annons
annons
Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
bnkt
bnkt Inlägg: 1
Aktiv: 16-01-08

Vad gäller för imkanal från köksfläkt?

Jag bygger om mitt kök och ska flytta köksfläkten. Detta innebär att jag måste dra om imkanalen på vinden. Finns det någon form av godkänd slang man kan använda eller är det rör som gäller? Röret som sitter där nu är fyrkantigt och är inte i plåt. En kompis trodde att det är eternitrör(asbest) då huset är byggt på 60-talet. Min fråga där är om det röret endast uppstucket i den lilla skorsten som finns och kan tas bort utan problem? Det sitter upphängt med ståltråd i en takstol. Om det är så att det är asbest så vore det skönt att slippa kapa röret när den nya imkanalen ska anslutas.

//Mats
0 röst(er)

Svar

1. Anonym

SV: Vad gäller för imkanal från köksfläkt?

Läs detta på: http://www.soliduct.com/imkanal.htm
    Kanalen från köksfläkten kallas imkanal, den ska leda bort fett och ånga som uppstår. En imkanal skall inte kopplas samman med övriga ventilationskanaler. Den skall isoleras enligt brandklass EI15, vilket innebär 30 mm brandhärdig nätmatta på utsidan. Imkanalen är rensningspliktig och skall därför förses med rensningslucka tex. T-rör med renslock. En imkanal bör sammanfogas med blindnit för att undvika vassa skruvspetsar inuti kanalen som försvårar rensning. Placera utloppet från din imkanal avskilt från intaget till det övriga ventilationssystemet för att undvika att få in matos i tilluften. Vanligast är dimension 125mm men även 150 och 160mm förekommer. Har du imkanal dimension 150mm kan du nu använda vår reduktion RCX 160-150 för att komma upp till standarddimension 160mm.
    Avsluta med att isolera imkanalen med 30mm nätmatta
    Det finns inga hinder att lossa på ståltråden och se om du får loss det gamla.
    1 röst(er)
  2. Anonym

http://www.umesotning.se/?expand=1&pageID=9&subpageID=44
    Sotarens beskrivning är suverän.
    2 röst(er)
  3. Anonym

Hej!
    Kan imkanalen ledas ut genom vägg? Vi har nu kolfilerfläkt, men planerar att flytta spisen närmare ytterväggen och då är det lämpligt att att dra ut imkanal till yttervägg, får man göra så? Det skulle bli omfattande och dyra kostnader om vi skulle försöka dra kanalen genom tak eller till befintlig murstock så detta vill vi undvika.
    mvh Eva
    0 röst(er)
  4. Anonym

(prenumererar på tråden)
    0 röst(er)
  5. Anonym

SV: SV: Vad gäller för imkanal från köksfläkt?

[QUOTE][CITE]Anonym:[/CITE]http://www.umesotning.se/?expand=1&pageID=9&subpageID=44
    Sotarens beskrivning är suverän.
    2009-08-12 [/QUOTE]
    0 röst(er)
  6. Anonym

SV: SV: Vad gäller för imkanal från köksfläkt?

Hej,

Jag vill också dra imkanalen från köksfläkt genom yttervägg (stenhus). Men är osäker på om det är en "godkännd konstruktion".

Har du fått något svar på din fråga Eva?

Mvh,
    CC
    0 röst(er)
  • Anonym

SV: SV: SV: Vad gäller för imkanal från köksfläkt?

Hej!
    Ja, jag har fått svar, först om att kolla på www.umesotning.se (se ovan) när jag ställde frågan kom det ett snabbt svar från Johan på Umeå andra sotningsdistr.

"Man får idag montera så att spisfläktens avluft går ut genom yttervägg.
    Det man skall göra då är att kanal skall isoleras med 30mm stenullmatta genom hela ytterväggen för att sedan sluta 15cm utanför brännbar fasad.
    Fasad som är brännbar skall tändskyddas med vädertålig skiva ( minerit ) 20cm under och på sidorna om kanal samt sluta 50cm ovanför.. ( Inte så snyggt va ).
    På senare tid så har det kommit en typgodkänd plåtlåda för montage på vägg som gör att det tändskyddande ej behöver göras.
    Sedan så finns det en till aspekt i det hela och det är om tredje part blir drabbad av lukt dvs dina grannar.."

Mvh Eva

0 röst(er)
  • Anonym

SV: SV: SV: SV: Vad gäller för imkanal från köksfläkt?

hej tänkte hör hur ser denna plåtlåda ut?
    0 röst(er)
  • Anonym

Var finns plåtlådan att köpa?
    0 röst(er)
  • Anonym

Hej,

Är det någon som vet var man kan hitta dessa typgodkända "lådor"/holkar ??

/Byggarbob
    0 röst(er)
  • Anonym

Vad gäller för imkanal från köksfläkt?

ska renovera köket och undra om man får korta röret som går ner till min gamla köksfläkt? då röret idag går nestan enaner till spiskåpan jag har i dag är bara en kort bitt slang i melan.
    0 röst(er)

• annons
    TÄNK LÄNGRE

NÄR DU VÄLJER INREDNING TILL KÖK, BADRUM OCH TVÄTTSTUGA från Vedum bidrar du till ett hållbart samhälle. Alla våra köksstommar, laminatskivor och flera luckor är Svanenmärkta.

Hitachi SX Premium

Ett japanskt stilrent kraftpaket som anpassats för svenska förhållanden. Med en imponerande låg ljudnivå ger SX Premium höga energibesparingar och levererar värme även vid mycket låga temperaturer. Tack vare det självrengörande filtret förbättras luften ytterligare.

Vilket pris passar dig?

Alla kök är olika. Spännvidden kan tyckas stor, trots att köken vid första anblicken kan uppfattas som ”närmast identiska”. Titta närmar på våra prisexempel så förstår du vad vi menar.

Försäkra dig om ett tryggt boende

Värdet på ditt hem förändras med tiden. Därför är det bra att se över försäkringsskyddet för huset lite då och då. Vi på Länsförsäkringar hjälper dig så att du slipper obehagliga överraskningar.

annons
    annons
    annons
    annons
    annons
    annons

Jämförelsetjänster

Att hålla i pengarna är inte alltid så lätt. Här kan du via Compricer jämföra olika elbolag, bredbandsleverantörer, bolåneinstitut med mera.

Jämför räntor
    Jämför bolån
    Jämför elpriser
    Jämför mobilt bredband
    Jämför villaförsäkringar

Se fler jämförelsetjänster!

annons
    annons
    annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland