Annons

Design och funktion - en historia om reklam

Inredningsinspiration

Reklamen har stor betydelse i Vi i Villa. Den speglar vår tid och påverkar våra vanor. I vår jubileumsserie ska vi nu kika på annonserna under 50 år.

Annons

Vi i villa ger dig allt inom kök, bad och inredning. Reklam.

1988 Fram till 80-talet var badrummet inte precis i fokus. Nu är det verkligen andra tider som gäller. Gustavsberg.

Vi i villa ger dig allt inom kök, bad och inredning. Reklam.

1967 Helautomatisk var ordet. Men sedan kallades ju också diskmaskinen för disk-automat. Annons från Benco.

Vi i villa ger dig allt inom kök, bad och inredning. Reklam.

1975 Hade du en likadan dörr en gång i tiden? En av Skånska Byggvarors tidiga annonser.

För femtio år sedan stod kvinnan med stärkt förkläde fast stationerad i köket. Åtminstone i annonserna. I dag kan hon lika gärna stå med borrmaskinen i garaget medan mannen viftar i grytorna. Men reklam visar inte bara könsroller, den avslöjar också värderingar och ett samhälle i omvandling. Här om någonstans syns förändringar – från olja till el till bergvärme. Och från gas till häll, och till induktion. I det tidiga 60-talets annonser är man mån om att visa funktionen.

De nya köpvanorna – att storhandla – sätter press på kökstillverkarna. Annonserna visar stora kyl- och frysskåp med fina frysta ärtor på rad.
I dagens annonser är fokus lika ofta på design som funktion.

Men reklam är inte bara en fråga om bild. I början av 50- och 60-talen är de populäraste orden underhållsfritt, underlätta och enkelt. De nya prylarna ska förenkla hemmet och hushållet. Helautomatiskt är ordet i tiden. Det är mycket kök, lite trädgård och en hel del värmepannor och annonserna speglar väl innehållet i tidningen i övrigt. En annons om underhållsfri fasad i aluminiumplåt är definitivt helt rätt på 60-talet.>

Vi i villa ger dig allt inom kök, bad och inredning. Reklam.

1975 Familjemys i bastun. En helsidesannons från Tylö bastu.

Vi i villa ger dig allt inom kök, bad och inredning. Reklam.

1978 En glänsande dammsugare som också gör det möjligt att prata samtidigt som man städar. Annons från Electrolux.

Så visar annonserna det vi längtar efter och vill ha och skapar samtidigt en längtan och ett habegär. Ett samspel mellan konsument och marknad som kan leda till ett långvarigt förhållande men lika gärna försvinna obemärkt som en vindpust.

Under det tidiga 70-talet annonserar Ikea om en hopfällbar cykel. Vasstapeter är stort och målade innertak fyller färgannonserna från 1975. På 90-talet är plötsligt tidningen fylld av frestande banklån. Centraldammsugaren tar plats och Hus-qvarna visar rostfritt i köket. Annonserna för cuprinol och eternit är ett minne blott, men Tylös bastu frestar fortfarande efter nära 50 års annonserade i Vi i Villa.


Annons

Vi i villa ger dig allt inom kök, bad och inredning. Reklam.

1972 Ljuva färgglada 70-tal. Det myllrar av tidstypiska detaljer i Spectrums helsidesannons.

Vi i villa ger dig allt inom kök, bad och inredning. Reklam.

1974 Hobbyrum, bardisk och pingisbord. Gillestugan rymde allt. Annons från Gillemiljö.

Vi i villa ger dig allt inom kök, bad och inredning. Reklam.

1966 Datatekniken är här! Det är 40 år sedan och datorerna har krympt en hel del, men klänningen skulle däremot kunna funka idag.

Från Torget till uppslag

Vi i Villa har flera annonsörer som varit med i många år. Till dessa hör bland annat Skånska Byggvaror, vars första annons var en liten Torget-annons i början av 70-talet. Numera är de en av Vi i Villas största annonsörer och har ofta flera uppslag i varje nummer.

För oss är Vi i Villa helt rätt medium, säger Per-Ivan Christiansson, marknadschef på Skånska Byggvaror. Den går ut till alla villaägare i hela Sverige. Tidningen har hög trovärdighet och innehåller en bra mix av artiklar och annonser.

Vi i villa ger dig allt inom kök, bad och inredning. Reklam.

1983 Vissa saker kommer för att stanna, andra försvinner. Annons från Sun produkter.

 

Söker du köpinformation, klicka här för att komma till Vi i Villas Köpguide!
Söker du hantverkare, klicka här för att komma till Vi i Villas hantverksguide!
7 april 2006

0 Kommentarer

0

Årets julklapp 2009-2013

Idag presenterades årets julklapp 2013 av Handelns Utredningsinstitut (HUI). Klappen kan ses som ett tecken i tiden. Minns du förgående års julklappar?

1

Nytt & Nyttigt, juni -08

Pauline Josephson tipsar om det allra senaste. Till exempel om miljövänlig snabbtorkande fönsterfärg.

1

Arbetsro - i egen vrå

Vare sig du arbetar heltid, deltid eller bara enstaka dagar hemma är det viktigt med en bra arbetsplats. I ett väl inrett arbetsrum kan du ha det lika...

0

Nytt & Nyttigt, maj -08

Pauline Josephson tipsar om det allra senaste, som en ny ask- och sotsug.

0

Nytt & Nyttigt april -08

Pauline Josephson tipsar om det allra senaste. Till exempel om en golvbrunn som förhindrar översvämning.

1

Nytt & Nyttigt, mars -08

Pauline Josephson tipsar om det allra senaste. Till exempel hur du kan tvätta dina kläder rena utan tvättmedel.

1

Hett och rätt

Personligt och med en lätt touch av nostalgi, kryddat med lite blått och lyft upp kartongerna med fotografier från källaren. Då har du skapat ett hem...

0

Slipp julstressen - 23 december

Varva ned inför för julafton och klä granen.

0

Spara eller Slösa - nu är det dags för den stora nyårsfesten!

Man kan glida igenom nyårsnatten i limousin, men vem säger att det egentligen är roligare än korv och bröd? Det är inte maten som gör festen, inte...

Vi i Villas policy
Avbryt

Villkor för Vi i Villas tävlingar och policy

Användarvillkor som medlem på Viivilla.se 

Som medlem i Vi i Villa-klubben får du tillgång till exklusiva artiklar, tävlingar och quiz samt kan ta del av unika erbjudanden från våra samarbetspartners. Du kan även diskutera i forumet där du får tips och råd från andra villaägare.

Allt om användarvillkoren som medlem, som vett och etikett samt hur ditt uppladdade material behandlas kan du läsa här.

 

Tävlingsvillkor

Tänk på att ange en giltig e-postadress för att kunna kontaktas vid eventuella tävlingsvinster, få erbjudanden och nyhetsutskick. För att vara med i tävlingar behöver du vara inloggad och ange adress och telefonnummer i din profil, så att vi kan kontakta dig vid en eventuell vinst. När du fyllt i denna information första gången behöver du bara logga in nästa gång du vill vara med i en ny tävling, så finns dina kontaktuppgifter sparade.

Anställda inom Vi i Villa/Bonnier Publications AB och företag som utgör samarbetspartners i aktuell tävling kan inte delta i Vi i Villas tävlingar.

Vid alla tävlingar gäller 18 års åldersgräns för att delta - alternativt målsmans medgivande.

Endast ett pris per familj/hushåll och tävling.

Vinnaren kan inte byta ut vinsten mot ekonomisk ersättning eller överlåta vinsten till någon annan.

Alla eventuella avgifter och/eller skatter som uppstår i samband med vinstutdelning betalas av vinnaren. Om inte annat anges, ansvarar Vi i Villa/Bonnier Publications AB inte för extra kostnader i samband med vinsten.

Vi i Villa/Bonnier Publications AB är inte ansvariga för tekniska fel rörande webb, telefon, e-post eller brev.

Vinnarens namn, ort och motivering kan komma att användas i marknadsföringssyfte på Vi i Villas hemsida, sponsorernas hemsidor eller annan annonsplats.

Om inte Vi i Villa har fått tag på vinnaren genom de kontaktuppgifter som lämnats av deltagaren i tävlingen inom 20 dagar kommer juryn att utse en ny vinnare. Deltagaren i tävlingen ansvarar själv för att kontaktuppgifterna är korrekta. 

Juryn består av representanter från Vi i Villa/Bonnier Publications AB om inte annat anges. Juryns beslut kan inte överklagas. Bonnier Publications AB ansvarar inte för extraordinära händelser och omständigheter som ligger utanför vår kontroll, till exempel konkurser eller förändringar hos våra samarbetspartners i tävlingen.

Tävlingsbidrag med stötande innehåll som till exempel personliga påhopp eller som inte följer tävlingstemat kan komma att raderas utan förvarning.

  

Behandling av personuppgifter 

Bonnier Publications AB ( 556105-0351)  är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen för Vi i Villa. Personuppgifter kan lämnas ut till Vi i Villas samarbetspartners, efter ditt samtycke i varje enskilt fall. Personuppgifter lämnas ut till myndighet endast där så krävs med stöd av lag eller myndighetsbeslut.

Företagen inom Bonnierkoncernen driver ett gemensamt kund- och användarregister. Genom att samtycka till Vi i Villas villkor samtycker du till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen. Läs mer på www.kunddata.bonnier.se.

Du har rätt att utan kostnad återkalla samtycke, begära rättelse/radering av eventuellt felaktiga uppgifter eller skriftligen begära ett registerutdrag.

 

Kontakt

Kontakta i första hand kundtjänsten för Vi i Villa på e-post info@viivilla.se. 

Bonniers personuppgiftsombud kan nås via brev till ”Personuppgiftsombudet, Bonnier AB, 11390 Stockholm”, eller E-post kunddata@bonnier.se

 

Annons