Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Nyfiken70
Nyfiken70

Kan man ta sticklingar från pelargoner?

Hej, jag har två jättefina pelargoner som jag gärna kulle vilja "föröka". Någon som vet om man kan och i så fall hur man gör?

Tacksam för svar!
3 röst(er)

Svar

1. Carina

SV: Kan man ta sticklingar från pelargoner?

Javisst kan du ta sticklingar, Klipp bara av en topp med ett par blad sätt direkt i jorden
    eller ställ sticklingarna i ett glas vatten så dom får rötter. Jag brukar själv klippa sticklingar på hösten som jag sätter direkt i kruka sedan får dom stå ljust i ett uppvärmt uterum. På våren platerar jag om dom i ny jord så dom får kraft samt toppar dom flera gånger så dom förgrenar sig. Efter avhärdning sätter jag ut dom där jag vill ha dom. Har så där 60stycken pelargonior som jag tar sticklingar sår även en del. Och ger bort mängder i present det är fördelen med att så å ta sticklingar man får för många;) men grannarna blir glada;) Lycka till Carina
    1 röst(er)
  2. Marie Kallenberg

SV: Kan man ta sticklingar från pelargoner?

Det går jättebra att ta sticklingar från pelargoner! Man behöver inte ens rota dom utan bara sätta ner sticklingen i jorden.
    0 röst(er)

annons
Försommarkampanj 2 maj – 1 juni

Välj fritt ur hela Willab Gardens sortiment direkt i våra butiker i Bromma och Båstad eller i vår webshop! Handla för mer än 39 000:- och få en rostfri Garden Grill (värde 6 375kr) utan extra kostnad!

Uterum - husets härligaste rum

Våra uterum bygger på stabila och lättmonterade system. Bestäm själv hur ditt unika uterum ska se ut. Välj mellan aluminiumpartier eller träpartier. Allt från enklare uterum till komplett vinterträdgård.

Låt drömmen få ett eget rum

Santex har förverkligat drömmar i över trettio år. Ett uterum är en plats med ljus och rymd att umgås och trivas på. Om du har en idé så har vi lösningen. Hör av dig så berättar vi hur din dröm kan bli verklighet.

Smarta dörrar och portar

Teckentrup är en av Europas största tillverkare av portar och dörrar. Du hittar återförsäljare och allt du behöver veta om vårt sortiment på www.teckentrup.se Teckentrup – Deutsche Qualität.

annons

Quiz - Testa dina kunnskaper Forum - Ge oss dina tips Nyhetsbrev - Få våra senaste tips Auktion - Lägg ett bud och fynda älja huset? Hitta en mäklare med Vi i Villa
annons
annons
annons
annons

annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland