Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Ogröna fingrar
Ogröna fingrar

Pelargonerna vill inte blomma igen!

Jag har haft flera pelargoner, och alla säger att de ska kunna leva ett riktigt lång liv och att de lätt blommar flera gånger. Detta är inte min erfarenhet - de blommar ett tag, men jag har ännu inte lyckats få dem att blomma igen efter sin första blomma. Jag vattnar enligt anvisningarna, men jag har aldrig lyckas ändå. Vad gör jag för fel??
0 röst(er)

Svar

1. Carina

SV: Pelargonerna vill inte blomma igen!

Hej jag har pelargonior som är flera år gammla

Varje vår byter jag jorden helt efter vinterförvaringen
    jag vinterförvarar dom i ett ute rum där det är svalt
    det som gör att pelargonior ibland dör kan bero på för varma fönsterbrädor
    för mycket vatten så att det blir rotröta det tål pelargonior inte har man lyckats få jordröta får man byta jorden helt.

På våren i februari börjar jag gödselvattna pelargoniorna med en svag gödsel blandning jag beskär flera gånger för att inte få rangliga och ohanterliga perlargonior.

När frostnätterna är över platerar jag ut dom i mina krukor utomhus i ny jord brukar då lägga långtids gödsel i jordblandningen som jag använder även lecarkulor för att det skall vara god dränering. vissa sommrar kan vara regniga och då behöver krukorna kunna torka upp lätt igen.

Vissna blommor måste efter hand plockas bort för att inte ta förmycket kraft från nya knoppsättningar. En mycket regnig sommar kan göra så att knoppar på pelargonior får rötskador plocka genast bort allt o se till att jorden torkar upp innan nästa vattning. Har man möjlighet så kan man ställa undan krukan vid kraftiga skurar då förlänger man blomman överlevnad.
    0 röst(er)
  2. Gunilla

Hej!
    Låt Pelargonen vila under vintern. Ställ den mörkt och svalt och ta fram den i januari/februari och börja vattna den igen samt att du får klippa ner den kraftigt. Då kan du även ta nya toppskott så får du fler plantor.
    Jag har även provat att ha den uppe i ljuset hela vintern men jag tycker att den inte får samma växtkraft då när den inte får vila.
    Har du Pelargonen ute på sommaren? Den trivs bättre då, bara du inte glömmer att ta in den före frosten. Jag har gjort så i över 30 år med samma planta.
    Tyvärr så börjar den inte blomma förrän i juli så vill du ha tidigare blomning så får du köpa nya och komplettera med.
    Lycka till.
    önskar
    Gunilla
    0 röst(er)
  3. Jan Göransson

Pelargoner ska vattnas på fat, alltså inte i krukan.
    0 röst(er)
  4. Inga Bengtsson

Jag har övervintrar ett 50-tal plantor i mina fönster, och jag vattnar uppifrån. Nu har jag planterat om och klippt ner , inte helt, och de är fulla med skott. De behandlas som vilken krukväxt som helst, visset plockas bort och mindre vatten på vintern.
    1 röst(er)
  5. Maud

Det är viktigt att de har det ljust, gärna söderfönster. Försök att ta nya skott och plantera dem i jord med små lecakulor i så att jorden inte blir så kompakt. Pelargoner avskyr ständig blöta. Känner du dig osäker om du ska vattna eller ej, så hoppa över vattningen (under rotningen ska jorden dock ej torka ut). Använd liten kruka så att inte all kraft går åt till att bilda rötter. Efter någon månad kan du vattna med gödning med fosfor. Det är bra för blomningen.
    0 röst(er)
  6. Anonym

Tack för alla råd! Men vadå klippa ned? Jag har haft pelargonerna i mitt sovrumsfönster. Och det är dåligt isolerat så det har varit svalt och inte så överdrivet mycket solljus heller. Men pelargonerna är små pch klena och om jag klípper ned dem blir ju inget kvar? Ursäkta men jag är verkligen novis på detta. Jag fick rådet att ställa upp dem på vinden under vintern men jag tordes inte överge dem så jag hade dem inne. Kanske det var fel?
    0 röst(er)
  7. Ogröna fingrar

Hej igen alla!
    Nu har jag klippt ned pelargonerna! Jag tog en bild så ni ser. Jag hoppas det är klippt rätt. Nu återstår att se om det blir några blommor.
    0 röst(er)

annons
Trappor till rätt pris!

Vi erbjuder dig trätrappor till rätt pris. Utförande och måttanpassning efter dina önskemål. Tillverkade i egen fabrik i Färila, Hälsingland. Måttagning/montering inom vissa regioner.

ElitBygg

Vi tillverkar monteringsfärdiga blocksystem efter kundens önskemål. Fritidshus, garage, maskinhallar, stall, fjällstugor eller måttanpassade block till utbyggnaden m.m.

Pellets till fast pris

Beställ värmepellets av högsta kvalitet och få gratis hemleverans inom tio arbetsdagar. Ta chansen att teckna fastprisavtal på upp till tre år! Månadsbetalning ingår utan extra kostnad.

Softub ditt Portabla spabad

Detta unika spabad är portabelt för den som vill ta med sin spabadsupplevelse till sommarstuga eller vinterstuga. Den som är trött på att fylla upp och tömma sitt inomhus spabad eller tycker att den låter för mycket så är Softub lösningen.

annons

Quiz - Testa dina kunnskaper Forum - Ge oss dina tips Nyhetsbrev - Få våra senaste tips Auktion - Lägg ett bud och fynda älja huset? Hitta en mäklare med Vi i Villa
annons
annons
annons
annons

annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland