Byta garageport

Fönster och dörrar

Hur ser din garageport ut? Funderar du på att byta garageporten? Har du en äldre vipport finns det risk för att den är så farlig att du snarast borde byta ut den. Här får du tips om garageportsbyte.

Den typ som har stora fjädrar och hävarmar har t o m orsakat en rad dödsolyckor och många har blivit svårt skadade. Det är inte fjädrarna som brukar vara den egentliga orsaken, utan kombinationen av gammalt murket trä och skruvar som rostat sönder där hävarmarna är infästade i portbladet och träkarmarna.

Mer än 300 000 slag- och vipportar är monterade för 20 - 30 år sedan, och många är ännu äldre. Idag ersätter man dem allt mer med vik- eller takskjutportar, som monteras på insidan av väggen.

De gamla dörrarna har kommit i riskzonen. De som kollapsar har ofta stora och tunga fjädrar, som utgör en fara för alla i närheten. Om de skulle lossna kan de flyga iväg med stor kraft och lemlästa eller döda den de råkar träffa. Också portbladen kan utgöra en risk, när bultar och skruvar rostat sönder eller konstruktionen nötts ut. I dagens garageportar finns ett säkerhetstänkande inbyggt - de är väl balanserade och klämrisken borta. Även lättare material och nya konstruktioner bidrar till att de numera är mycket säkrare.


Så här får det inte se ut!

Annons

Se till att garaget fungerar

Köper man en billig standarddörr kanske man måste bygga om garaget för att få dit den, eftersom den gamla dörren sitter i en fast karm. Den kan i många fall sitta kvar, eller så tar man bort den, beroende på hur garaget ser ut. Tänk också på att bilarna hade andra mått förr i tiden, så kanske du bör sätta in en bredare eller möjligen högre port än tidigare.

Sedan årtionden är den vanliga garageportens karmmått 2,5 m längd och 2,1 m höjd. Det s k dagöppningsmåttet kan däremot skifta - det är den öppning som återstår när porten slagits upp. Det räcker med 2,5 x 1,9 m för en personbil, men för en jeep eller pickup kan du behöva ett mått på 2,5 x 2,25 m istället. För ett dubbelgarage blir breddmåttet givetvis större om du nöjer dig med en port istället för två. Om infarten ligger illa till, eller din bil är extra bred, kanske du också behöver öka på breddmåttet. Att måttbeställa porten brukar inte betyda några våldsamma prispåslag.

Om du vill ha in dagsljus i garaget, måste du förstås ha fönster i garagedörren, något som också ser annorlunda ut från utsidan. Använder du det dessutom som förråd eller verkstad växer kraven, mot när du bara kör ut och in med bilen. Då bör dörrens täthet och isolering vara så väl tilltagen, att du slipper frysa när du är i garaget. Då behöver du antagligen också en separat dörr, där du kan gå ut och in med cykel, skottkärra e d, annars står ju bilen i vägen.


Gammal farlig fjäder ... 

Vilken port ska jag välja?

När det gäller den viktiga säkerheten bör du se till att köpa en port där fjädrarna är inbyggda och klämrisken minimal - det finns olika lösningar för olika typer. En enklare vipport kan du få för ca 4 000 kr, medan en isolerad normalt kostar bortåt det dubbla. Är garaget uppvärmt och i sig isolerat behöver du förstås den isolerade. Dessutom blir den oftast stadigare i konstruktionen.

Också tätheten är viktig, men då måste den gälla hela konstruktionen, inte bara porten i sig. Titta särskilt på anslutningen till golvet, i karmen och upptill!

Vill du ha en port som du kan öppna med en fjärrkontroll, får du vara beredd att lägga på ytterligare ca 3000 kr. Att däremot bara köpa öppnaren och sätta den på den gamla porten brukar inte vara någon bra idé - den blir inte bättre för det. Men den som en gång vant sig vid att slippa gå ur bilen när det regnar, blåser eller snöar har svårt att tänka sig vara utan den funktionen.

Många som har en enkel garageport, med t ex plywoodskivor fastspikade på en träkarm, glömmer att den är lätt att forcera för en inbrottstjuv. Den nya dörren bör vara massiv och stadig. Se också till att låset är godkänt av Stöldskyddsföreningen - det ska vara "hemmabekvämt och bortasäkert". Om du vill kan du titta efter de porttyper som också kan ha invändig nyckellåsning.

Garageporten behöver inte vara naturfärgad, vilket var regel förr. På senare år har allt fler satt in färgglada entrédörrar, men varför inte också en dörr till garaget i rött eller blått om det passar? Neutralt vita portar finns det numera många av, så även svarta, det senare ett arv från den tid då man tjärade träportar.

Olika typer

Slag- eller s k parportar är ännu de vanligaste och brukar vara gjorda av panelat trä. De sitter alltid i en karm och är därmed väderkänsliga.

Traditionella trädörrar kan vara mycket snygga. Materialet har sin charm, men är tyvärr litet känsligt för väta och för rörelser i byggnaden, som kan resultera i sättningar och skevhet. På sommaren blir dörren lätt otät och på vinterhalvåret sväller träet, så att den blir besvärlig eller nästan omöjlig att öppna, få igen eller låsa. Dessutom ska den underhållas regelbundet.
Vipportar tillverkas både av trä och av stål. De varierar mycket i utförandet, från mycket enkla modeller för oisolerade radhusgarage e d till sådana med exklusiva trä- eller ädelträpaneler. Konstruktionen är robust, men i större storlekar kan den bli tung att hantera och det kan vara litet si och så med tätningen. Tänk också på att porten i öppet läge fyller ut en del av öppningshöjden. Den är däremot lätt att motorisera och förse med eldrift.

En garagedörr av plåt kan se ut som om den vore gjord av trä, men har inte dess nackdelar. Den behöver bara tvättas av för att se fräsch ut, så länge den inte fått repor e d. Vikportar, sådana som viks horisontellt på mitten, tillverkas ofta av lackerad aluminiumplåt, där man injicerat en polyuretanfyllning. Plåten gör att den blir okänslig för väder och vind, men denna typ är svårare och dyrare att sätta motor på, och lämpar sig inte för öppningar högre än ca 2,5 m. Däremot kan man precis som för en del andra modeller montera dem själv, och de är lätta att frakta hem.

Takskjutportar har fått ett uppsving de senaste åren, de är säkra och nästan underhållsfria, men fortfarande inte så vanliga. De är anpassningsbara både på höjden och bredden, består av processlaminerad sandwichpanel i sektioner, och är tillverkade av polyuretanplast med förlackerad hårdaluminium utanpå. Också denna typ är okänslig för årstidernas växlingar, och genom att den är monterad på väggens insida och inte i dörröppningen är den inte hel.

Tala med fackmannen!

Av tradition säljs garageportar genom byggmaterialhandeln. Vänd dig helst till en etablerad försäljare - de lågprisalternativ man ser utannonserade då och då håller sällan måttet i längden. Nytt för branschen är att det sedan några år tillbaka finns ett antal garageportspecialister utspridda i landet. Dessa har kompletta utställningar, där man kan titta på och prova olika typer och modeller. Hos experten kan du både välja mellan fler typer i olika prislägen och få hjälp med rådgivning, måttagning, borttagning av den gamla porten och montering, om du inte vill göra jobbet på egen hand. Den som själv byter port brukar klara av arbetet på en dag.

Har du tillgång till Internet kan du leta information inför bytet där. De flesta etablerade tillverkare har egna hemsidor, där du kan läsa om såväl produkter som om vilka återförsäljare som finns i din närhet. Ofta kan du också sända efter broschyrmaterial via hemsidorna.

Fundera på det faktum att du - förutom att slippa riskera livet med en föråldrad garageport - gör en investering som du inte behöver göra om på åtminstone 15 - 20 år. Jämför med vad din bil kostat och hur lång tid som går innan du byter den?

 

Söker du köpinformation, klicka här för att komma till Vi i Villas Köpguide!
Söker du hantverkare, klicka här för att komma till Vi i Villas hantverksguide!
14 januari 2001

0 Kommentarer

0

Att byta dörr

Om du byter ytterdörr ger du fasaden en ansiktslyftning. Det kan vara ett sätt att spara energi också, eftersom nya dörrar ofta är betydligt tätare än...

0

Släpp in ljuset

Visst kan du öka ljusinsläppet i ett rum. Här visar Ingald Andersson hur du byter fönstret mot en fransk balkong. Och visst gör det skillnad.

0

Hälsa vårens ljus med nya fönster

Få ting påverkar oss så mycket som dagsljuset. Ett enkelt sätt att få in mer ljus är till exempel att göra altandörren till glasdörr.

0

Så byter du fönster

Här visar vår egen snickare Jan Ohlis, hur du enkelt byter fönstrena själv.

0

Rita dörren själv

Vill du ha ett eget unikt uttryck på dina dörrar i hemmet? Visst kan du designa din egen dörr, både helt och hållet eller bara lite grann. Här får du...

0

Smarta fönster

Smarta fönster som själva reglerar inflödet av ljus och värme och som man kan ”släcka” när man går ut ur rummet. Det låter som science fiction, men de...

0

Fönster och dörrar i ny design

Fönster och dörrar är designdetaljerna som gör huset. Men moderna fönster och dörrar har också funktioner man för tio år sen bara kunde drömma om. Vad...

0

Dags för fönstertitt

Fönster ska släppa in ljus, men också behålla husets värme. En enkel renovering, tilläggsisolering eller rent av ett fönsterbyte kan inte bara spara...

0

Bygg ett glasbetongfönster

Här visar vi hur du kan bygga ett eget glasbetongfönster.

Vi i Villas policy
Avbryt

Bli en del av Vi i Villa!

Som medlem på viivilla.se är du en del av Vi i Villa - din tipsare i villavardagen.

På viivilla.se kan du få svar på dina frågor, prata med andra kunniga villaägare, göra din röst hörd i Villapanelen, medverka i tävlingar och ta del av Vi i Villas unika erbjudanden och mycket mer. Viivilla.se är en plattform i ständig utveckling för att vara din bästa tipsare i villavardagen.

Är du redan medlem på viivilla.se kan du använda dina gamla inloggningsuppgifter.

Som medlem på viivilla.se får du också våra nyhetsbrev och andra utskick. Skulle du inte vilja få dem så kan du avregistrera dig från dem med länken i botten av breven.

Tävlingar

Varje tävling har enskilda villkor för deltagande. Läs mer under sidan tävlingar och för varje tävling.

Villapanelen

Villapanelen är en internetbaserad oberoende och opolitisk panel som speglar villaägares åsikter inom olika områden. Undersökningarna skickas ut omkring fyra gånger per år och du som villapenelist får ta del av unika utlottningar och erbjudanden. Läs mer under sidan Villapanelen.

Behandling av personuppgifter

All kundinformation såsom namn- och adressuppgifter m m lagras hos Bonnier AB som äger Vi i Villa. Genom att bli medlem samtycker du till att mina personuppgifter, inklusive e-postadress, mobiltelefonnummer för samtal och sms-meddelanden och eventuella andra digitala adresser, får lagras och användas inom Bonnier för digitala tjänster, marknadsföring, samt för statistik- och analysändamål.

Uppgifter som du direkt eller indirekt lämnar genom att använda Bonniers digitala tjänster och erbjudanden kan tillsammans med övriga kunduppgifter användas inom Bonnier för marknadsföringsändamål och för att anpassa innehåll, tjänster och annonsering till mig, samt för utveckling av nya tjänster. Information om min användning av digitala tjänster inhämtas med hjälp av bland annat cookies.

Samtycket är giltigt till dess du själv säger upp det, och upphör inte om tjänsten inte nyttjas och samtycket är heller inte beroende av eventuella köp av produkter.

Du har rätt att återkalla samtycket vilket du gör genom att kontakta Bonnier via respektive bolags kundtjänst. För ytterligare information om behandling av personuppgifter, se www.kunddata.bonnier.se