Annons

Krönika: Shoppa fram apan inom dig

Inredningsinspiration

Varför är det egentligen så roligt att shoppa och att göra fynd? Kan det ha något med stenåldersmänniskan inom oss att göra?

Annons

Höga klackar från Jimmy Choo gör dig långbent och vacker så att det ser ut som att du kan springa ifrån grottbjörnar. Men det går väl knappas i de här dojorna, va?

Tog ett djupt andetag och gjorde en shoppingtur i helgen. Som vanligt slutade det med kläder till ungarna och böcker till mig, fast jag hade givit mig ut med utgångspunkten tvärtom. Men så brukar det bli, det är mycket roligare att handla till grabbarna än till mig själv, möjligen får jag med mig något halvsnyggt - men billigt! - som jag stoppar in i garderoben och glömmer bort. Sen hänger det där bland alla andra kläder som man inte kan ha på sig...

Har funderat en del på det där med fenomenet Shopping - det med stort "S". Å ena sidan tycker jag att det är äckligt - att ha som hobby och nöje att gå ut och scanna butik efter butik - eller nätet - och, köpa, köpa, köpa. Dessutom är det till 99 % helt onödiga prylar, inte alltför sällan människo- och miljövidrigt framställda och transporterade. Alla dessa nya, stora köpcentra med identiska butiker som poppar upp en bit utanför alla samhällen med självaktning (?), deprimerar mig. Dessutom måste man ju åka BIL för att ta sig till dem... (Och det gör jag, jag erkänner!)


Väska från Chloe, perfekt för att samla höstens hasselnötter i.

Å andra sidan är det kanske bra att lägga tid och omsorg på sina inköp. Att diskutera med vännerna, leta efter bästa priset eller kvaliteten och sedan köpa EN enda pryl, kanske svindyr, men något man vill ha kvar länge, länge. Det är ju resurssnålt, och blir man dessutom riktigt glad av den nya prylen - även om den är helt onödig - så... Glädje kan man ju inte få för mycket av, och delad blir ju dessutom dubbel sägs det. Så kanske blir det en bättre värld med gladare och snällare människor om vi som har råd tillåts att shoppa lite, bara för lust och glädje, emellanåt?

Men varför blir man då så glad av nya prylar och att göra fynd? Personligen tror jag att det helt enkelt ligger i reptilhjärnan, med arv från vår tid som stenåldersmänniskor. Att på den tiden råka ramla över ett extra stort bestånd av hasselnötter, eller en mammut som fallit nedför ett stup och brutit benet, kunde innebära skillnaden mellan liv och död. Fyllda förråd säkerställde klanens fortsatta överlevnad och blev den tunna tråd varpå barnen kunde balansera bort från de sabeltandade tigrarnas lunchmeny till ett liv som nya, användbara, samlare och jägare.

Kanske är helt enkelt de lyxlirande trendgurus som gjort shopping till en livsstil inte alls de förfinade, överlägsna människor de inbillar oss? Tänk om de är en gren av mänskligheten som fastnat lite i utvecklingen, och har betydligt närmare till apan inom sig? De klarar helt enkelt inte av att motstå Chloe-väskan (perfekt att samla hasselnötter i!), Jimmy Choo-dojorna (gör mig vackert långbent så att jag kan överblicka savannen och springa från grottbjörnarna, egenskaper som gör att klanledaren vill para sig med mig och släktet kan leva vidare) eller Köp tre tröjor - betala bara för två (bäst att samla på sig, det kan ju bli en riktigt sträng vinter!) Det sista är förstås en budgetvariant för oss vanliga som måste vänta till lönehelgen innan vi kan förlusta oss (underligt ord egentligen!) men mekanismerna är de samma. Kan det vara så fånigt enkelt?

Annons
7 oktober 2008

3 Kommentarer

2008-10-14
Anna
2008-10-16
Gunny Widell
0

Årets julklapp 2009-2013

Idag presenterades årets julklapp 2013 av Handelns Utredningsinstitut (HUI). Klappen kan ses som ett tecken i tiden. Minns du förgående års julklappar?

0

Gör vackra julkransar

Gör en vacker granboll eller krans till jul! Karin Almström från Hemmafixarna visar hur du går tillväga.

0

Pyssla i påsk – här är 4 roliga påskpyssel

Att pyssla hör påsken till! Marmorera ägg med nagellack, fixa fint påskris eller gör fina äggkrukor – här är 4 vackra pyssel i påsk!

0

Julfint

Så snart man kommit in i julmånaden är det roligt att höja stämningen lite extra, både ute och inne. Här är några roliga och tacksamma pyssel där du...

0

Hitta hem på mässan!

Startskottet för dina puttrande höstprojekt! Hem Villa – Nordens största mässa för hemmafixare – slår åter upp portarna på Svenska Mässan!

0

Sillas hus – sött som lakritskonfekt

Prickigt och blommigt. Rosa och rött. Färg och mönster. Hemma hos Dick och Silla är inget heligt. Här görs det om hela tiden. Nya fondtapeter, en liten...

0

Lätt att inreda rätt

Vill du förnya hemma, men känner dig osäker på hur du ska göra för att skapa en trendig miljö? Var inte det - allt är rätt!

0

Köpinformation ViV nr 10/2010

Här hittar du kontaktuppgifter till alla köpställen i våra artiklar i ViV nr 10/2010.

0

Köpinformation nr 9/2010

Här hittar du kontaktuppgifter till alla köpställen i våra artiklar i ViV nr 9/2010.

Vi i Villas policy
Avbryt

Villkor för Vi i Villas tävlingar och policy

Användarvillkor som medlem på Viivilla.se 

Som medlem i Vi i Villa-klubben får du tillgång till exklusiva artiklar, tävlingar och quiz samt kan ta del av unika erbjudanden från våra samarbetspartners. Du kan även diskutera i forumet där du får tips och råd från andra villaägare.

Allt om användarvillkoren som medlem, som vett och etikett samt hur ditt uppladdade material behandlas kan du läsa här.

 

Tävlingsvillkor

Tänk på att ange en giltig e-postadress för att kunna kontaktas vid eventuella tävlingsvinster, få erbjudanden och nyhetsutskick. För att vara med i tävlingar behöver du vara inloggad och ange adress och telefonnummer i din profil, så att vi kan kontakta dig vid en eventuell vinst. När du fyllt i denna information första gången behöver du bara logga in nästa gång du vill vara med i en ny tävling, så finns dina kontaktuppgifter sparade.

Anställda inom Vi i Villa/Bonnier Publications AB och företag som utgör samarbetspartners i aktuell tävling kan inte delta i Vi i Villas tävlingar.

Vid alla tävlingar gäller 18 års åldersgräns för att delta - alternativt målsmans medgivande.

Endast ett pris per familj/hushåll och tävling.

Vinnaren kan inte byta ut vinsten mot ekonomisk ersättning eller överlåta vinsten till någon annan.

Alla eventuella avgifter och/eller skatter som uppstår i samband med vinstutdelning betalas av vinnaren. Om inte annat anges, ansvarar Vi i Villa/Bonnier Publications AB inte för extra kostnader i samband med vinsten.

Vi i Villa/Bonnier Publications AB är inte ansvariga för tekniska fel rörande webb, telefon, e-post eller brev.

Vinnarens namn, ort och motivering kan komma att användas i marknadsföringssyfte på Vi i Villas hemsida, sponsorernas hemsidor eller annan annonsplats.

Om inte Vi i Villa har fått tag på vinnaren genom de kontaktuppgifter som lämnats av deltagaren i tävlingen inom 20 dagar kommer juryn att utse en ny vinnare. Deltagaren i tävlingen ansvarar själv för att kontaktuppgifterna är korrekta. 

Juryn består av representanter från Vi i Villa/Bonnier Publications AB om inte annat anges. Juryns beslut kan inte överklagas. Bonnier Publications AB ansvarar inte för extraordinära händelser och omständigheter som ligger utanför vår kontroll, till exempel konkurser eller förändringar hos våra samarbetspartners i tävlingen.

Tävlingsbidrag med stötande innehåll som till exempel personliga påhopp eller som inte följer tävlingstemat kan komma att raderas utan förvarning.

  

Behandling av personuppgifter 

Bonnier Publications AB ( 556105-0351)  är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen för Vi i Villa. Personuppgifter kan lämnas ut till Vi i Villas samarbetspartners, efter ditt samtycke i varje enskilt fall. Personuppgifter lämnas ut till myndighet endast där så krävs med stöd av lag eller myndighetsbeslut.

Företagen inom Bonnierkoncernen driver ett gemensamt kund- och användarregister. Genom att samtycka till Vi i Villas villkor samtycker du till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen. Läs mer på www.kunddata.bonnier.se.

Du har rätt att utan kostnad återkalla samtycke, begära rättelse/radering av eventuellt felaktiga uppgifter eller skriftligen begära ett registerutdrag.

 

Kontakt

Kontakta i första hand kundtjänsten för Vi i Villa på e-post [email protected] 

Bonniers personuppgiftsombud kan nås via brev till ”Personuppgiftsombudet, Bonnier AB, 11390 Stockholm”, eller E-post [email protected]

 

Annons