annons
annons
Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Monica
Monica

Skatbo

Vi har ett skatbo i ett träd i trädgården. Hur tar man ner det på ett smidigt sätt? Har hört att de sitter ganska stadigt.

0 röst(er)

Svar

1. Torvald

SV: Skatbo

Hej!

Något smidigt sätt finns knappast. Boet består ju av kvistar, som är ihopflätade ganska ordentligt. Du måste riva och slita helt enkelt. Dessutom är det en lerklump, som botten i själva bobalen, kan vara tämligen stor i ett stort skatbo. Bäst är att vara ovanför eller i jämnhöjd med boet, när du river, annars får du ju bomaterialet över dig när det ramlar ner.

Bästa tiden att riva boet är nu, absolut inte på våren. På våren ska ju skatorna till att häcka och då tycker jag att det är oetiskt att riva deras bo. Görs det nu hinner de hitta en ny plats att bygga på.

En liten varning, min far rev ner ett skatbo på tomten, under en par månader efter detta kom skatorna varje morgon i 4-tiden och hackade på hans sovrumsfönster ;-)

Som fågelskådare måste jag fråga varför du vill riva ner boet, skator är kloka och vackra fåglar. Tar de fågelungar från holkar på tomten eller.....?

Vänligen

Torvald

0 röst(er)
  2. Monica

Tack för ditt svar. Jo det är så att skatboet sitter i en gran som står precis utanför vårt sovrumsfönster (2.vån). Det har varit ganska livat utanför och det är skatinvation i hela trädgården. Vi tycker helt enkelt att de kan hitta en annan gran i skogen ijämte att bygga i.

1 röst(er)
  3. Torvald

Ok, jag förstår. Skatorna hittar säkert ett nytt ställe att bo på.

En gran bör vara ganska enkel att klättra i, annars är en lång stör ett hjälpmedel. Det kan ju vara svårt att nå upp till andra våningen med en stör förstås.

Men ha i minne vad skatorna gjorde för min far!

/Torvald

0 röst(er)
  4. Monica

haha. Ja, jag ska tänka på det! Tack för att du tog dig tid att svara!

/Monica

0 röst(er)
  5. Olofsson

Hej! Vi har också skatbo precis utanför våra fönster i en s k paradisbuske som är cirka 4m hög och 2 m bred. Fortfarande sitter bladen kvar på denna buske så vi vet inte riktigt hur stort boet är. Det verkar som om att det finns minst 7 skator som flaxar och flyger ut och in i busken. Hur gör vi? När är det bäst att ge sig in i busken och ta bort boet? skall vi vänta tills bladen fallit av? Bor skatorna i boet året runt? Snart har vi väl ett helt koloni om vi inte "rycker ut"?

MVH Olofssons i Ramlösa

0 röst(er)
  6. Anita

Har också ett skatbo på gång utanför vårt och granarnas sovrumsfönster samt vår superlilla trädgård under och vid detta och enda trädet i vår trädgård har vi våra möbler. Fast de bara byggt en liten liten del som vi tagit bort så kommer de igen och de har bajsat ner våra plattor och möbler totalt. I en liten täppa har man inga val var man ska sätta sina möbler. Jag älskar fåglar och alla djur men detta är ett stort problem för oss och de andra vid sidan av oss. De kommer tillbaks och börja bygga igen. Vad gör man? Det konstiga är att en granna femtio meter bort har en jätteträdgår med massor av olika sorters träd men där bygger de inte utan hos just oss och de siter på taket och bajsar balkongerna fulla hos oss alla. ser att det är en sanitär olägenhet och vi behöver vår nattsömn eftersom vi ska upp tiodigt och arbeta och de skränar jättehögt och stör alla kring oss.

0 röst(er)
  7. Torvald

Anita. Det enda ni kan göra är att fortsätta att riva ner deras ansatser att bygga boet. De borde tröttna snart. Men se till att störa dem varje dag nu när de bygger. De lägger snart ägg och då, tycker jag, att det är oetiskt att förstöra boet. 

Det här med var de väljer att bygga, är det nog bara skatorna som vet. Vi hade skator i ett bo på vår tomt i flera år, det blev större undan för undan. Men så ett år slutade de att häcka där och har inte kommit tillbaka. Boet har också blåst ner, eller om skatorna har tagit bomaterialet till ett nytt bo någonstans?

0 röst(er)
  8. Sune

Om man river ner boet medan skatorna bygger så fortsätter de oftast.

Ett bättre sätt år att hjälpa dom att bygga och då med vanligt virke. Jag brände en list så den var svart och koladi änden och stack genom boet. Då rev skatorna själva och flyttade och tog bomaterialet med sig och sedan har jag varit av med skatbon.

0 röst(er)
  9. Rolf Calissendorff

Det är bara att riva och slita. Det ska göra NU innan skatorna boar ordentligt och lägger ägg. I vår Samfällighet river jag ned 5-10 nya bon varje vår och då alltid så fort jag ser att de börjar bygga. För att gör det svårt för skatorna att bygga kan man glesa ur täta träd rejält så att det blir stora avstånd mellan grenar och klykor!

0 röst(er)
  10. irene

Ta ett långt armeringsjärn ganska billgigt på bygg max, tag sedan kroken från en galge och tejpa fast med silver tejp. VWoola du kan stå på marken och slita ned. Börja från ytterkanterna och arbeta mot mitten av boet.

0 röst(er)
  11. Nisse

Om du använder ett armeringsjärn Bocka till en liten krok i ena änden

och en större i den andra, så får du ett bra grepp att dra och vrida

loss kvistar med (som också håller när du tar i) Lycka till !

0 röst(er)

annons
Hitachi Summit serien

En värmepump som anpassats för svenska förhållanden. Med en imponerande låg ljudnivå ger Hitachi Summit höga energibesparingar och levererar värme även vid mycket låga temperaturer. Tack vare det effektiva filtersystemet förbättras luften ytterligare.

Garage-byggsatser!

Hos oss kan du förverkliga dina drömmar om ett eget garage av högsta kvalitet. Vi bygger enligt gammal Svensk tradition med kraftig regelstomme i storblock samt råspont 22mm som underlagstak mm.

Vattenfilter/ Vattenrening

Vi är den kompletta leverantören inom vattenrening som både utvecklar samt producerar vattenfilter och hydroforer. Dessutom tillhandahåller vi alla sorters filtermaterial. Vi har återförsäljare i hela landet. Kontakta oss för mer information.

För nöjda hemmafixare!

Handla på Skånska Byggvaror enkelt via nätet när det passar dig – var du än bor i Sverige.

annons
annons
annons
annons
annons
annons

Jämförelsetjänster

Att hålla i pengarna är inte alltid så lätt. Här kan du via Compricer jämföra olika elbolag, bredbandsleverantörer, bolåneinstitut med mera.

Jämför räntor
Jämför bolån
Jämför elpriser
Jämför mobilt bredband
Jämför villaförsäkringar

Se fler jämförelsetjänster!

annons
annons
annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland