Annons

Anlita hantverkare - så slipper du dyra misstag

Renovering

När det är dags att bygga på huset eller göra en reparation står valet mellan att göra jobbet själv eller anlita hjälp. Men vad slutnotan hamnar på beror inte alltid enbart på vad själva jobbet kostar.

Annons

Det finns cirka 1,9 miljoner villahushåll i Sverige. Majoriteten av dessa bygger om eller renoverar sin bostad vartannat år eller oftare enligt en färsk undersökning gjord av Sifo på uppdrag av Folksam. Självklart vill ingen betala mer än nödvändigt för hantverkshjälpen men ett allt för billigt jobb kan stå en dyrt i slutändan.

- Om ett svartjobb har blivit fel och hantverkaren nekar till att överhuvudtaget ha utfört det, kan det vara oerhört svårt att få rätt, säger Ulf Stenberg, chefsjurist på Villaägarnas Riksförbund.

- Dessutom är det så att om svartjobbet avser t.ex. ett badrum som görs på fel sätt och du får en fuktskada, kan försäkringsersättningen i villahemförsäkringen nedsättas helt eller delvis, fortsätter han.

Vad ska det kosta?

Vad en hantverkare kostar varierar beroende på vilken typ hantverkshjälp det gäller, men mellan cirka 250 och 400 kronor i timmen är ganska normalt enligt Sveriges Byggindustrier. Du bör kontrollera med Skattemyndigheten att hantverkaren har en F-skattsedel. Det innebär att hantverkaren ska betala skatt och arbetsgivaravgift och inte du som kund. Innehav av F-skatt ska också stå på fakturan. På vilket sätt som betalningen ska ske är en smaksak. Har du och hantverkaren kommit överens om ett fast pris är det alltid det som gäller. Har du fått en ungefärlig prisuppgift får summan i regel inte bli mer än 15 procent högre än det angivna priset. Momsen bör alltid vara inräknad i priset.

Skriv avtal

Det är en god idé att skriva ett avtal där det står exakt vad som ska utföras, till vilket pris och när och hur betalningen ska ske.

- Omfattningen av arbetet ska klart framgå i avtalet - oavsett betalningsform är detta viktigt eftersom det avtalade priset är kopplat till det överenskomna arbetet. Vill du sedan ha ytterligare arbete utfört får du betala mer. Avtalet är ett bevis vid en eventuell tvist men bidrar också till att undvika missförstånd, något som annars lätt händer när två personer ingår muntliga avtal, säger Jens Lundgren, jurist på Sveriges Byggindustrier.

Enligt konsumenttjänstlagen är näringsidkaren, i det här fallet hantverkaren, skyldig att utföra tjänsten på ett fackmannamässigt sätt efter gällande säkerhetsregler och med omsorg och lojalitet. Det betyder till exempel att han inte bör välja ett onödigt dyrt sätt att utföra arbetet på. Han bör också upplysa dig om eventuella förberedande arbeten som du kanske kan göra själv för att få ner kostnaden. Hantverkaren är också skyldig att avråda från vissa arbeten och utföranden som han inte bedömer är lämpliga. Om inget annat är överenskommet ska han stå för det material som behövs.

Vad händer om jag inte har kvitto?

Ett jobb blir svart när du betalar mer än 1 000 kronor per inkomstår till någon du anlitat för en tjänst, utan att lämna en kontrolluppgift till skattemyndigheten och utan att få kvitto. Betalar du däremot mindre än 1 000 kronor per inkomstår till en person, slipper du allt skattekrångel.
Om du inte har kvitto på utfört arbete eller tjänst kan du bli skyldig att betala arbetsgivaravgifter och skatt åt hantverkaren. Om olyckan är framme och hantverkaren som arbetar svart skulle skada sig under arbetet hos dig kan du som fastighetsägare också bli skyldig till arbetsgivaransvar enligt Arbetsmiljölagen.

