Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Anonym
Anonym

Grannen har förstört gräsmattan - vad kan jag göra?

Hej,
Har ett problem. Min man o jag äger en liten gård, med jättefin gräsmatta som vi använder oss av via vårt nystartade företag. (Flugfiske). Nu har vi avstyckningar kring gården. En av är uppköpta av någon som vill bygga. Denne gjorde uppfart i höstas och vid vinterns början så bad han en annan av våra grannar att ploga upp på hans tomt. (Så han kunde ställa sina maskiner och snöskotrar och husvagn där). Grannen åkte då utan att fråga oss över vår gräsmatta(plogandes med sin traktor). Trots att det fanns en uppfart till denna avstyckning.

Nu när våren kommit så är gräsmattan förstörd, där traktorn åkt. Tydliga däckspår och inget gräs kvar. (Ligger som en hög längst ner på vår tomt.)

Nu är vår fråga, kan vi kräva ersättning av någon av våra grannar för att de har förstört vår gräsmatta? Eller är det bara bita ihop och fixa ett staket så det inte upprepar sig?
0 röst(er)

Svar

1. Anonym

SV: Grannen har förstört gräsmattan - vad kan jag göra?

Jag skulle först och främst ta kort på den åverkan som gjorts. Tydliga foton som visar hur man kört över er tomt.
    Sedan skulle jag prata med tomtägaren och be om ersättning för skadan. Han är ju trots allt beställare av plogningen, eller hur, och borde då svara för skadan.
    Så får man väl hoppas att grannen är förstående och inte vill förstöra grannsämjan.
    Om det inte går att komma överens om ersättning för ny gräsmatta skulle jag
    vända mig till polisen och höra mig för om att göra en anmälan. Vet inte om det skulle gå under egenmäktigt förfarande eller olaga intrång/hemfridsbrott. Det vet säkert polisen.
    Sedan skulle jag köpa färdigt gräs på rulle och lägga ut där skadan är och fakturera grannen den kostnad jag haft för reparation av skadan. Betalar han inte skulle jag låta fakturan gå till inkasso.
    Så till sist kanske jag skulle sätta upp ett staket som jag själv bekostar.
    /Lissth

0 röst(er)

annons
Sommarens grill

"Grilla direkt och indirekt på marknadens snyggaste grillar! Utsedd till USAs bästa grill av 10 000 kockar. Högsta kvalitet och mycket lätta att rengöra!

Uterum - husets härligaste rum

Våra uterum bygger på stabila och lättmonterade system. Bestäm själv hur ditt unika uterum ska se ut. Välj mellan aluminiumpartier eller träpartier. Allt från enklare uterum till komplett vinterträdgård.

Låt drömmen få ett eget rum

Santex har förverkligat drömmar i över trettio år. Ett uterum är en plats med ljus och rymd att umgås och trivas på. Om du har en idé så har vi lösningen. Hör av dig så berättar vi hur din dröm kan bli verklighet.

Växthus från skånska Byggvaror

Ta klivet in i ditt eget växthus och känn dofterna från de grönsaker, kryddor och blommor som växer där. Du kan också passa på att skapa din egen fikahörna för att kunna njuta av naturen och odlingen hela sommaren. Odling och avkoppling hänger ihop.

annons

Quiz - Testa dina kunnskaper Forum - Ge oss dina tips Nyhetsbrev - Få våra senaste tips Auktion - Lägg ett bud och fynda älja huset? Hitta en mäklare med Vi i Villa
annons
annons
annons
annons

annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland