”Behöver vi ett garantibevis?”

En läsare har renoverat sitt radhus, men hur fungerar det med garanti? Vår byggskadespecialist Peter Bratt svarar. 


Behöver vi ett garantibevis?

Vi har precis renoverat vårt radhus, bland annat fixat en gästtoalett. Behöver vi få något intyg, garanti eller certifikat från byggfirman, om något skulle gå sönder? Kan man kräva någon form av våtrumscertifikat för gästtoalett utan dusch, eller för en tvättstuga?

Patrik Jonsson

Svar: Garanti är något som ni och entreprenören måste avtala om, annars är det frivilligt för hantverkaren att lämna garanti. Enligt lag har du dock alltid minst tre års reklamationsrätt för fel i entreprenaden.

När det gäller våtrumscertifikat finns det tre olika dokument som är bevis på att våtrum – som badrum, tvättstuga och även toalett – är byggda enligt gällande branschregler för installationstillfället. De tre dokumenten är:

1. Byggkeramikrådets kvalitetsdokument – ett bevis på att våtrummet är byggt enligt deras branschregler för våtrum. Det här dokumentet får du av deras plattsättare.

2. Golvbranschens våtrumskontrolls våtrumsintyg – ett bevis på att våtrummet är byggt enligt branschorganisationen Säkra Våtrums regler. Deras plattsättare och golvläggare kan tillhandahålla intyget.

3. Säkervatteninstallations intyg – ett bevis på att arbetet är utfört enligt deras branschregler för säker vatteninstallation. Dokumentet får du från deras VVS-installatör. Alla tre dokument intygar att arbetet uppfyller kraven på byggherren (fastighetsägaren) från Boverkets byggregler BBR.

Observera att det enbart är auktoriserade företag inom respektive branschorganisation som kan lämna intyg/kvalitetsdokument enligt ovan. Ett annat tips är att du ser till att du får alla monteringsanvisningar/skötselråd av entreprenören för produkter som installerats.

Peter Bratt

 

Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!


Mest lästa artiklar