Annons

Vad gör man när man inte får vad man har beställt i tid?

Renovering

När man åker till byggfirman för att hämta ut golvet och upptäcker att det inte kommit än - blir man minst sagt irriterad!

Annons

När man, mitt uppe i renoveringen, åker till byggfirman för att hämta ut golvet och upptäcker att det inte kommit än - blir man minst sagt irriterad. Vad kan man ställa för krav på sina leverantörer, och kan man till exempel låta bli att hämta ut försenade varor?

Det händer ofta att vi får frågor om vad det finns för regler som kan tillämpas när du har beställt eller köpt en vara av en säljare, och varan sedan inte kommer i tid eller inte alls. Med en juridisk term kallas förseningen "dröjsmål vid leverans".

När är en säljare i dröjsmål?

Ta t ex ett fall där en säljare inte har en viss vara som du vill köpa på lager och du därför beställer varan. Om ni kommer överens om att varan ska hämtas vid en viss tidpunkt, ska säljaren, enligt Konsumentköplagen, hålla den tillgänglig för avhämtning där denne, vid tiden för köpet, hade sitt affärsställe. Detta gäller dock inte om ni kommit överens om någon annan plats för avhämtningen. Om säljaren inte kan leverera varan på den tid och plats som är överenskommen, är han eller hon i dröjsmål.

Vad gäller tiden för avhämtning ska den tid gälla som ni har kommit överens om. Om ni inte har kommit överens om någon speciell tidpunkt ska säljaren hålla varan tillgänglig för avhämtning inom skälig tid från köpet. Vad som är skälig tid får bedömas från fall till fall utifrån vad det är för typ av vara. För något som ska importeras från en annan världsdel behövs det naturligtvis längre leveranstid än för än en vara som skaffas fram från en affär i grannskapet.

Säljaren ska inte anses vara i dröjsmål med avlämnandet av varan om dröjsmålet beror på dig eller något förhållande på din sida.

Om du inte får varan i avtalad tid har du rätt att:

1. Hålla inne betalningen
För det första får du hålla inne betalningen. Hur mycket man får hålla inne står inte klart uttalat i lagen, men du får dock låta bli att betala så mycket som kan ge säkerhet för det krav som kan uppkomma på grund av dröjsmålet. Det är dock viktigt att du inte innehåller för stort belopp, för då kan resultatet bli att det i stället blir du som hamnar i dröjsmål med betalningen.

2. Kräva att köpet fullgörs
För det andra har du rätt att kräva att säljaren fullgör köpet, om du vill hålla fast vid det. Om du vill hålla fast vid kravet och vill att säljaren ska fullgöra sin del, är det viktigt att du inte väntar med att framställa kravet på att säljaren ska fullgöra sitt åtagande.

Säljaren är sålunda skyldig att fullgöra sitt åtagande förutsatt att det inte föreligger hinder som denne inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till ditt intresse av att säljaren fullgör köpet. För det fall något av dessa förhållanden skulle upphöra inom rimlig tid har dock du rätt att kräva att säljaren fullgör köpet.

3. Häva köpet
För det tredje har du möjlighet att häva köpet. Köpet får dock hävas endast om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse.
Du måste också kräva att säljaren fullgör köpet, och du får häva köpet först om varan inte levereras inom skälig tid efter det att kravet framställdes.

Om du ger säljaren en bestämd tilläggstid för att avlämna varan kan du inte häva köpet förrän efter den är till ända.

Detta gäller naturligtvis inte i de fall då säljaren själv meddelar att det inte går att leverera inom tilläggstiden.
Om du har köpt en vara som tillverkats eller skaffats särskilt efter dina anvisningar eller önskemål, t ex en speciell köksutrustning, som inte skulle gå att sälja till någon annan, gäller speciella regler.

För fall av denna typ får du inte häva köpet om inte syftet med det blir väsentligen förfelat genom förseningen och att säljaren insett eller borde ha insett detta. Ett exempel är om du vill ha en liten dansbana att sätta upp i trädgården till sonens bröllop och säljaren känner till detta förhållande samt har klart för sig att du ämnat göra sig av med dansbanan efter bröllopet.

Om säljaren inte klarar att leverera dansbanan till bröllopet torde du ha rätt att häva köpet och försöka skaffa dig en dansbana från någon annan.

4. Skadestånd
Om säljaren varit i dröjsmål med leverans av en vara, eller inte lyckas skaffa fram varan alls, har du i vissa fall rätt till skadestånd.

Du har rätt till ersättning för den skada du lidit på grund av dröjsmålet. I det ovan angivna exemplet skulle du kunna kräva skadestånd av säljaren ifall den nya dansbana, som du tvingades köpa från någon annan, skulle kosta mycket mer än den som den första säljaren skulle leverera.

Du har dock inte rätt till skadestånd om säljaren kan bevisa att dröjsmålet beror på hinder som ligger utanför dennes kontroll, som man inte skäligen kunnat förväntats räkna med vid köpet och vars följder inte heller skäligen kunnat undvikas eller övervinnas. Om dröjsmålet beror på någon, som säljaren i sin tur har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, kan du inte kräva säljaren på skadestånd, förutsatt att också den som säljaren anlitat skulle vara fri från ansvar på samma sätt som beskrivits ovan. Samma sak gäller om dröjsmålet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled. 

Reklamation Om en du vill häva köpet och få skadestånd på grund av dröjsmålet, måste du inom skälig tid från det du fick vetskap om dröjsmålet meddela säljaren att du vill häva köpet. Det är inte nödvändigt att särskilt meddela att du vill kräva skadestånd. Kravet om skadestånd kan meddelas senare.  

Fotnot:När du är konsument och säljaren är en näringsidkare, som i sin yrkesmässiga verksamhet säljer till dig och du köper varan huvudsakligen för enskilt ändamål, är Konsumentköplagen tillämplig. Lagen tillkom 1999.

 

Annons
Söker du köpinformation, klicka här för att komma till Vi i Villas Köpguide!
Söker du hantverkare, klicka här för att komma till Vi i Villas hantverksguide!
27 april 2001

0 Kommentarer

0

Helhetslösning för din renovering

Har du flera renoveringsprojekt på gång och skulle vilja ha hjälp med en helhetsöversyn från flera olika hantverkare? Nu lanseras nya tjänsten Betterhom...

0

Smarta sidan - spara till din dröm

Vad sparar du till? Semester, nya vitvaror eller nytt badrum? Vad du än drömmer om kan det vara svårt att veta hur man ska spara. Här får du råd om de...

0

Ett badrum att trivas i

En dag står du där och det finns ingen ursäkt längre. Badrummet måste renoveras. Här visar vi ett exempel på hur smakfullt det kan bli, även på liten...

0

Ledare: Tack alla hantverkare!

Jag älskar alla er som gör mitt husliv enklare. Alla er som ställer upp, fixar och förklarar. Men….

0

Energirenovera huset till nära-noll

Bostäder står för 40 procent av de totala utsläppen i Europa idag – det måste vi göra något åt! renZERO är Sveriges första koncept för energirenovering...

0

Surdegarnas 7–i–topp

Hantverkare Hans Ottosson listar och kommenterar hemmafixares dåliga samveten.

0

Sovrummet blev tonåringens fristad

I den gamla sekelskiftesvillan ute på landet fanns det många rum och kvadratmetrar, men bara ett badrum.

0

Ett hus utöver det vanliga

Många stadsbor drömmer om att flytta till ett hus på landet, men långt ifrån alla hittar sitt drömhus.

0

Fyra kvadrat bad

Frid och fröjd blev det i huset när tonårsflickorna fick ett eget litet badrum. Toa, dusch och ett rejält väggskåp, som snällt slukar allt från smink...

Vi i Villas policy
Avbryt

Villkor för Vi i Villas tävlingar och policy

Användarvillkor som medlem på Viivilla.se 

Som medlem i Vi i Villa-klubben får du tillgång till exklusiva artiklar, tävlingar och quiz samt kan ta del av unika erbjudanden från våra samarbetspartners. Du kan även diskutera i forumet där du får tips och råd från andra villaägare.

Allt om användarvillkoren som medlem, som vett och etikett samt hur ditt uppladdade material behandlas kan du läsa här.

 

Tävlingsvillkor

Tänk på att ange en giltig e-postadress för att kunna kontaktas vid eventuella tävlingsvinster, få erbjudanden och nyhetsutskick. För att vara med i tävlingar behöver du vara inloggad och ange adress och telefonnummer i din profil, så att vi kan kontakta dig vid en eventuell vinst. När du fyllt i denna information första gången behöver du bara logga in nästa gång du vill vara med i en ny tävling, så finns dina kontaktuppgifter sparade.

Anställda inom Vi i Villa/Bonnier Publications AB och företag som utgör samarbetspartners i aktuell tävling kan inte delta i Vi i Villas tävlingar.

Vid alla tävlingar gäller 18 års åldersgräns för att delta - alternativt målsmans medgivande.

Endast ett pris per familj/hushåll och tävling.

Vinnaren kan inte byta ut vinsten mot ekonomisk ersättning eller överlåta vinsten till någon annan.

Alla eventuella avgifter och/eller skatter som uppstår i samband med vinstutdelning betalas av vinnaren. Om inte annat anges, ansvarar Vi i Villa/Bonnier Publications AB inte för extra kostnader i samband med vinsten.

Vi i Villa/Bonnier Publications AB är inte ansvariga för tekniska fel rörande webb, telefon, e-post eller brev.

Vinnarens namn, ort och motivering kan komma att användas i marknadsföringssyfte på Vi i Villas hemsida, sponsorernas hemsidor eller annan annonsplats.

Om inte Vi i Villa har fått tag på vinnaren genom de kontaktuppgifter som lämnats av deltagaren i tävlingen inom 20 dagar kommer juryn att utse en ny vinnare. Deltagaren i tävlingen ansvarar själv för att kontaktuppgifterna är korrekta. 

Juryn består av representanter från Vi i Villa/Bonnier Publications AB om inte annat anges. Juryns beslut kan inte överklagas. Bonnier Publications AB ansvarar inte för extraordinära händelser och omständigheter som ligger utanför vår kontroll, till exempel konkurser eller förändringar hos våra samarbetspartners i tävlingen.

Tävlingsbidrag med stötande innehåll som till exempel personliga påhopp eller som inte följer tävlingstemat kan komma att raderas utan förvarning.

  

Behandling av personuppgifter 

Bonnier Publications AB ( 556105-0351)  är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen för Vi i Villa. Personuppgifter kan lämnas ut till Vi i Villas samarbetspartners, efter ditt samtycke i varje enskilt fall. Personuppgifter lämnas ut till myndighet endast där så krävs med stöd av lag eller myndighetsbeslut.

Företagen inom Bonnierkoncernen driver ett gemensamt kund- och användarregister. Genom att samtycka till Vi i Villas villkor samtycker du till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen. Läs mer på www.kunddata.bonnier.se.

Du har rätt att utan kostnad återkalla samtycke, begära rättelse/radering av eventuellt felaktiga uppgifter eller skriftligen begära ett registerutdrag.

 

Kontakt

Kontakta i första hand kundtjänsten för Vi i Villa på e-post info@viivilla.se. 

Bonniers personuppgiftsombud kan nås via brev till ”Personuppgiftsombudet, Bonnier AB, 11390 Stockholm”, eller E-post kunddata@bonnier.se