Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Micke
Micke Inlägg: 1
Aktiv: 04-01-12

häckar och grannar

Detta inlägg har redigerats
jag har en granne med en gigantisk häck samt en enorm Pihl som hänger långt in över min tomt, och biluppställningsplats.
Vilken rätt har jag att be honom "ansa" eller ta ner dessa??
Fåglarna skiter på både bilar, husvagn samt släpvagn. Det rasar kvistar och grenar på bilarna vintertid.
Jag har vid flera tillfällen påtalat detta och nu senast fick jag ett oförskämt bemötande: måste du ha husvagnen på tomten då? måste släpvagnen stå på parkeringen? kan du inte flytta bilarna lite då? (jag har knappt plats för 2 bilar i bredd...) och sist... måste du stå på parkeringen då?

då brann det av för mig och jag hyvlade av dem efter notor.
Men frågan kvarstår... får jag rätten att ta ner dessa oangelägenheter själv om de inte gör det själva?
0 röst(er)

Svar

1. Ja

SV: häckar och grannar

Grenarna har du en plikt mot dig själv att hugga av vid gränsen. Grannenska skita i det. Han blir förbannad men det är hans problem. Hänvisa honom till kommunen.
    0 röst(er)
  2. Jenny

Jordabalken 3 kap Rättsförhållanden mellan grannar:

"2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom."

0 röst(er)
  3. Sven-Olof Johansson

Jag har samma problem med ett träd vars grenar växer in över min tomt. Jag pratade med Villaägarnas jurist och fick till svar att det som växer in över gränsen till Din tomt har Du rätt att ta bort. Du behöver inte tala med grannen om Du inte vill. Du har rätten på Din sida. Däremot får Du absolut inte röra trädet inne på hans tomt. Detta innebär att grenar och rötter som passerar gränsen in på Din tomt skall kapas vid tomtgränsen inte vid trädets stam.
    0 röst(er)
  4. Gunnar Rosén

Hej!
    Det finns rättspraxis på att du får ta bort allting, dvs alla delar av träd och buskar som finns på din sida av gränsen. Detta gäller även under jord, så även rötter kan du gräva upp och ta bort.
    0 röst(er)
  5. Sonny Gullberg Inlägg: 2

Saltsyra kan vara bra att hälla på runt stammen eller svavelsyra ,det första är inte så skadligt på jorden som det sista .Mängder med väggsalt är oxå bra nu när det kommer så mycket regn o snö ,barkskalning är det bästa men det lämnar märke efter sig .
    0 röst(er)

annons
Växthus från skånska Byggvaror

Ta klivet in i ditt eget växthus och känn dofterna från de grönsaker, kryddor och blommor som växer där. Du kan också passa på att skapa din egen fikahörna för att kunna njuta av naturen och odlingen hela sommaren. Odling och avkoppling hänger ihop.

Uterum - husets härligaste rum

Våra uterum bygger på stabila och lättmonterade system. Bestäm själv hur ditt unika uterum ska se ut. Välj mellan aluminiumpartier eller träpartier. Allt från enklare uterum till komplett vinterträdgård.

Sommarens grill

"Grilla direkt och indirekt på marknadens snyggaste grillar! Utsedd till USAs bästa grill av 10 000 kockar. Högsta kvalitet och mycket lätta att rengöra!

Låt drömmen få ett eget rum

Santex har förverkligat drömmar i över trettio år. Ett uterum är en plats med ljus och rymd att umgås och trivas på. Om du har en idé så har vi lösningen. Hör av dig så berättar vi hur din dröm kan bli verklighet.

annons

Quiz - Testa dina kunnskaper Forum - Ge oss dina tips Nyhetsbrev - Få våra senaste tips Auktion - Lägg ett bud och fynda älja huset? Hitta en mäklare med Vi i Villa
annons
annons
annons
annons

annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland