Annons
Vatten med bra kvalité är viktigt för god hälsa.
Vatten med bra kvalité är viktigt för god hälsa.

Hur friskt är ditt vatten?

Brunn

I Sverige har vi i överlag väldigt bra och friskt vatten. De hushåll som har kommunalt vatten behöver inte fundera över vattnets kvalité, då tester av vattnet sker regelbundet av kommunen. Men för de som har egen brunn eller källa så kan det vara idé att då och då testa sitt vatten.

Annons
Att dricksvattnet har bra kvalité är viktigt, eftersom det kan ha stor betydelse för hälsan. Omkring 1,2 miljoner permanenta hushåll har vatten från egen källa eller brunn och lika många med fritidsboenden. När man har kommunalt vatten behöver man inte oroa sig för vattnets kvalité då prover görs regelbundet av kommunen. Har man däremot egen brunn bör man göra ett bakteriellt prov av sitt dricksvatten minst vart tredje år. Att göra ett vattenprov är varken speciellt dyrt eller krångligt. Du hämtar provflaska/flaskor hos miljöenheten, som sedan också tar emot proven.

Många hushåll har vatten från egen brunn eller källa och måste själv hålla koll på vattnets kvalité.

Fluorhalten är viktigt att kolla om man barn som dricker av vattnet.

Vår eller höst

För att provet ska bli så tillförlitligt som möjligt bör man ta provet under snösmältningen på våren eller under hösten efter att det har regnat. Om det är dåliga brunnsringar kan det under dessa årstider rinna in vatten utifrån och man kan få höga bakteriehalter i dricksvattnet. Generellt händer det i åtta av tio fall att ytvatten tränger in i brunnen och orsakar bakterier. Orsaken till detta är att brunnen oftast ligger för nära marken. Har man naturlig källa så brukar samma brist uppstå där.

Tar man provet under en varm sommardag eller en kall vinterdag, så är sannolikheten stor att provet inte visar på några bakterier då vattnet bara kommer underifrån.

Viktigt för barn

Man kan ibland märka om vattnet inte håller den kvalité som det borde genom att det luktar/ smakar konstigt eller är missfärgat. Om vattnet till exempel blir ytvattenpåverkat, så att humus tränger in i brunnen utifrån, blir vattnet brunt. Märker man på något sätt eller misstänker att vattnet inte håller rätt kvalité, bör man så snart som möjligt ta ett prov. Om man har kommunalt vatten kan man vända sig miljöenheten.

Förutom bakteriella värden kan man även göra andra prover på vattnet, som till exempel radon eller metaller. Har man små barn som dricker av vattnet så bör man också kolla flouridhalten. På ställen där berggrunden innehåller fluorid får vatten från bergborrade brunnar alltid en viss halt av detta. Men fluoridhalten får inte vara för hög, då det istället kan ge negativ effekt.


Både små och stora djur kan orsaka sjukdomar i vattnet genom deras spillning eller att de rent av tar sig in i brunnen.

Djuren - en orsak till bakterier

Vilka symptom man får av dåligt vatten kan skilja sig lite och också bero på hur mycket bakterier det finns i vattnet, men i de allra flesta fall blir man på något sätt magsjuk.
En riktig bakteriehärd kan vara djur som går kring brunnen eller rent av kommer in i brunnen om det inte är tätt.

Om man har en grävd brunn och inte varit så noga med att täta den runt om, kan det väldigt lätt föras in bakterier i dricksvattnet. Till exempel kan bakterier av djurens avföring föras med regnvatten ner i brunnen och då räcker det med några få timmar för att det ska ha bildats så mycket bakterier att man blir sjuk

 

Faktaruta 

 

  • Det allra bästa är att ta vattenprov under vår eller höst, då det ofta blir vatten runt brunnen och risken finns att det rinner ner i dricksvattnet och orsakar bakterier.
  • Bakteriellt vattenprov bör göras minst vart tredje år.
  • Omkring 2,4 miljoner människor i Sverige dricker vatten ur egen brunn eller källa.
  • Rätt fluoridhalt i vattnet är viktigt för barns tandhälsa.
  • Information och råd om vatten och prover kan man få hos miljöenheten i den kommun man bor i. 
  •  
    Annons
    20 februari 2009

    4 Kommentarer

    2009-03-11
    Per-Håkan
    2009-03-12
    CL
    2010-10-26
    Stefano
    2012-08-22
    Inger Ljung
    0

    Gör brunnen radonfri

    Få inte panik om du misstänker att det är radon i brunnen, det finns bra metoder både för att mäta och avskilja radon.

    4

    Från brunn till kran

    Har du egen brunn är det bra om du lär känna din brunn och dess kringutrustning så att du vet hur du åtgärdar eventuella fel. Här får du svar på vanliga...

    1

    Olika typer av vattenrening

    Den som har kommunalt vatten kan lita på att något av landets över 2 000 vattenverk har skött sitt jobb. Men vad finns det för olika sätt att rena sin...

    1

    Borrad brunn ger tryggare vattenförsörjning

    - men ingen garanti för att vattnet smakar gottFörr i tiden grävde man brunnar, men idag är det borrning som gäller. En djupborrad brunn är mer beständi...

    0

    Kolla ditt brunnsvatten

    Egen brunn? Många enskilda brunnar har otjänligt vatten. Så här kollar du vattnets kvalitet – och förbättrar om det behövs.

    0

    Egen brunn - en värdefull tillgång

    Att ha en egen brunn innebär både för- och nackdelar. Det är ditt eget ansvar att vattnet du dricker håller måttet.

    Vi i Villas policy
    Avbryt

    Villkor för Vi i Villas tävlingar och policy

    Användarvillkor som medlem på Viivilla.se 

    Som medlem i Vi i Villa-klubben får du tillgång till exklusiva artiklar, tävlingar och quiz samt kan ta del av unika erbjudanden från våra samarbetspartners. Du kan även diskutera i forumet där du får tips och råd från andra villaägare.

    Allt om användarvillkoren som medlem, som vett och etikett samt hur ditt uppladdade material behandlas kan du läsa här.

     

    Tävlingsvillkor

    Tänk på att ange en giltig e-postadress för att kunna kontaktas vid eventuella tävlingsvinster, få erbjudanden och nyhetsutskick. För att vara med i tävlingar behöver du vara inloggad och ange adress och telefonnummer i din profil, så att vi kan kontakta dig vid en eventuell vinst. När du fyllt i denna information första gången behöver du bara logga in nästa gång du vill vara med i en ny tävling, så finns dina kontaktuppgifter sparade.

    Anställda inom Vi i Villa/Bonnier Publications AB och företag som utgör samarbetspartners i aktuell tävling kan inte delta i Vi i Villas tävlingar.

    Vid alla tävlingar gäller 18 års åldersgräns för att delta - alternativt målsmans medgivande.

    Endast ett pris per familj/hushåll och tävling.

    Vinnaren kan inte byta ut vinsten mot ekonomisk ersättning eller överlåta vinsten till någon annan.

    Alla eventuella avgifter och/eller skatter som uppstår i samband med vinstutdelning betalas av vinnaren. Om inte annat anges, ansvarar Vi i Villa/Bonnier Publications AB inte för extra kostnader i samband med vinsten.

    Vi i Villa/Bonnier Publications AB är inte ansvariga för tekniska fel rörande webb, telefon, e-post eller brev.

    Vinnarens namn, ort och motivering kan komma att användas i marknadsföringssyfte på Vi i Villas hemsida, sponsorernas hemsidor eller annan annonsplats.

    Om inte Vi i Villa har fått tag på vinnaren genom de kontaktuppgifter som lämnats av deltagaren i tävlingen inom 20 dagar kommer juryn att utse en ny vinnare. Deltagaren i tävlingen ansvarar själv för att kontaktuppgifterna är korrekta. 

    Juryn består av representanter från Vi i Villa/Bonnier Publications AB om inte annat anges. Juryns beslut kan inte överklagas. Bonnier Publications AB ansvarar inte för extraordinära händelser och omständigheter som ligger utanför vår kontroll, till exempel konkurser eller förändringar hos våra samarbetspartners i tävlingen.

    Tävlingsbidrag med stötande innehåll som till exempel personliga påhopp eller som inte följer tävlingstemat kan komma att raderas utan förvarning.

      

    Behandling av personuppgifter 

    Bonnier Publications AB ( 556105-0351)  är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen för Vi i Villa. Personuppgifter kan lämnas ut till Vi i Villas samarbetspartners, efter ditt samtycke i varje enskilt fall. Personuppgifter lämnas ut till myndighet endast där så krävs med stöd av lag eller myndighetsbeslut.

    Företagen inom Bonnierkoncernen driver ett gemensamt kund- och användarregister. Genom att samtycka till Vi i Villas villkor samtycker du till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen. Läs mer på www.kunddata.bonnier.se.

    Du har rätt att utan kostnad återkalla samtycke, begära rättelse/radering av eventuellt felaktiga uppgifter eller skriftligen begära ett registerutdrag.

     

    Kontakt

    Kontakta i första hand kundtjänsten för Vi i Villa på e-post info@viivilla.se. 

    Bonniers personuppgiftsombud kan nås via brev till ”Personuppgiftsombudet, Bonnier AB, 11390 Stockholm”, eller E-post kunddata@bonnier.se