Vad är då en trend? Enligt Stefan Nilsson, trendspanare på Trendgruppen, kan man säga att en trend är något som är nytt och som engagerar. Stefan håller ett föredrag på Hem &Villa och det är många som lyssnar till honom. Han fortsätter med att säga att det inte räcker med att det är nytt för att vara en trend. Det måste väcka någonting i oss också. Begreppet nytt är så klart relativt. Det varierar mellan åldrar och var i landet man bor. Men något som verkligen har engagerat nästan alla är mat och hälsa. Det har så stark påverkan att det slår igenom även i vår inredning.
Fyra olika trender
Stefan Nilsson ser fyra olika trender. Då inte några trender föds i Sverige har de fått engelska namn. Han kallar den Pure, Protest, Future perfect och Supersport.
Pure
Detta är en renlevnadstrend. Vi detoxar oss och äter hälsosamt. Vi intresserar oss för mat som ger hälsa, likt blåbär som är fulla av c-vitaminer och antioxidanter. Maten ska vara närodlad och ekologisk. Inredningsmässigt ser vi den blonda skandinaviska stilen. Det är avskalat och enkelt. Färgerna är blått och vitt viket syns i porslin men även i textilier. Dämpade toner som svart, grått och beige skänker lugn och ro. Materialen ska vara äkta, det är rena träytor och skinn och gjutjärn som får åldras och förändras.
Protest
En trend som är motpol till det hälsosamma i Pure. Vi vill vara lite farliga. Det är vi med läder, nitar och kedjor. Stefan varnar dock för att prova detta hemma. Det kan lätt bli fel om du börjar sätta nitar och kedjor på dina möbler. Det är råa material och här lämnar vi det vita rummet. Vi ser färg på färg och mönster på mönster. Vi tar in det förbjudna. Det är i år du kan ha en gigantisk mässingsbanan. Men bara i år betonar Stefan. Det är kaos och Stefan ser här stålrörsmöbler och en nytändning för manchestersoffan.
Future perfect
Detta är en resonerande trend. Här finns inte några färdiga svar. Tänk nytt och annorlunda. Placera spisen i mitten av köket och ha många små kylskåp på väggen istället för en stor koloss. Vi inspireras av det vegetabiliska. Kommer du ihåg skålen med citroner alla hade för några år sedan? Kasta ut citronerna och lägg i auberginer. Det är gurkans år. Vi odlar våra egna grönsaker och vi äter vegetariskt. Och vi har egna bikupor, även mitt inne i stan.
Supersport
Här är trenden med färg, fart och humor. Allt lanseras som sport. Till och med mjölk som nu är en sportdryck. Revärer och färg, tänk gamla wct-overaller. Det är en blinkning till 80-talet och neonfärger syns glimtvis i inredningsvärlden. Gympaskorna inspirerar möblerna. Det är bulligt och studsigt. Och det bästa av allt säger Stefan, det är att man i år faktiskt få ha lite mage. Det är helt ok med runda former.
Utrymme för alla
Stefan säger att retrotrenden nu har nått sin kulmen och är inne i cirka 20 minuter till. Fokus är som sagt på hälsa och välmående. Vi överger kött mot vegetariskt. Men framför allt finns utrymme för alla sorteras liv. Och även om inte några trender föds i Sverige så är vi i Skandinavien snabba på att plocka upp trender. Och vi är nyfikna över nationsgränser. Något som man kanske inte riktigt är i metropoler som London, Paris och New York. Städer där trender föds.