Byta garageport – tänk på säkerheten

Funderar du på ny garageport? Två trender är tydliga inom garageportmarknaden: säkerhet och individualiserade portar. Helst ska de också vara så breda som möjligt. Här får du tips om garageportar.


Garageport Allt fler väljer andra kulörer än vitt och brunt. Trendigast just nu är antracitgrå, enligt Hörmann. Så slät yta på en så bred port som möjligt är också populärt. Foto Hörmann.

Det finns fyra olika konstruktionstyper av garageportar: takskjutportar, vipportar, vikportar och slagportar. Vilken som är bäst beror helt på garageöppningens mått och takhöjd.

Hörmann och Crawford är de stora garageporttillverkarna i Sverige. Tillsammans har de en marknadsandel som gått och väl täcker hälften.

Medelpriset på en port ligger kring 15 000 kronor, för 5 000 till får man den installerad. Men naturligtvis är prisspannet stort. Från några tusenlappar till 100 000 för den som vill ha en glidarport i mahogny.

Stål och trä är de vanligaste materialen. Även aluminium förekommer. På Crawford har man dock frångått just aluminiumet.

– Aluminium expanderar lätt. Om man sätter en port i söderläge kan det bli problem med kärvande skenor, säger Tomas Klevenback, försäljningschef på Crawford

Den som byter port gör det ofta av säkerhetsskäl. De gamla 1970- och 1980-talsvipportarna kan vara farliga.

– Fjädrar har till och med slagit ihjäl folk, säger Tomas Klevenback

Hög inkapslingsgrad är en viktig parameter för säkerheten.

– Man ska inte kunna få in fingret någonstans, säger Tomas Klevenback.

Crawfords modell G30 är företagets säkraste dörr. Den finns i vitt och brunt, men den som vill lackera själv i annan kulör kan få den i primer. Portbladet är i kraftig stålplåt.

Just säkerheten kring garageportar har stått i fokus den senaste tiden. I våras kom nya säkerhetsnormer från EU. Det innebär att alla nya garageportar ska vara CE-märkta senast andra kvartalet i år. Dessutom förekommer en EN-märkning. Det innebär att porten och motorn till den är typgodkända tillsammans av en oberoende testorgan, som Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut, SP.

Där kontrolleras flera faktorer, men säkerheten är viktigast. Allt för att trygga konsumenten. Bland annat måste varje garageport ha fingerklämskydd, fallskydd och ingreppsskydd från sidorna.

– Om portarna inte uppfyller de nya normerna och något händer står kunden själv ansvarig. Men de flesta tillverkarna uppfyller normerna, säger Erik Jonsson, säljare på Hörmann

Han ser en annan tydlig trend, förutom fokus på säkerheten. Erik Jonsson kallar det för allt mer individualiserade portar. Ute är standardiserade vita och bruna. Nu ska det vara andra färger, porten ska framhävas. Men det ska vara med så lite krusiduller som möjligt.

– Lite funkisstuk ska det vara nu. Det är vanligt med släta portar som stämmer överens med ytterdörren, säger han.

En annan trend är att portarna blir bredare.

– Istället för två portar, om man har dubbelgarage, väljer man en bred.

För den som vill få portar till lägre pris finns alternativ. Ett tips för föreningar som köper många portar samtidigt är att kontakta en direktimportör. Ett exempel är Handlopol som tar hem från fabriker i bland annat Polen. Standardpriset ligger kring 2 500 kronor.

– Det är för tio portar och uppåt, säger Lech Garajewski, ägare till bolaget.

För enskilda villaägare är bolag som Skånska Byggvaror ett alternativ.

Bolaget inriktar sig på gör-det-självare. Medelpriset ligger kring 5 000 kronor för en port. För mer isolerade portar blir det något dyrare. Motor går att köpa till.

– Priset styr hur bra man får. Funktionen är helt lika, det är portbladen som skiljer, säger Per-Ivan Christiansson, marknadschef på Skånska Byggvaror.

Många villaägare vill ha portar som är maskindrivna. Det är skönt med extra lyx för kalla och mörka vinterkvällar när man ändå bygger nytt eller byter. Men det gäller att tänka sig för. Dels föreskriver de nya normerna att maskindrivna portar är utrustade med en frånkopplingsmekanisms som utlöser automatiskt vid hinder.

När det gäller garageportar med ställbart motortryck gäller det också att inte trycket är för hårt, för då finns en klämrisk.

– Ha aldrig mer än 1,5 kilos tryck, säger Tomas Klevenback.

Dessutom är ställs ytterligare krav på ägaren till maskindrivna garageportar. Motorn faller under EU:s maskindirektiv. Enligt Boverkets regler ska den besiktigas vartannat år av ackrediterade besiktningsorgan.

– Och det är ägaren som har skyldighet att se till att den besiktigas, säger Jerzy Zubaczek, teknisk handläggare på Swedac, en statlig myndighet med ansvar för teknisk kontroll.

 

Söker du köpinformation, klicka här för att komma till Vi i Villas Köpguide!
Söker du hantverkare, klicka här för att komma till Vi i Villas hantverksguide!

Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!


Mest lästa artiklar