Nyplanterade körsbärträd och missbildade blad
Vad kan jag göra med en körsbärsträd som nyplanterades förra hösten. Bladen är fulla med svarta löss och myror. Det finns även larver som äter upp bladen. Bladen har blivit missbildade och jag undrar om jag ska beskära allt som verkar angripen? Jag har sprayat med såpvatten hela sommaren och även gödslat jorden med benmjöl men utan framgång. Helst vill jag undvika kemikalier. Med är det ngn som vet vad kan jag göra? Maria
Min erfarenhet är att alla ungträd är känsliga för löss men att det försvinner då träden blir äldre
Om du ändå vill bekämpa lössen så är en ganska stark såplösning(1 del gul såpa 9 delar vatten)
det enda Man kan även testa med att rent mekaniskt spola bort lössen med kalt vatten
Sedan får man se det possitiva, lössen trivs inte om du använder en massa kemikalier och vem vill använda sånt på det man skall äta
Hej.
Vi har ett gammalt körsbärsträd, omkring 20 år och har samma problem med både löss och myror. Jag har försökt med allt men det verkar inte hjälpa. Har sprutat med ett medel som tar bort ohyra från träd men inte tycker jag att det blev bättre. Våra blad på topparna längst ut blev kladdiga och äckliga så jag klippte bort det mesta. Annars vet jag inte vad man ska göra. Myrorna försöker jag att bekämpa med myrmedel och en del har försvunnit i alla fall.
Hur som helst så fick vi en hel del körsbär i år också och dom är mycket goda.
Handla på Skånska Byggvaror enkelt via nätet när det passar dig – var du än bor i Sverige.
Ny garageport? Skaffa Renomatic Micrograin – en elegant, säker takskjutport av högsta kvalitet från Hörmann! Paketpris för port med öppnaren ProMatic och fjärrkontroll: 12 475 kr (ord pris 16 450 kr). Läs mer på www.hormann.se och hitta närmaste återförsäljare
Du kan spara upp till 50-70% av din energikostnad. Svårt att välja? Kontakta oss vi hjälper dig att få en trevligare elräkning! Välkommen till vår hemsida för en GRATIS värmepumpsoffert! www.luftmiljobutiken.se
Hur mår din garageport? Börjar det bli dags att byta till något bättre och säkrare? Då hjälper vi dig att hitta en port som passar såväl dina behov som din plånbok. Välkommen till Garageportexperten!
Att hålla i pengarna är inte alltid så lätt. Här kan du via Compricer jämföra olika elbolag, bredbandsleverantörer, bolåneinstitut med mera.
Jämför räntorJämför bolånJämför elpriserJämför mobilt bredbandJämför villaförsäkringar
Se fler jämförelsetjänster!
Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland