Annons
Blåa toner. Årets färg är blått och här menar vi inte bara små detaljer utan hela soffan, byrån eller mer.
Blåa toner. Årets färg är blått och här menar vi inte bara små detaljer utan hela soffan, byrån eller mer.

Hett och rätt

Inredningsinspiration

Personligt och med en lätt touch av nostalgi, kryddat med lite blått och lyft upp kartongerna med fotografier från källaren. Då har du skapat ett hem med årets trender.

Annons

Det där med trender är kanske inget man skulle vilja bry sig om. Men så enkelt är det inte. Trender är det som redan är. Det är vad som finns i butikerna, det som möbeltillverkarna gör, kläderna vi klär oss i.


Stefan Nilsson är en av Sveriges duktigaste trendanalytiker och arbetar på det egna företaget Trendgruppen.

Stefan Nilsson är en av Sveriges duktigaste trendanalytiker och arbetar på det egna företaget Trendgruppen. Han har tidigare varit marknadschef på Svensk Form men den mediala karriären började som trendspanare på radio Stockholm. Det här är hans analys av året starkaste trender.

- Det korta svaret är att trend är något nytt som vi vill ha och/eller uppleva. Trend går ofta i cykler som till exempel minimalism och maximalism. Trend behöver inte vara logisk - jag menar, varför hoppade vi bungyjump i början på 90-talet? säger Stefan Nilsson.

Viken är din personliga favorit-trend?

- Min egen favvo-trend...hmm, jag fascineras av det som är lite galet. Jag vill inte nödvändigtvis ha det hemma själv men jag blir intresserad av det. I år kommer vi att få se massor av trämöbler i furu där man ser kvisthålen. Fascinerande, men jag vet inte om jag vill byta ut mina lackade köksstolar mot det...

Stefans trendspan inför 2008

Nostalgi


Återanvänd med stil. Dessa vackra myranstolar, av Arne Jacobsen för Fritz Hansen, såldes på Stockholms auktionsverks stadsauktion den 16-19 feb 2008. Pris 6 000 kronor.

Det här är en riktigt stark trend. Den grundar sig i vår uppfattning av omvärlden som hotfull, det har att göra med allt från det politiska läget till klimathot och en annalkande lågkonjunktur. Allt detta ger oss osäkerhet och vi söker oss till det trygga och säkra - vår historia. Plötsligt börjar vi gilla mormors porslin och farmors möbler. Det påverkar även formgivningen som andas mycket 70-tal. Accentfärgen är orange, men det innebär inte att vi målar hela rum i denna färg - det räcker med en vas, en kudde, en liten grej.


Färgklickar. Ja så var det med det orange. Och då passar ju en liten kudde från Rice, dessutom broderad för att förstärka trendkänslan. Hantverk är ett ord i tiden.

Det rustika och folkloristiska

Det svenska, det folkloristiska blir åter efterfrågat. Samma faktorer som ovan gör att folklore blir rätt igen. Kurbitsmålningar och dess färger, den milda lite blågrå. Färgskalan är dämpad. Hantverk blir populärt och stickningstrenden består.

Annons

Ekofrågan


Välj svanenmärkt. Det svenska möbelföretaget Norrgavels alla möbler är svanenmärkta.

Ekofrågan blir allt viktigare. I synnerhet för företagen men också för oss konsumenter. Vi väljer fortfarande efter smak, så frågan är hur vi ska kunna välja efter ett mer ekologiskt synsätt. Valet för många blir närproducerat och då gäller detta allt, från närodlade tomater till möbler och textilier som tillverkas nära.

Blått


Blått med mönster som leker och har ett tydligt ursprung i svensk designtradition. Här metervaran Fredrika från IKEA.

Ja, i år är allt blått som glimmar. Iittala satsar till exempel enbart på blått och svart i år. Blåa möbler och blå textilier kommer vi se mycket av under det kommande året. Det här syns också i modet.

Personliga


Fototapeter är en trend, vare sig man gillar det eller inte. Men det beror kanske också på vad som är på bilden. Brorsans barn eller en vilsam skog?

Nu är vi trötta på homestaging, att alla hem ser likadana och helt avpersonifierade ut. Det finns inget som säger något om vem som bor här... alla hem ser ut som lägenhetsannonser. Men nu kommer det personliga. Fyll ditt hem med fotografier på släktingar och vänner - sätt upp dem med en liten knappnål. Låt barnens teckningar och mannens försök på keramikkursen vara smyckena i ditt hem. Visa vilka ni är. Det här är er historia, era liv och era val.

Hit här också en trend med fototapeter, den nya trycktekniken gör det möjligt att trycka egna fotografier på barn och vänner på lakan och som fototapeter. Fast Stefan själv är inte så förtjust i just denna trend.

Köpinformation

Den blå byrån heter Hemnes, pris 1 995 kronor. Hemnes avlastningsbord svartbrun, 895 kronor. Hemnes sängstomme svartbrun, 160x200 cm, 2 345 kronor. Unni, virkad pläd flerfärgad, 249 kronor. Lersta golvlampa, 99 kronor. Allt från Ikea, www.ikea.se.

Myran-stolarna är köpta på Stockholms Auktionsverk. www.auktionsverket.se

Broderade kuddar från Rice. Finns bland annat på www.inreda.com.

Tvåsits-soffa från Norrgavel. Kolla också kuddarna helt rätt i orange. Pris från 23 000 kronor i björk. Mer information på www.norrgavel.se.

Metervaran Fredrika av designern Helen Trast finns i blandade mönster. Pris 39 kronor per meter. Finns på Ikea, www.ikea.se.

Fototapet Summer Brichwood, från Photowall. Pris 2 499 kronor, inclusive frakt och tapetklister. http://www.photowall.se/

 

Söker du köpinformation, klicka här för att komma till Vi i Villas Köpguide!
Söker du hantverkare, klicka här för att komma till Vi i Villas hantverksguide!
4 september 2012

1 Kommentarer

0

Årets julklapp 2009-2013

Idag presenterades årets julklapp 2013 av Handelns Utredningsinstitut (HUI). Klappen kan ses som ett tecken i tiden. Minns du förgående års julklappar?

0

Gör vackra julkransar

Gör en vacker granboll eller krans till jul! Karin Almström från Hemmafixarna visar hur du går tillväga.

0

Pyssla i påsk – här är 4 roliga påskpyssel

Att pyssla hör påsken till! Marmorera ägg med nagellack, fixa fint påskris eller gör fina äggkrukor – här är 4 vackra pyssel i påsk!

0

Julfint

Så snart man kommit in i julmånaden är det roligt att höja stämningen lite extra, både ute och inne. Här är några roliga och tacksamma pyssel där du...

0

Hitta hem på mässan!

Startskottet för dina puttrande höstprojekt! Hem Villa – Nordens största mässa för hemmafixare – slår åter upp portarna på Svenska Mässan!

0

Sillas hus – sött som lakritskonfekt

Prickigt och blommigt. Rosa och rött. Färg och mönster. Hemma hos Dick och Silla är inget heligt. Här görs det om hela tiden. Nya fondtapeter, en liten...

0

Lätt att inreda rätt

Vill du förnya hemma, men känner dig osäker på hur du ska göra för att skapa en trendig miljö? Var inte det - allt är rätt!

0

Köpinformation ViV nr 10/2010

Här hittar du kontaktuppgifter till alla köpställen i våra artiklar i ViV nr 10/2010.

0

Köpinformation nr 9/2010

Här hittar du kontaktuppgifter till alla köpställen i våra artiklar i ViV nr 9/2010.

Vi i Villas policy
Avbryt

Villkor för Vi i Villas tävlingar och policy

Användarvillkor som medlem på Viivilla.se 

Som medlem i Vi i Villa-klubben får du tillgång till exklusiva artiklar, tävlingar och quiz samt kan ta del av unika erbjudanden från våra samarbetspartners. Du kan även diskutera i forumet där du får tips och råd från andra villaägare.

Allt om användarvillkoren som medlem, som vett och etikett samt hur ditt uppladdade material behandlas kan du läsa här.

 

Tävlingsvillkor

Tänk på att ange en giltig e-postadress för att kunna kontaktas vid eventuella tävlingsvinster, få erbjudanden och nyhetsutskick. För att vara med i tävlingar behöver du vara inloggad och ange adress och telefonnummer i din profil, så att vi kan kontakta dig vid en eventuell vinst. När du fyllt i denna information första gången behöver du bara logga in nästa gång du vill vara med i en ny tävling, så finns dina kontaktuppgifter sparade.

Anställda inom Vi i Villa/Bonnier Publications AB och företag som utgör samarbetspartners i aktuell tävling kan inte delta i Vi i Villas tävlingar.

Vid alla tävlingar gäller 18 års åldersgräns för att delta - alternativt målsmans medgivande.

Endast ett pris per familj/hushåll och tävling.

Vinnaren kan inte byta ut vinsten mot ekonomisk ersättning eller överlåta vinsten till någon annan.

Alla eventuella avgifter och/eller skatter som uppstår i samband med vinstutdelning betalas av vinnaren. Om inte annat anges, ansvarar Vi i Villa/Bonnier Publications AB inte för extra kostnader i samband med vinsten.

Vi i Villa/Bonnier Publications AB är inte ansvariga för tekniska fel rörande webb, telefon, e-post eller brev.

Vinnarens namn, ort och motivering kan komma att användas i marknadsföringssyfte på Vi i Villas hemsida, sponsorernas hemsidor eller annan annonsplats.

Om inte Vi i Villa har fått tag på vinnaren genom de kontaktuppgifter som lämnats av deltagaren i tävlingen inom 20 dagar kommer juryn att utse en ny vinnare. Deltagaren i tävlingen ansvarar själv för att kontaktuppgifterna är korrekta. 

Juryn består av representanter från Vi i Villa/Bonnier Publications AB om inte annat anges. Juryns beslut kan inte överklagas. Bonnier Publications AB ansvarar inte för extraordinära händelser och omständigheter som ligger utanför vår kontroll, till exempel konkurser eller förändringar hos våra samarbetspartners i tävlingen.

Tävlingsbidrag med stötande innehåll som till exempel personliga påhopp eller som inte följer tävlingstemat kan komma att raderas utan förvarning.

  

Behandling av personuppgifter 

Bonnier Publications AB ( 556105-0351)  är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen för Vi i Villa. Personuppgifter kan lämnas ut till Vi i Villas samarbetspartners, efter ditt samtycke i varje enskilt fall. Personuppgifter lämnas ut till myndighet endast där så krävs med stöd av lag eller myndighetsbeslut.

Företagen inom Bonnierkoncernen driver ett gemensamt kund- och användarregister. Genom att samtycka till Vi i Villas villkor samtycker du till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen. Läs mer på www.kunddata.bonnier.se.

Du har rätt att utan kostnad återkalla samtycke, begära rättelse/radering av eventuellt felaktiga uppgifter eller skriftligen begära ett registerutdrag.

 

Kontakt

Kontakta i första hand kundtjänsten för Vi i Villa på e-post info@viivilla.se. 

Bonniers personuppgiftsombud kan nås via brev till ”Personuppgiftsombudet, Bonnier AB, 11390 Stockholm”, eller E-post kunddata@bonnier.se

 

Annons