Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Martin
Martin

Snömögel i gräsmattan

I vintras min gräsmatta var nästan förstördes av snömögel. Jag vill undvika det i år. Finns det några alternativ för att förhindra snömögel? Ska jag ta bort snön från gräset när det drar sig tillbaka, eller finns det andra metoder?
0 röst(er)

Svar

1. Tobbe

SV: Snömögel i gräsmattan

aFörebygg snömöglet genom att ge gräset fullgoda livsbetingelser, vilket kan kallas förebyggande snömögelsanering. Var noga med att klippa korrekt och om möjlighet finns, varierande genom singelklippning och vibrovältning. Vattna och gödsla gärna rikligt under vår- samt sommarperiod. Var ytterst sparsam med gödning under sensommar och framträdesvis höst då gödningen här kan nå motsatt effekt. Övergå istället till att vattna ut järnsulfat uppblandat med vatten. 0,5-1 deciliter till 10 liter vatten har en god verkan mot både mossa och annars kommande snömögel. Negativt med järnsulfatet är att man kan få rostspår på skor, golfutrustning m.m. innan det regnat ned i marken. Ytterligare positivt är att pingborrar, de där skalbaggarna som via sina larver kan förstöra den gröna mattan i regel ej trivs så bra när man gjort grundligt underhåll.
    0 röst(er)
  2. Martin!

SV: Snömögel i gräsmattan

Tack Tobbe för ditt svar! Jag ska försöka ta hand om gräsmattan bättre.
    0 röst(er)

annons
Sveriges bredaste sortiment

Hur mår din garageport? Börjar det bli dags att byta till något bättre och säkrare? Då hjälper vi dig att hitta en port som passar såväl dina behov som din plånbok. Välkommen till Garageportexperten!

BRYGGSTEGE I ALUMINIUM

MED 4 STEG 899 SEK eller från 26 SEK/mån (Andra längder 2 till 9 steg)

BAXI – SVANMÄRKTA VEDPANNOR

Värm ditt hus för 5000 kr per år Spendera 5 minuter om dagen i pannrummet på vintern och 5 minuter per vecka på sommaren. Detta ger härlig, förnyelsebar och miljövänlig värme och rikligt med varmvatten. Kan detta verkligen stämma? Testa oss!

Toaletter Made In Sweden

I över 30 år har Separett utformat toaletter för att tillgodose kraven på komfort och att förenkla tillvaron. Kvalitet och effektivitet är ledstjärnor för verksamheten, Made In Sweden.

Välkommen till vår hemsida www.separett.se

annons

Quiz - Testa dina kunnskaper Forum - Ge oss dina tips Nyhetsbrev - Få våra senaste tips Auktion - Lägg ett bud och fynda älja huset? Hitta en mäklare med Vi i Villa
annons
annons
annons
annons

annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland