Forum

Ventilkanal ner till källaren.
0 röster
jun 25 2012
Bor i ett enlplanshus (89m) med källare från 1961 och självdrag. Vi har installerat en energikasset i vardagsrummet som ger mycket värme på bottenplan under vintern. Jag funderar nu på ett sätt att utnytja den värmen till vår oisolerade källare som blir kall på vintern. Tänkte installerar en ventilkanal från taket i v-rummet ner i källaren (skulle gå bra genom en garderob)med en fläkt som drar ner den varma luften. Men hur påverkar detta huset? Kan den varma luften som kommer ner i källaren öka fuktnivån genom att luften kyls ner där? Kan det naturliga självdraget ändras så att luft från energikassetten dras in i huset när luften sugs ner? Det är öppet mellan källare och bottenplan. Vi har idag en mycket bra fungerande ventilation med ingen (eller mycket lite) fukt i källaren. Därför vill jag inte störa detta för mycket. Erfarenheter? Expertis?
sep 09 2009
Jag har installerat 2st värmeförflyttarpaket 100mm rör och med tyristor för att ställa varvtal för fläcktarna det har funkat bra men jag ska bygga ut med att ta luft direkt ovanför kaminen + från 2 andra rum i taket för att få bättre cirkulation på plan 1. Men det har inte höjt temperaturen nämnvärt i källaren men det har blivit bättre luft. Vi har en dörr som skiljer sig från källaren men har fått installerat en ventil så det kan cirkulera. Bästa sätt är väl att sätta en kamin i källaren. MVH Muraren
sep 09 2009
Första steget skulle nog vara att isolera källarväggarna utifrån. Men det kostar massor så det är inte lönsamt bara ur den aspekten. Om du tar varm luft och blåser in i kallare luft kan du tillföra mer fukt, men om det höjer temperaturen lite som kommer den kalla luften (bli varmare) och därmed kunna bära mer fukt. Att inte få fuktproblem/kondens förutsätter nog en bra ventilation/luftomsättning. Det krävs nog en stor luftöverföring för att du skall få nogot bättre resultat. Jag har byggt en "luftflyttare" från gillestuga till två rum bortanför en smal korridor på samma plan med 6 m 100 mm spiro och kanalfläkt (ingen lite pax el dyl). Luftmängden blev väldigt liten (kanalen stryper) och knappt märkbar skillnad. Större kanaler krävs och kanske större fläkt som ofta ger högre ljud. Jag ser inte att självdragsventilationen skulle bli sämre eller påverkas. Du har väl redan någon friskluftventil i källaren (eller otäta fönster)? Du får inget problem med självdragsventilationen då du bara flyttar luften inom "samma låda"=huset. Tar du ut eller in mer eller mindre luft då ändras husets ventilation. Prova men gör helst en provisorisk lösning först o se om det funkar innan man lägger ned pengar o en massa jobb på inbyggnaden. Se till att den ökade tillsatta luften till källaren kan komma upp till bottenvåningen. Bättre vore att köpa en billig liten kamin i källaren. Kan du koppla på befintlig murstock? Hatar ordet expert men jobbar som energikonsult med bl a värme och ventilation. /Magnus
sep 10 2009
Hej Uffe, Jag har gjort "precis" det du frågar om. Jag har en källare som är ganska kall och med ganska dålig luft. Jag har dragit en 100 kanal från det rum där jag har min energikassett till min källare(tvättstuga). Det höjjer temperaturen ca 2grader när jag eldar i kaminen och jag har fått mycket bättre luft på hela nedervåningen. För att slippa att fläkten står på hela tiden har jag kopplat in både varvtalsreglering och en tempsensor som sitter i det varma rummet. Tempsensorn kan man köpa på jula för ca 200-250 kr. Lycka till! /Magnus H
sep 13 2009
Tack alla för hjälpen! Blir nog en kanal till källaren i höst! /Uffe