Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
UC
UC

Riva upp asfalt och lägga gräs...

Är trädgårdsnovis och har några frågor:

Vet någon bra metoder för att riva upp asfalt och sedan skapa förutsättningar för gräs att växa; dvs att jord av något slag adderas?

Antar att hyra en mini-grävmaskin är knepet att ta bort asfalten; vad kan sådana kostar att hyra ungefär?

Och vilka jordsorter finns det och vad kostar de per kubikmeter?

Tack på förhand för alla svar som ger en ingång i dessa frågor!
0 röst(er)

Svar

1. Andreas

SV: Riva upp asfalt och lägga gräs...

Mini grävare går på från 1700 och uppåt, beror på hur stor eller liten du ska ha. Jag hade en 1,5tons grävare när jag gjorde om min uppfart och rev upp asfalten med. Under asfalten kan det ligga antingen stenkross eller sand som det gjorde hos mig.

Jordsorten kan du ta vanligt matjord i botten och sen kanske gå på med planteringsjord. Sen beror det ju på om du så gräset eller om du köper på rulle. Köper du på rulle räcker det med matjord i botten.
    0 röst(er)

annons
Välj kvalitetsfönster!

Sveriges bäst isolerade ytterdörrar & fönster finns hos Ekstrands. Ny pat. ytterdörrkonstruktion med marknadens överlägset bästa u-värde. Besök våra dörr & fönsterutställningar el. boka kostnadsfritt hembesök av våra erfarna installatörer.

Skogens bästa pellets

Stora Enso erbjuder pellets med ett högt energivärde och låg askhalt. Förpackade i småsäck på pall eller som lösvikt/bulk. Snabb leverans direkt hem till dig. Beställ på storaensopellets.se

TIMMERHUS från Finnlamelli

Över 170 modeller att välja på. Byggt av kärnvirke. Gran eller fura. 9 olika tjocklekar från 88-270 mm. Från 10 kvm till 270 kvm. Du kan även komma med en egen ritning.

NIBE Energy Systems

Den nya generationen bergvärmepumpar från NIBE kan nu spara upp till 80% av dina värmekostnader.

annons

Quiz - Testa dina kunnskaper Forum - Ge oss dina tips Nyhetsbrev - Få våra senaste tips Auktion - Lägg ett bud och fynda älja huset? Hitta en mäklare med Vi i Villa
annons
annons
annons
annons

annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland