Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Barbro
Barbro Inlägg: 7
Aktiv: 09-02-06

Dålig snöslunga

Köpte i panik en snöslunga, en Canadian Movac och vid provning verkade den fungera men när det kom till kritan så kastar den bara ut snön ca 1 m. Är det någon annan som har erfarenhet av denna typ av snöslunga och som kan tala om om det är något fel på min eller om den är så dålig. Har leteat efter återförsäljare eller någonstans att köpa reservdelar men har inte hittat nån.
0 röst(er)

Svar

1. Anonym

SV: Dålig snöslunga

Hej. Jag har också en snöslunga canadian movac som jag skulle serva men vet ingenting om den, för det fattas instruktions bok.Modell canadiana/movac cs623x. 6hp. Vilket bränsle, vilken motor olja, är det en fyrtakts- eller tvåtaktsmotor?
    Vill gärna ha svar på min mejl snarast.
    kenjic.nenad@telia.com
    tack.
    0 röst(er)
  2. Anonym

Remmen som driver snöutkastaren måste spännas. När remmen används blir den längre. Jag har själv en 623:a sedan 1989 och justerade denna rem idag och nu flyger snön iväg uppåt tio meter...
    0 röst(er)
  3. Barbro Inlägg: 7

SV: SV: Dålig snöslunga

Tyvärr är det inte så enkelt. Det sitter ny rem av rätt storlek och det snurrar runt men det måste vara något fel på utkastare/bladen eftersom den inte skickar iväg snön. Skulle önska att jag hade någon verkstad i Kungsbackas närområde som kan just det här fabrikatet eller bilder som visar hur dom här bladen skall se ut. Jag vet ju inte om dom är karafigt nedslitna eller om det fatta en del eller... ja nåt fel är det.
    0 röst(er)
  4. Anonym

SV: SV: SV: Dålig snöslunga

Hej
    det sitter brytpinnar i skovlarna som kan va av sitter 2 st /skovel m8 är det sedan sitter det brytpinnar på utkastarskoveln åxå m6 är det de kan va av så skovlarna snurrar på axeln,kolla även remmen igen så den är ordentligt spännd, sen finns det en liten axel på motorn som går ut på sidan av blocket som kallas support den kan va felställd,den gasar när slungan blir att gå tungt tex. i djup snö då mer effekt behövs
    0 röst(er)
  5. Anonym

SV: SV: SV: SV: Dålig snöslunga

Detta måste kollas. Tack så mycket för tipsen.
    0 röst(er)
  6. Anonym

SV: SV: SV: SV: SV: Dålig snöslunga

Har samma problem, hur har det gått för dig?
    0 röst(er)
  7. Barbro Inlägg: 7

SV: SV: SV: SV: SV: SV: Dålig snöslunga

Det är min svärson som har slungan och än har han inte kollat detta med brytpinnar, bara sett över remmen och nu slungar den riktigt bra åt ena hållet men inte det andra :(. Det är ju stor framgång att den kastar ut åt ETT håll åtminstone. Får se om han hittar några brytpinnar som gått av. :) eller om det är något annat fel. Frustrerande är det i alla fall att det inte går att få tag på EN ENDA representant för fabrikatet o/e instruktionsbok.
    0 röst(er)
  8. Anonym

Hej Barbro.

Har själv en Canadiana Movac 623 6Hk. Ska själv till att byta båda remmarna på den då de är utslitna. Anledningen till att det inte finns någon representant är väldigt enkel: märket tillverkas inte längre då det är en gammal modell. min pappa köpte den någon gång under 80 talets mitt. Bor i Sundsvall och det finns en firma här som tillhandahåller reservdelar till denna; http://www.servicecentralen.se/

på denna sida finna även sprängskisser till snöslungor,gräsklippare, mm mm
    var inne på denna sida för någon dag sedan.

0 röst(er)
  9. Anonym

Hej igen (det var jag som frågade hur det gått tidigare)!
    Jag kan bekräfta att Servicecentralen har reservdelar till Canadiana. Det visade sig att Stiga gjorde samma slunga (men i gul färg...) under ett antal år (mitten 80) och till Stiga har Servicecentralen reservdelar.
    Jag har nu bytt båda remmarna och kollat brytpinnar.
    Trotts detta kastar den snön dåligt :( och det är inte motorn som "sackar", den tuggar på som bara den!

/Henrik
    0 röst(er)
  10. Barbro Inlägg: 7

Jag kontaktade Servicecentralen och hittade därmed sprängskissen till Stiga 523. Vi får se om den är till någon hjälp. Det finns ju tyvärr ingen text till dom numrerade delarna. Till slut får vi kanske ordning på våra snöslungor :D. Hittar du nåt mer fel så hör av dig och det gör jag också.
    0 röst(er)
  11. Anonym

SV: SV: SV: SV: Dålig snöslunga

Jag tänkte prova "Impeller Kit" från http://smllengns.tripod.com/index.html
    Får se om det fungerar...

/Henrik
    0 röst(er)
  12. Barbro Inlägg: 7

SV: SV: SV: SV: SV: Dålig snöslunga

Jag kollade och även på en massa filmer på YouTube. Det verkar inte dumt. Tack så himla mycket. När du köpt och monterat dessa " impeller pads" kan du väl rapportera :D innan vi gör samma grej med både svärsonens Canadian Movac och vår egen Toro-slunga.
    0 röst(er)
  13. Anonym

SV: SV: SV: SV: SV: SV: Dålig snöslunga

Kom själv över en Canadian 8 HP (förmodligen mitten -80 tal) förra året som uppvisade samma symptom vid provkörning förra vintern.
    I blötsnö funkade det inte alls och i torr snö kastade den ut ca 1 meter åt vänster och kanske 3 meter åt höger.

Bytte remmar, riktade inmatningsskruven och efter tips om impeller-kit byggde jag på impellerbladen så att en spalt på ca 3-4 mm finns mot fläkthuset mot tidigare ca 13 mm.

Med denna åtgärd jobbar det mycket bättre, fortfarande sämre sprut åt vänster men ca 4-5 meter där och åt höger ca 7-8 meter vid torr snö.

Finns kanske inget mer att göra än detta men ska även experimentera med att ändra utformniing på utkastarröret.

(Utförda arbeten på impellerbladen innebär svetsarbete..)

Är bilder eller video av intresse så kommer det senare.
    0 röst(er)
  14. Barbro Inlägg: 7

SV: SV: SV: SV: SV: SV: SV: Dålig snöslunga

Tack. Jag återkommer om bilder eller video behövs.
    0 röst(er)
  15. Anonym

Har en Stiga 521 med samma problem. Kastar dåligt. Remen ser inte bra ut så den skall bytas. Hittar inget om 521 men den ser lika ut som en 523.
    0 röst(er)
  16. Anonym

Du behöver endast ta med remmen till din närmaste återförsäljare så mäter de remmen åt dej så du får rätt.
    Det är tjockleken på remmen som minskar när den blir sliten och greppar då inte lika bra på remhjulen,tjockleken är den samma på alla slungor.
    0 röst(er)
  17. Anonym

Du behöver endast ta med remmen till din närmaste återförsäljare så mäter de remmen åt dej så du får rätt.
    Det är tjockleken på remmen som minskar när den blir sliten och greppar då inte lika bra på remhjulen,tjockleken är den samma på alla slungor.
    0 röst(er)
  18. Barbro Inlägg: 7

Jag vill tacka alla hjälpsamma människor, särskilt Henrik i Sundsvall. Vi är nu helt på det klara med vad som är fel på slungan - alltför stort glapp mellan skovlar och hus- och det kommer att åtgärdas inom kort. Tack så mycket.
    0 röst(er)
  19. Anonym

Hej alla snövänner, jag funderar allvarligt på att köpa en snöslunga som heter Snowforce 1100 PRO från Motorhandel i Helsingborg AB.
    Är det någon som har erfarenhet av denna maskin med motor från Loncin?

Tacksam för era synpunkter!
    0 röst(er)
  20. Anonym

Har förbokat/beställt just den, får den i månadsskiftet och likt dig har jag sökt efter synpunkter på den slungan ...

Verkar som snön ligger ett tag till och hinner nog testa innan maskrosorna tar över här i Sthlm..
    0 röst(er)

annons
Fönster till rätt pris!

Vi erbjuder dig rätt pris och snabb leverans! PVC-fönster ökar mest i Sverige idag, procentuellt sett. Unika egenskaper gör det exceptionellt tåligt i vårt klimat, utan att kräva underhåll. Det är vad som gjort fönstren så populära.

Byggsatser för det mesta!

Vi på Lundqvist Trävaru tillverkar monteringsfärdiga byggsatser för garage, carport, fritidshus m.m. Tack vare vårt modulsystem blir det både enkelt och prisvärt att bygga!

Vi är experter på massage

På Westerbergs hittar du några av världens bästa massagebadkar. Tysta, kraftfulla, och väldesignade. Efter snart 30 Âr i branschen är vi helt enkelt experter på massagebadkar.

Släpp in solen i ditt värmesystem!

Tänk att solens strålar kan ge varmvatten och värma upp hus en stor del av året! Solens energi är gratis och solenergitekniken ökar möjligheterna till en bättre miljö och ljusare framtid.

annons

Quiz - Testa dina kunnskaper Forum - Ge oss dina tips Nyhetsbrev - Få våra senaste tips Auktion - Lägg ett bud och fynda älja huset? Hitta en mäklare med Vi i Villa
annons
annons
annons
annons

annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland