Annons

Krönika: Shoppa fram apan inom dig

Inredningsinspiration

Varför är det egentligen så roligt att shoppa och att göra fynd? Kan det ha något med stenåldersmänniskan inom oss att göra?

Annons

Höga klackar från Jimmy Choo gör dig långbent och vacker så att det ser ut som att du kan springa ifrån grottbjörnar. Men det går väl knappas i de här dojorna, va?

Tog ett djupt andetag och gjorde en shoppingtur i helgen. Som vanligt slutade det med kläder till ungarna och böcker till mig, fast jag hade givit mig ut med utgångspunkten tvärtom. Men så brukar det bli, det är mycket roligare att handla till grabbarna än till mig själv, möjligen får jag med mig något halvsnyggt - men billigt! - som jag stoppar in i garderoben och glömmer bort. Sen hänger det där bland alla andra kläder som man inte kan ha på sig...

Har funderat en del på det där med fenomenet Shopping - det med stort "S". Å ena sidan tycker jag att det är äckligt - att ha som hobby och nöje att gå ut och scanna butik efter butik - eller nätet - och, köpa, köpa, köpa. Dessutom är det till 99 % helt onödiga prylar, inte alltför sällan människo- och miljövidrigt framställda och transporterade. Alla dessa nya, stora köpcentra med identiska butiker som poppar upp en bit utanför alla samhällen med självaktning (?), deprimerar mig. Dessutom måste man ju åka BIL för att ta sig till dem... (Och det gör jag, jag erkänner!)


Väska från Chloe, perfekt för att samla höstens hasselnötter i.

Å andra sidan är det kanske bra att lägga tid och omsorg på sina inköp. Att diskutera med vännerna, leta efter bästa priset eller kvaliteten och sedan köpa EN enda pryl, kanske svindyr, men något man vill ha kvar länge, länge. Det är ju resurssnålt, och blir man dessutom riktigt glad av den nya prylen - även om den är helt onödig - så... Glädje kan man ju inte få för mycket av, och delad blir ju dessutom dubbel sägs det. Så kanske blir det en bättre värld med gladare och snällare människor om vi som har råd tillåts att shoppa lite, bara för lust och glädje, emellanåt?

Men varför blir man då så glad av nya prylar och att göra fynd? Personligen tror jag att det helt enkelt ligger i reptilhjärnan, med arv från vår tid som stenåldersmänniskor. Att på den tiden råka ramla över ett extra stort bestånd av hasselnötter, eller en mammut som fallit nedför ett stup och brutit benet, kunde innebära skillnaden mellan liv och död. Fyllda förråd säkerställde klanens fortsatta överlevnad och blev den tunna tråd varpå barnen kunde balansera bort från de sabeltandade tigrarnas lunchmeny till ett liv som nya, användbara, samlare och jägare.

Kanske är helt enkelt de lyxlirande trendgurus som gjort shopping till en livsstil inte alls de förfinade, överlägsna människor de inbillar oss? Tänk om de är en gren av mänskligheten som fastnat lite i utvecklingen, och har betydligt närmare till apan inom sig? De klarar helt enkelt inte av att motstå Chloe-väskan (perfekt att samla hasselnötter i!), Jimmy Choo-dojorna (gör mig vackert långbent så att jag kan överblicka savannen och springa från grottbjörnarna, egenskaper som gör att klanledaren vill para sig med mig och släktet kan leva vidare) eller Köp tre tröjor - betala bara för två (bäst att samla på sig, det kan ju bli en riktigt sträng vinter!) Det sista är förstås en budgetvariant för oss vanliga som måste vänta till lönehelgen innan vi kan förlusta oss (underligt ord egentligen!) men mekanismerna är de samma. Kan det vara så fånigt enkelt?

Annons
7 oktober 2008

3 Kommentarer

2008-10-14
Anna
2008-10-16
Gunny Widell
0

6 heta inredningstrender i höst

Gediget hantverk, modekänsla och bling-bling är hett i höstens inredning. Vi har trendspanat på inredningsmässorna i Stockholm, Frankfurt och Milano.

0

Vi ser ikat överallt

Ikat är en gammal vävteknik som kännetecknas av att färgen flyter ut lite i kanten på mönstret.

0

UnderbaraClaras inredningsfavoriter

Bloggerskan och författaren Clara "UnderbaraClara" Lidström berättar om sin syn på inredning, trender och tipsar om sitt bästa husmorstips.

0

Boktips - Ny läsning om gamla ting

Boosta dig själv med inspiration från nya kreativa böcker inom inredning och antikens värld. Lekfullt, spännande och lärorikt!