Vad har jag för rättigheter vid fel och förseningar?

När du anlitat en hantverkare har du rättigheter och skydd genom konsumenttjänstlagen. Om resultatet blir fel, till exempel om jobbet inte är hantverksmässigt gjort eller om det inte blev vad ni kommit överens om har du olika alternativ. Du kan kräva att hantverkaren åtgärdar problemet utan extra kostnad för dig, att du får avdrag på priset eller så kan du häva avtalet helt eller delvis.

Om arbetet försenas eller kanske inte ens påbörjas har du rätt att kräva att arbetet görs klart inom en viss tid, annars kan du häva avtalet. I vissa fall kan du ha rätt till skadestånd för fel eller förseningar. Var noga med att spara alla kvitton så att du kan styrka dina kostnader. Det är också vikigt att du reklamerar felet så tidigt som möjligt, inom två månader är alltid skälig tid. Vissa fel är inte rimliga att upptäcka så snart men du kan inte reklamera arbete på fast egendom i mer än tio år och på lös egendom i två år från det att uppdraget avslutades. Reklamera i första hand till hantverkaren. Om ni inte kan komma överens kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).

Tips inför hantverkshjälpen

Tänk igenom vad du vill ha gjort och vad du kan tänka dig betala för jobbet.

Skriv alltid ett avtal. Det fyller två syften, dels som bevis vid en eventuell tvist och dels för att undvika missförstånd. Konsumentverket har tillsammans med Sveriges Byggindustrier tagit fram en blankett, Anbud och avtalsbekräftelse, som du kan be att hantverkaren tar med.

Annons

Kolla med Skattemyndigheten att hantverkaren har F-skattsedel - detta innebär att det är hantverkaren och inte du som ska betala arbetsgivaravgifter. Detta ska också stå klart och tydligt på fakturan.

Slå gärna en signal till Kronofogden. Har hantverkaren betalningsanmärkningar är det troligt att han kan ha svårt att få fram material från andra företag.

Om det uppstår problem och du behöver vägledning kan du vända dig till konsumentvägledaren i din kommun. Vid stora problem som innebär mycket pengar bör du vända dig till en advokat.

 

Söker du köpinformation, klicka här för att komma till Vi i Villas Köpguide!
Söker du hantverkare, klicka här för att komma till Vi i Villas hantverksguide!
3 juni 2003
0

Helhetslösning för din renovering

Har du flera renoveringsprojekt på gång och skulle vilja ha hjälp med en helhetsöversyn från flera olika hantverkare? Nu lanseras nya tjänsten Betterhom...

0

Smarta sidan - spara till din dröm

Vad sparar du till? Semester, nya vitvaror eller nytt badrum? Vad du än drömmer om kan det vara svårt att veta hur man ska spara. Här får du råd om de...

0

Ett badrum att trivas i

En dag står du där och det finns ingen ursäkt längre. Badrummet måste renoveras. Här visar vi ett exempel på hur smakfullt det kan bli, även på liten...

0

Ledare: Tack alla hantverkare!

Jag älskar alla er som gör mitt husliv enklare. Alla er som ställer upp, fixar och förklarar. Men….

0

Energirenovera huset till nära-noll

Bostäder står för 40 procent av de totala utsläppen i Europa idag – det måste vi göra något åt! renZERO är Sveriges första koncept för energirenovering...

0

Surdegarnas 7–i–topp

Hantverkare Hans Ottosson listar och kommenterar hemmafixares dåliga samveten.

0

Sovrummet blev tonåringens fristad

I den gamla sekelskiftesvillan ute på landet fanns det många rum och kvadratmetrar, men bara ett badrum.

0

Ett hus utöver det vanliga

Många stadsbor drömmer om att flytta till ett hus på landet, men långt ifrån alla hittar sitt drömhus.

0

Fyra kvadrat bad

Frid och fröjd blev det i huset när tonårsflickorna fick ett eget litet badrum. Toa, dusch och ett rejält väggskåp, som snällt slukar allt från smink...

Vi i Villas policy
Avbryt

Villkor för Vi i Villas tävlingar och policy

Användarvillkor som medlem på Viivilla.se 

Som medlem i Vi i Villa-klubben får du tillgång till exklusiva artiklar, tävlingar och quiz samt kan ta del av unika erbjudanden från våra samarbetspartners. Du kan även diskutera i forumet där du får tips och råd från andra villaägare.

Allt om användarvillkoren som medlem, som vett och etikett samt hur ditt uppladdade material behandlas kan du läsa här.

 

Tävlingsvillkor

Tänk på att ange en giltig e-postadress för att kunna kontaktas vid eventuella tävlingsvinster, få erbjudanden och nyhetsutskick. För att vara med i tävlingar behöver du vara inloggad och ange adress och telefonnummer i din profil, så att vi kan kontakta dig vid en eventuell vinst. När du fyllt i denna information första gången behöver du bara logga in nästa gång du vill vara med i en ny tävling, så finns dina kontaktuppgifter sparade.

Anställda inom Vi i Villa/Bonnier Publications AB och företag som utgör samarbetspartners i aktuell tävling kan inte delta i Vi i Villas tävlingar.

Vid alla tävlingar gäller 18 års åldersgräns för att delta - alternativt målsmans medgivande.

Endast ett pris per familj/hushåll och tävling.

Vinnaren kan inte byta ut vinsten mot ekonomisk ersättning eller överlåta vinsten till någon annan.

Alla eventuella avgifter och/eller skatter som uppstår i samband med vinstutdelning betalas av vinnaren. Om inte annat anges, ansvarar Vi i Villa/Bonnier Publications AB inte för extra kostnader i samband med vinsten.

Vi i Villa/Bonnier Publications AB är inte ansvariga för tekniska fel rörande webb, telefon, e-post eller brev.

Vinnarens namn, ort och motivering kan komma att användas i marknadsföringssyfte på Vi i Villas hemsida, sponsorernas hemsidor eller annan annonsplats.

Om inte Vi i Villa har fått tag på vinnaren genom de kontaktuppgifter som lämnats av deltagaren i tävlingen inom 20 dagar kommer juryn att utse en ny vinnare. Deltagaren i tävlingen ansvarar själv för att kontaktuppgifterna är korrekta. 

Juryn består av representanter från Vi i Villa/Bonnier Publications AB om inte annat anges. Juryns beslut kan inte överklagas. Bonnier Publications AB ansvarar inte för extraordinära händelser och omständigheter som ligger utanför vår kontroll, till exempel konkurser eller förändringar hos våra samarbetspartners i tävlingen.

Tävlingsbidrag med stötande innehåll som till exempel personliga påhopp eller som inte följer tävlingstemat kan komma att raderas utan förvarning.

  

Behandling av personuppgifter 

Bonnier Publications AB ( 556105-0351)  är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen för Vi i Villa. Personuppgifter kan lämnas ut till Vi i Villas samarbetspartners, efter ditt samtycke i varje enskilt fall. Personuppgifter lämnas ut till myndighet endast där så krävs med stöd av lag eller myndighetsbeslut.

Företagen inom Bonnierkoncernen driver ett gemensamt kund- och användarregister. Genom att samtycka till Vi i Villas villkor samtycker du till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen. Läs mer på www.kunddata.bonnier.se.

Du har rätt att utan kostnad återkalla samtycke, begära rättelse/radering av eventuellt felaktiga uppgifter eller skriftligen begära ett registerutdrag.

 

Kontakt

Kontakta i första hand kundtjänsten för Vi i Villa på e-post info@viivilla.se. 

Bonniers personuppgiftsombud kan nås via brev till ”Personuppgiftsombudet, Bonnier AB, 11390 Stockholm”, eller E-post kunddata@bonnier.se