunsträckarna tillverkas av fyra bitar av 4 mm tjock kryssfanér på 4 x 7 cm. De tre hålen borras med en 10 mm borr. För att få linorna att glida perfekt kan hålen utvidgas lite i överkanterna med en konisk borr. Lackera kryssfanéren ett par gånger med väderbeständigt lack.

Seglets färdiga mått är 65 x 180 cm. Det har beräknats två cm extra tyg på alla sidor för en fåll. Slå hålen i segelduken cirka ett par cm från ändarna och sidorna.

Här är alla delarna färdiga för sammanfogning. Ändstyckena C sågas till med parallella snitt på 45 grader. Bottnens ändar sågas till med två motställda 45 graders snitt. Borra hål för alla skruvar med en 4 mm borr och försänk med en konisk borr. De fyra hålen för masten i sidorna borras med en 10 mm borr.

Fartygsskrovet sätts ihop med 4,0 x 40 mm skruvar och lim. Rita på sidorna var botten och ändstycken ska placeras. Sätt ihop plattorna och skruva ihop dem mellan bottnen och ändstyckena med skruvar genom C. Fartygsdäcket” som består av 4 st. 21 x 44 mm bräder, skruvas och limmas fast på sidorna. De två yttersta bräderna görs fast med ytterligare ett par skruvar snett upp genom C.
Sätt upp masterna på plats med en skruvtving och borra hålen i sidorna ut genom masten, så att hålen passar perfekt ihop. Slå in bultarna, sätt på brickor och dra fast masterna. Så fungerar bardunsträckarna. Slå en knut på ena änden av linan och låt linan gå igenom det översta hålet i sträckaren. Linan förs genom segelhålet och tillbaka genom de två nedersta hålen i sträckaren och karbinhaken görs fast med en råbandsknop. När man för sträckaren upp mot seglet, blir linan slak och i motsatt riktning sträcks den. För att göra sandlådan extra maritim har det spänts två linor mellan de två fartygsdäcken genom en hyska i varje masttopp. Innan seglet tas av lossas linorna med två av bardunsträckarna så är karbinhakarna praktiska att lossa från hyskorna i fartygsdäcket.

 

Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!


Mest lästa artiklar