1

Gör fint inför halloween

Vid halloween kan pumporna inte bli för många. De kan användas i dekorationer, på kransar, som ljuslyktor och på många andra sätt. Pumporna skapar...

0

Dina bästa ideér - oktober

Här är läsarnas tips för att göra huslivet lättare.

0

Saker vi gillar till hemmet

Stokke barnstol, stänkskydd för grytan, snygg taklampa. Här hittar du smarta och snygga nyttigheter för huset.

0

Villaägarens bästa julklappar

Äntligen dags för lite presenter! Här har vi plockat ihop lite tips som vi tror du har både nytta och glädje av.

0

Prylarna som ger dig städlust

Städning är väl knappast något man förknippar med glädje och entusiasm. Men det finns faktiskt knep att ta till för att göra det nödvändiga skojigare...

Vi i Villas policy
Avbryt

Villkor för Vi i Villas tävlingar och policy

Användarvillkor som medlem på Viivilla.se 

Som medlem i Vi i Villa-klubben får du tillgång till exklusiva artiklar, tävlingar och quiz samt kan ta del av unika erbjudanden från våra samarbetspartners. Du kan även diskutera i forumet där du får tips och råd från andra villaägare.

Allt om användarvillkoren som medlem, som vett och etikett samt hur ditt uppladdade material behandlas kan du läsa här.

 

Tävlingsvillkor

Tänk på att ange en giltig e-postadress för att kunna kontaktas vid eventuella tävlingsvinster, få erbjudanden och nyhetsutskick. För att vara med i tävlingar behöver du vara inloggad och ange adress och telefonnummer i din profil, så att vi kan kontakta dig vid en eventuell vinst. När du fyllt i denna information första gången behöver du bara logga in nästa gång du vill vara med i en ny tävling, så finns dina kontaktuppgifter sparade.

Anställda inom Vi i Villa/Bonnier Publications AB och företag som utgör samarbetspartners i aktuell tävling kan inte delta i Vi i Villas tävlingar.

Vid alla tävlingar gäller 18 års åldersgräns för att delta - alternativt målsmans medgivande.

Endast ett pris per familj/hushåll och tävling.

Vinnaren kan inte byta ut vinsten mot ekonomisk ersättning eller överlåta vinsten till någon annan.

Alla eventuella avgifter och/eller skatter som uppstår i samband med vinstutdelning betalas av vinnaren. Om inte annat anges, ansvarar Vi i Villa/Bonnier Publications AB inte för extra kostnader i samband med vinsten.

Vi i Villa/Bonnier Publications AB är inte ansvariga för tekniska fel rörande webb, telefon, e-post eller brev.

Vinnarens namn, ort och motivering kan komma att användas i marknadsföringssyfte på Vi i Villas hemsida, sponsorernas hemsidor eller annan annonsplats.

Om inte Vi i Villa har fått tag på vinnaren genom de kontaktuppgifter som lämnats av deltagaren i tävlingen inom 20 dagar kommer juryn att utse en ny vinnare. Deltagaren i tävlingen ansvarar själv för att kontaktuppgifterna är korrekta. 

Juryn består av representanter från Vi i Villa/Bonnier Publications AB om inte annat anges. Juryns beslut kan inte överklagas. Bonnier Publications AB ansvarar inte för extraordinära händelser och omständigheter som ligger utanför vår kontroll, till exempel konkurser eller förändringar hos våra samarbetspartners i tävlingen.

Tävlingsbidrag med stötande innehåll som till exempel personliga påhopp eller som inte följer tävlingstemat kan komma att raderas utan förvarning.

  

Behandling av personuppgifter 

Bonnier Publications AB ( 556105-0351)  är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen för Vi i Villa. Personuppgifter kan lämnas ut till Vi i Villas samarbetspartners, efter ditt samtycke i varje enskilt fall. Personuppgifter lämnas ut till myndighet endast där så krävs med stöd av lag eller myndighetsbeslut.

Företagen inom Bonnierkoncernen driver ett gemensamt kund- och användarregister. Genom att samtycka till Vi i Villas villkor samtycker du till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen. Läs mer på www.kunddata.bonnier.se.

Du har rätt att utan kostnad återkalla samtycke, begära rättelse/radering av eventuellt felaktiga uppgifter eller skriftligen begära ett registerutdrag.

 

Kontakt

Kontakta i första hand kundtjänsten för Vi i Villa på e-post info@viivilla.se. 

Bonniers personuppgiftsombud kan nås via brev till ”Personuppgiftsombudet, Bonnier AB, 11390 Stockholm”, eller E-post kunddata@bonnier.se