Vad gör man när man inte får vad man har beställt i tid?

Renovering

När man åker till byggfirman för att hämta ut golvet och upptäcker att det inte kommit än - blir man minst sagt irriterad!

När man, mitt uppe i renoveringen, åker till byggfirman för att hämta ut golvet och upptäcker att det inte kommit än - blir man minst sagt irriterad. Vad kan man ställa för krav på sina leverantörer, och kan man till exempel låta bli att hämta ut försenade varor?

Det händer ofta att vi får frågor om vad det finns för regler som kan tillämpas när du har beställt eller köpt en vara av en säljare, och varan sedan inte kommer i tid eller inte alls. Med en juridisk term kallas förseningen "dröjsmål vid leverans".

När är en säljare i dröjsmål?

Ta t ex ett fall där en säljare inte har en viss vara som du vill köpa på lager och du därför beställer varan. Om ni kommer överens om att varan ska hämtas vid en viss tidpunkt, ska säljaren, enligt Konsumentköplagen, hålla den tillgänglig för avhämtning där denne, vid tiden för köpet, hade sitt affärsställe. Detta gäller dock inte om ni kommit överens om någon annan plats för avhämtningen. Om säljaren inte kan leverera varan på den tid och plats som är överenskommen, är han eller hon i dröjsmål.

Vad gäller tiden för avhämtning ska den tid gälla som ni har kommit överens om. Om ni inte har kommit överens om någon speciell tidpunkt ska säljaren hålla varan tillgänglig för avhämtning inom skälig tid från köpet. Vad som är skälig tid får bedömas från fall till fall utifrån vad det är för typ av vara. För något som ska importeras från en annan världsdel behövs det naturligtvis längre leveranstid än för än en vara som skaffas fram från en affär i grannskapet.

Säljaren ska inte anses vara i dröjsmål med avlämnandet av varan om dröjsmålet beror på dig eller något förhållande på din sida.

Om du inte får varan i avtalad tid har du rätt att:

1. Hålla inne betalningen
För det första får du hålla inne betalningen. Hur mycket man får hålla inne står inte klart uttalat i lagen, men du får dock låta bli att betala så mycket som kan ge säkerhet för det krav som kan uppkomma på grund av dröjsmålet. Det är dock viktigt att du inte innehåller för stort belopp, för då kan resultatet bli att det i stället blir du som hamnar i dröjsmål med betalningen.

2. Kräva att köpet fullgörs
För det andra har du rätt att kräva att säljaren fullgör köpet, om du vill hålla fast vid det. Om du vill hålla fast vid kravet och vill att säljaren ska fullgöra sin del, är det viktigt att du inte väntar med att framställa kravet på att säljaren ska fullgöra sitt åtagande.

Säljaren är sålunda skyldig att fullgöra sitt åtagande förutsatt att det inte föreligger hinder som denne inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till ditt intresse av att säljaren fullgör köpet. För det fall något av dessa förhållanden skulle upphöra inom rimlig tid har dock du rätt att kräva att säljaren fullgör köpet.

3. Häva köpet
För det tredje har du möjlighet att häva köpet. Köpet får dock hävas endast om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse.
Du måste också kräva att säljaren fullgör köpet, och du får häva köpet först om varan inte levereras inom skälig tid efter det att kravet framställdes.

Om du ger säljaren en bestämd tilläggstid för att avlämna varan kan du inte häva köpet förrän efter den är till ända.

Detta gäller naturligtvis inte i de fall då säljaren själv meddelar att det inte går att leverera inom tilläggstiden.
Om du har köpt en vara som tillverkats eller skaffats särskilt efter dina anvisningar eller önskemål, t ex en speciell köksutrustning, som inte skulle gå att sälja till någon annan, gäller speciella regler.

För fall av denna typ får du inte häva köpet om inte syftet med det blir väsentligen förfelat genom förseningen och att säljaren insett eller borde ha insett detta. Ett exempel är om du vill ha en liten dansbana att sätta upp i trädgården till sonens bröllop och säljaren känner till detta förhållande samt har klart för sig att du ämnat göra sig av med dansbanan efter bröllopet.

Om säljaren inte klarar att leverera dansbanan till bröllopet torde du ha rätt att häva köpet och försöka skaffa dig en dansbana från någon annan.

4. Skadestånd
Om säljaren varit i dröjsmål med leverans av en vara, eller inte lyckas skaffa fram varan alls, har du i vissa fall rätt till skadestånd.

Du har rätt till ersättning för den skada du lidit på grund av dröjsmålet. I det ovan angivna exemplet skulle du kunna kräva skadestånd av säljaren ifall den nya dansbana, som du tvingades köpa från någon annan, skulle kosta mycket mer än den som den första säljaren skulle leverera.

Du har dock inte rätt till skadestånd om säljaren kan bevisa att dröjsmålet beror på hinder som ligger utanför dennes kontroll, som man inte skäligen kunnat förväntats räkna med vid köpet och vars följder inte heller skäligen kunnat undvikas eller övervinnas. Om dröjsmålet beror på någon, som säljaren i sin tur har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, kan du inte kräva säljaren på skadestånd, förutsatt att också den som säljaren anlitat skulle vara fri från ansvar på samma sätt som beskrivits ovan. Samma sak gäller om dröjsmålet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled. 

Reklamation Om en du vill häva köpet och få skadestånd på grund av dröjsmålet, måste du inom skälig tid från det du fick vetskap om dröjsmålet meddela säljaren att du vill häva köpet. Det är inte nödvändigt att särskilt meddela att du vill kräva skadestånd. Kravet om skadestånd kan meddelas senare.  

Fotnot:När du är konsument och säljaren är en näringsidkare, som i sin yrkesmässiga verksamhet säljer till dig och du köper varan huvudsakligen för enskilt ändamål, är Konsumentköplagen tillämplig. Lagen tillkom 1999.

 

Söker du köpinformation, klicka här för att komma till Vi i Villas Köpguide!
Söker du hantverkare, klicka här för att komma till Vi i Villas hantverksguide!

Redaktionen rekommenderar

27 april 2001
 
Mer om Renovering
Medlems-
innehåll

Från sliten bod till drömhus!

Renovering När gästerna behövde någonstans att sova renoverade Björn och Cecilia sin gamla bod – och resultatet blev magiskt!

Krönika Annika Marklund: Vi bor i ett stort arkiv

Renovering Vårt hus fyller hundratio nästa år. Man borde nästan fira. Byggår: 1901. Så stod det i annonsen.

Sätt fast en lös plugg

Renovering Du har borrat hål i väggen för en plugg, men när du trycker in pluggen upptäcker du att hålet är för stort och att pluggen sitter löst. Inga problem,...

Baertlings färgbad - ett konstfullt dopp

Renovering Med mosaik, standardporslin och inspiration från konstnären Olle Baertlings måleri skapades detta sprakande färgstarka badrum.

Rofyllt i vitt och svart

Renovering Genom det avlånga fönstret ovan badkaret syns himlen hela dagen. Det är det allra bästa. Men det lyxigaste är att detta badrum bara är för mamma och...

Arga snickaren väcker villaägarna ur renoveringsdrömmen

Renovering Arga Snickaren – Anders Öfvergård – är tillbaka med nya sönderrenoverade hus och ihoplappade förhållanden att rusta upp och reda ut. Liksom i förra...

Vi byggde om allt själva!

Renovering När Julia Forsberg och hennes fästman Otto köpte huset trodde hon att de skulle vara klara med allt fix på tre månader. Om de var riktigt effektiva. Nu, 2,5 år senare, är de klara. Med nedervåningen. – Att restaurera har blivit en livsstil, säger Julia som här skriver om deras projekt.

Snickerboa blev fint kontor

Renovering Vår skribent Elisabet Broomé tröttnade på att ha inte ha en fast plats för skrivbordsarbetet därhemma. Här tipsar hon om hur en gammal snickerboa i...

Badrum i etage

Renovering Duschen ligger en trappa upp. Badrumsväggen är randig. Önskemålet var ett badrum med hotellkänsla, vilket för Klaus och Lene innebar stram stil med...

Vi i Villas policy
Avbryt

Användarvillkor och medlemskap i Vi i Villa-klubben

Som medlem i Vi i Villa-klubben får du tillgång till en mängd olika förmåner. Du kan bland annat ta del av exklusiva artiklar, instruktioner och guider, generösa erbjudanden, experthjälp, tävlingar och mycket mer. Du får även våra nyhetsutskick samt kan diskutera i forumet.

 

Användarvillkor

1. Allmänna riktlinjer och regler

  1. Var trevlig, ha roligt och respektera varandra. Dela gärna med dig av erfarenheter, tips och råd i våra artiklar eller i forum.
  2. Det är inte tillåtet att annonsera på Viivilla.se (utan att betala).
  3. De erbjudanden och förmåner du erhåller i ditt medlemskap är personliga och får ej delas vidare.
  4. Du får inte publicera länkar till din blogg på viivilla.se.

2. Etikett

  1. Var artiga och positiva mot varandra samt använd ett vårdat språk.
  2. Beskriv din profil med hjälp av trevliga bilder och sakliga texter. Inga former av pornografi, våld, rasism, annat stötande eller irrelevant material är tillåtet.
  3. Undvik att använda versaler eftersom det uppfattas som om du skriker. Var även försiktig med att använda ironi. Det kan lätt missuppfattas.
  4. Det är inte tillåtet att uppge andra personers namn, kontaktuppgifter eller annan känslig information.

 

3. Upprätta en profil

  1. När du upprättar en profil på Viivilla.se godkänner du automatiskt Vi i Villas policy och villkor, som du kan läsa här. När du använder någon av de andra tjänsterna på Viivilla.se godkänner du också villkoren.
  2. Viivilla.se och sajtens administratörer förbehåller oss rätten att blockera och/eller radera din profil samt allt innehåll du har laddat upp till Viivilla.se, inklusive foton, videor, ljud och texter, inlägg i gästböcker, foruminlägg, kommentarer, blogginlägg, personliga meddelanden etc. Detta kan ske utan förvarning.
  3. Innehåll du publicerar på Viivilla.se är offentligt och ligger kvar som publicerat på sajten. Du kan inte själv ta bort materialet. Om du av exempelvis personliga skäl behöver ta bort innehåll, kontakta [email protected]
  4. När du upprättar en profil på Viivilla.se godkänner du att eventuella krav och/eller straffrättsligt ansvar för material du har laddat upp, inklusive upphovsrätt, överförs till dig. Du godkänner också att Bonnier Publications AB inte hålls ansvariga för dina handlingar på Viivilla.se så långt möjligt enligt svensk lagstiftning.
  5. Viivilla.se förbehåller sig rätten att när som helst ändra eller redigera villkoren och du godkänner att efterfölja alla tillägg och revideringar. Vi rekommenderar att du håller dig uppdaterad med våra villkor. Du hittar dem alltid längst ned på webbsidan.

4. Din profil

  1. Du måste vara 18 år för att upprätta en profil på Viivilla.se.
  2. Du är skyldig att lämna korrekta kontaktuppgifter.
  3. Var respektfull gentemot andra användare och administratörer. De lägger mycket tid och ansträngning på Viivilla.se av egen fri vilja. Viivilla.se är avsedd att vara en positiv och trevlig upplevelse för alla.
  4. Viivilla.se registrerar din IP-adress i den händelse villkoren missbrukas och/eller material polisanmäls.
  5. Var dig själv! Du bestämmer själv om du vill vara anonym på Viivilla.se (vi uppger inte ditt riktiga namn, kontaktuppgifter, e-postadress och liknande information utan ditt godkännande). Identitetsstölder är inte tillåtna, oavsett om identiteten tillhör en annan användare på Viivilla.se eller en verklig person.
  6. Din inloggning och ditt lösenord är personliga. Lämna inte ut dina uppgifter till någon annan, då du kan hållas ansvarig för andras handlingar.
  7. Det är inte tillåtet att länka till andra sidor från din profil (Facebook, bloggar, din personliga webbshop osv.). Länkar till olagliga, pornografiska, diskriminerande, rasistiska eller på annat sätt stötande material är inte tillåtna. Det kan leda till att din profil och dess innehåll raderas.

5. Uppladdning av och länkar till material

  1. Viivilla.se och Bonnier Publications är inte ansvariga (under kriminal- eller civilrätt) för material som våra användare laddar upp. Detta ansvar bär användaren.
  2. Det är inte tillåtet att ladda upp material (text, bilder, videor, ljud etc.) som du inte innehar rättigheter till. Uppladdat material till Viivilla.se klassas som spridning, vilket är olagligt såvida inte:
    1. Du själv har producerat materialet.
    2. Du har fått i uppdrag att sprida materialet av den ursprungliga upphovsmannen.
    3. Materialet har en öppen licens, som till exempel GNU, Creative Commons osv.
  3. Alla åsikter faller under svensk lagstiftning, inklusive lagen om diskriminering, material av våldsam eller rasistisk natur, ärekränkning och uppmuntran till olagliga handlingar. Överträdelser beivras.
  4. Det är tillåtet att länka till material från andra webbplatser, inklusive bilder, videor (Youtube etc.) ljud och text, så länge materialet inte inkräktar på upphovsrätten och innehållet inte är av stötande/olaglig natur. Du behöver inte ha rättigheter till spridning för att länka till material.
  5. Genom att ladda upp material till Viivilla.se godkänner du att vi kan återanvända det på Viivilla.se. Dina personuppgifter förblir konfidentiella. Om du inte godkänner dessa villkor ber vi dig radera din profil. Det uppladdade materialet kommer fortfarande att vara tillgängligt på Viivilla.se och tillgängligt för återanvändning enligt ovan.
  6. Det är inte tillåtet att ladda upp material med kommersiellt innehåll, inkl. logotyper och länkar. Om du vill annonsera på Viivilla.se ber vi dig att läsa mer på Viivilla.com.

6. Åsikter

  1. Viivilla.se tar inte ansvar för åsikter som framförs av användare. Uppladdat material är alltid ett uttryck för användarens egna åsikter.
  2. Inga former av pornografiskt, diskriminerande, våldsamt, rasistiskt och på andra sätt stötande material är tillåtna. Detta inkluderar text, bilder, ljud och video.

7. E-post- och mobil-aviseringar

  1. När du upprättar en profil på Viivilla.se tackar du ja till att prenumerera på vårt nyhetsbrev, vilket kan innehålla annonser. Du kan när som helst avbeställa nyhetsbrevet genom att klicka på ’Avanmäl’ längst ned i nyhetsbrevet.
  2. När du upprättar en profil på Viivilla.se godkänner du att vi skickar aviseringar till dig via e-post och/eller sms, när du mottar personliga meddelanden, någon har börjat följa dig, någon har svarat på något av dina inlägg etc. Du kan när som helst avbeställa aviseringarna i inställningarna på din profil.

8. Personuppgiftsbehandling

  1. När du skapar en profil på Viivilla.se samtycker du till att vi kontaktar dig med marknadsföring, som exempelvis erbjudanden från våra samarbetspartners inom allt från bygg till trädgård och inredning via brev, telefon och elektroniska medier (d.v.s. e-post, sms). Du kan även komma att mottaga marknadsföring för vin. Du kan när som helst avregistrera dig från ett specifikt utskick genom att klicka på länken i botten av mejlet, och återkalla samtycket genom att kontakta oss. Bonnier Publications AB (556105-0351) är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen. Personuppgifter kan lämnas ut till våra samarbetspartners. Personuppgifter lämnas ut till myndighet endast där så krävs med stöd av lag eller myndighetsbeslut. Läs mer här om Vi i Villas policy och villkor. All kundinformation såsom namn- och adressuppgifter m.m lagras i ett koncerngemensamt kund- och användarregister hos Bonnier AB som äger Vi i Villa. När du upprättar en profil samtycker du samtidigt till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen. Läs mer om det här.

Tänk på att dessa regler är till för att alla ska tycka att det är intressant och underhållande att besöka Viivilla.se - mycket nöje!

Viivilla.se publiceras av Bonnier Publications, Tegnérgatan 8, 113 58 Stockholm.

Villkoren uppdaterades den 17 november 2017.