Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Jan-Anders Lillqvist
Jan-Anders Lillqvist

Elslukande frysskåp

Hej!
Vi har precis bytt upp oss från ett, drygt 10 år gammalt frysskåp av märket Whirlpool, till ett modernt Bosch GSN 32X31, en modell som är avfrostningsfri.

Vi har de senaste åren blivit lite mera energimedvetna, med bla solfångare på taket osv, och av denna anledning även införskaffat en energimätare för att kolla vad olika apparater har för strömförbrukning.

Jag mätte upp den gamla frysen och såg att den drog ganska precis 500kWh/år. Oftast var den mycket isig inuti.
Vi fick hem den nya frysen, Boschen, och la på en mätning på den. Det skulle bli en intressant mätning för det fanns en dekal på dörren som glatt utropade att denna frys minsann skulle klara sig på 227 kWh/år.
Jag har nu långtidsmätt och kan konstatera att denna frys drar minst lika mycket ström, dvs ca 500 kWh/år.

Jag ringde Bosch och bad en tekniker komma ut och kolla vad det berodde på. Han var hos mig i ca 10 minuter och konstaterade att det inte var nåt fel på frysen. Mätningen på dekalen är utförd i laboratorium, enligt killen, för att få jämförbara siffror med frysar från andra fabrikat.

Kontentan av detta är i mina ögon rent lurendrejeri. Vad har vi konsumenter för nytta av en laboratioriemätning på en frys ? Det måste väl ändå åläggas fabrikören att testa sina produkter under varadagslika förhållanden innan de överhuvudtaget får säljas. Jag tror att det finns många med mig som går på vad som skrivs på dessa dekaler när man skall byta ut en gammal apparat mot en ny. Även i fackpress har jag sett att det skrivits om att en ny frys drar så lite som en tredjedel av en gammal.

Låter sig alla luras eller vad är det som händer?

Finns det någon därute som irriterat sig på nåt liknande ?
Vilka åtgärder har ni vidtagit ?

//Mvh Jan-Anders
1 röst(er)

Svar

1. Johan

SV: Elslukande frysskåp

Intressant, jag har varit på väg att köpa nytt nu i höst men kanske får tänka om. Skall införskaffa en mätare.

johan
    1 röst(er)
  2. Birgit Persson

SV: Elslukande frysskåp

Håller med dig helt. Bytte vår 23 år gamla köksutrustning för 8 år sedan till det som då enligt de "fakta" som angavs på vitvarorna skulle vara de mest energieffektiva. När det gäller diskmaskin och spis har jag ingen uppfattning men när det gäller kyl/frysarna är jag övertygad om att de i alla fall inte är bättre än de gamla, som var så slitna att det var hål i innerväggarna på frysarna. Dock höll de kylan väldigt mycket längre vid strömavbrott, nu märks det efter bara ett par timmar att innehållet börjar tina. Om man därtill lägger att de nya med samma yttermått rymmer väldigt mycket mindre är det inte utan att man känner sig lurad. Särskilt lurade anser jag att de blir som byter ut fullt fungerande apparater för att försöka "spara".
    0 röst(er)

annons
Försäkra dig om ett tryggt boende

Värdet på ditt hem förändras med tiden. Därför är det bra att se över försäkringsskyddet för huset lite då och då. Vi på Länsförsäkringar hjälper dig så att du slipper obehagliga överraskningar.

BOSE WAVE Musiksystem

BOSE WAVE Musiksystem – inga lösa högtalare, allt i ett! En unik ljudanläggning som fyller vilket rum som helst med kristallklart, fylligt och verklighetstroget ljud och har MP3/CD och RDS-radio.

HälsingeStugor AB

Hälsingestugor är en av Sveriges större tillverkare av fritidshus. Vi har en nära dialog med kunden och är öppen för kundens önskemål om förändringar. Vi utveckar och tillverkar själva våra produkter till mycket konkurranskraftiga priser.

Softub ditt Portabla spabad

Detta unika spabad är portabelt för den som vill ta med sin spabadsupplevelse till sommarstuga eller vinterstuga. Den som är trött på att fylla upp och tömma sitt inomhus spabad eller tycker att den låter för mycket så är Softub lösningen.

annons

Quiz - Testa dina kunnskaper Forum - Ge oss dina tips Nyhetsbrev - Få våra senaste tips Auktion - Lägg ett bud och fynda älja huset? Hitta en mäklare med Vi i Villa
annons
annons
annons
annons

annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland