Villaägare bygger bo åt hemlösa fåglar

PRESSMEDDELANDE 2012-10-17
Vi i Villa bygger fågelholkar på Hem & Villa mässorna och bidrar till ett rikare fågelliv.

Under 2012 har besökarna i Vi i Villas monter på Hem & Villa mässan fått hjälp att bygga uppskattningsvis 500 fågelholkar. En aktivitet som är mycket populär och uppskattad.

-Det är fantastiskt att se så många engagerade villaägare som värnar om att fåglarna ska ha ett hus att bo i, säger Tina Svensson marknadsansvarig på Vi i Villa. Vi bidrar med materialet och vägleder mässbesökarna att själva bygga ihop sin holk.

Aktiviteten ”bygg en egen fågelholk” har varit en återkommande aktivitet för Vi i Villa sedan 2010 och under årens lopp har det byggts närmare 1 500 holkar.

Enligt Naturskyddsföreningen har skogsbruket skapat bostadsbrist för många fåglar som bygger bon i hål. Det är ont om gamla och murkna hålträd. Det råder en skriande bostadsbrist i många skogar redan idag. Genom att snickra och sätta upp holkar, för fåglar, fladdermöss, ekorrar eller andra djur, kan alla göra en insats för att rädda skogens liv! Det är dessutom roligt att följa fåglarnas bestyr och ungar i en holk i naturen runt knuten eller i trädgården.

Om Vi i Villa

Vi i Villa ägs av Bonnier Publications AB och är Sveriges största tidning med en räckvidd på ca 2 111 000 läsare. Camilla von Otter är chefredaktör och tidningen distribueras gratis tolv gånger under 2012 till samtliga villahushåll i Sverige. Bonnier Publications AB är delägare i Hem & Villa mässan som arrangeras årligen i Malmö, Stockholm och Göteborg.

Hela pressmeddelandet i pdf klicka här!

Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!

Mest lästa artiklar