Forum

Kattbesvär - lösning, tack!
29 röster
mar 29 2008
Hej Jag har fått besvär med grannarnas katter i min trädgård. De tror att mitt grönsaksland och jorden mellan mina rabarber är en bajselåda. Jag har en treårig son som tycker mycket om att påta i trädgården med mamma.Jag har därför mycket bråttom att ändra på katternas beteende. Har någon tips på vad jag kan göra?
jun 30 2014
SV: Kattbesvär - lösning, tack!

Ni som klagar på katter är ju ta mig fan helt blåsta!
Ni borde flytta till en lägenhet och skippa allt vad trädgårdar heter!
Snälla gör det både för er egen och era grannars skull!

Hallå dallert varför e vi som klagar blåsta ska jag gå in te dig o skita ner i dina trädgårdsdynor eller bajsa på din gård ? De e fan du som e blåst jag har köpt ett hus med trädgård men ej ha grannars katter ligga i mina möbler eller skita i min trädgård o jag har hund o den hatar katter :/ så om den biter ihjäl katterna vems fel e det då ? Jag tar alltid upp skiten efter min hund vart jag än går så börja ej att snacka om de för de behövs ej ok ... 

jun 30 2014

Hallå dallert varför e vi som klagar blåsta ska jag gå in te dig o skita ner i dina trädgårdsdynor eller bajsa på din gård ? De e fan du som e blåst jag har köpt ett hus med trädgård men ej ha grannars katter ligga i mina möbler eller skita i min trädgård o jag har hund o den hatar katter :/ så om den biter ihjäl katterna vems fel e det då ? Jag tar alltid upp skiten efter min hund vart jag än går så börja ej att snacka om de för de behövs ej ok ... 

jul 07 2014

!!! HÄR KOMMER LÖSNINGEN !!!

Katter är egensinniga djur, man kan svårligen tvinga bort dem. Vill man bli av med kattbajset och risken för parasiten toxoplasma som följer med kattavföring så gör man som följer.

Gå till affären och köp katttorrfoder. Sprid ut det i trädgården, katter är hygieniska djur och lär de sig att det kan finnas mat så slutar de kissa och bajsa där.

De återkommer varje dag, nosar och letar efter mat, sedan knatar de vidare, utan att kissa eller bajsa.

Jag bodde på annan ort i tre år och kvarterets katter gjorde från sig i alla rabatter, strödde ut två-tre nävar torrfoder i trädgården och det tog flera månader innan det dök upp kattlortar igen. Sprid ut mat varannan månad, det räcker.

jul 17 2014
RE:Kattbesvär - lösning, tack!

!!! HÄR KOMMER LÖSNINGEN !!!

Katter är egensinniga djur, man kan svårligen tvinga bort dem. Vill man bli av med kattbajset och risken för parasiten toxoplasma som följer med kattavföring så gör man som följer.

Gå till affären och köp katttorrfoder. Sprid ut det i trädgården, katter är hygieniska djur och lär de sig att det kan finnas mat så slutar de kissa och bajsa där.

De återkommer varje dag, nosar och letar efter mat, sedan knatar de vidare, utan att kissa eller bajsa.

Jag bodde på annan ort i tre år och kvarterets katter gjorde från sig i alla rabatter, strödde ut två-tre nävar torrfoder i trädgården och det tog flera månader innan det dök upp kattlortar igen. Sprid ut mat varannan månad, det räcker.

Hoppas att flera som besväras av katter får ta del av denna djurvänliga metod och att den fungerar. Min katt blev bortjagad med sopkvast av grannen och hon glömde det aldrig. När nya grannar flyttade in la de ett fårskinni en stol så att katten skulle kunna ligga där och mysa. 

jul 23 2014

Ja, om hunden biter ihjäl en katt så är det ingen diskussion att hundägaren är ansvarig. Det är inskrivet i svensk lag och brukar kallas för strikt ansvar. Katter o andra sidan lyder inte under strikt ansvar och det som du beskriver är tyvärr helt accepterat. Det blir en viss skillnad om du kan visa på att katten har förstört något, då blir kattägaren betalningsskyldig. Det vet vi ju är en omöjlighet exempelvis om katten urinerar en buske så att den dör. Det är inte trevligt men det finns inget att göra mer än så som de gjorde förr i tiden mot vilda djur, de passar på djuret och skrämmer bort det.

Ägaren och den som har katterna har ett gemensamt intresse, prata och agera utifrån det.

jul 31 2014

Ja, om hunden biter ihjäl en katt så är det ingen diskussion att hundägaren är ansvarig. Det är inskrivet i svensk lag och brukar kallas för strikt ansvar. Katter o andra sidan lyder inte under strikt ansvar och det som du beskriver är tyvärr helt accepterat. Det blir en viss skillnad om du kan visa på att katten har förstört något, då blir kattägaren betalningsskyldig. Det vet vi ju är en omöjlighet exempelvis om katten urinerar en buske så att den dör. Det är inte trevligt men det finns inget att göra mer än så som de gjorde förr i tiden mot vilda djur, de passar på djuret och skrämmer bort det.

Ägaren och den som har katterna har ett gemensamt intresse, prata och agera utifrån det.

Det finns ett ämne i vissa välsorterade affärer somheter Gyttorp 12, och som visat sej vara enormt effektivt.

aug 16 2014

Har också massor av katter i vårt område som älskar vår trädgård och speciellt våra grusade gångar och garageuppfart. Det luktar vidrigt också och det är frusterande när man har små barn. Det man kan tycka är konstigt är att katten är det enda husdjuret som får vara fritt, utan ngt direkt ansvar av ägaren och göra vad katten(!) den vill. Tänk om allas hundar sprang löst? Jag tycker det är ok om man bor på landet men inte i tätort/bostadsområden.

aug 19 2014

Köp ett enkelt IR-larm med kraftig siren och placera där katterna vanligtvis är så försvinner dom för alltid, fungerar även för grävling och räv. Finns hos Kjell och co, Clas Olsson, Jula m.fl