annons
annons
Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
User 296266
User 296266 Inlägg: 1122
Aktiv: 23-10-07

Kylskåp

Hej.
Nu har mitt tre år gamla husqvarna
qr2210 pajat för andra gången.Denna gång skall kretskort och all annan
elektronik bytas ut.Där flyger tusenlapparna iväg igen.Det känns skönt
när man köper svenktillverkade kvalitetsprodukter:-). Någon som har samma erfarenhet om qr2210?
0 röst(er)

Svar

1. User 296266 Inlägg: 1122

Vårt oxå

Hej !
    Vårt blir för varmt efter vi lagat mat, måste varje kväll ta quick chill....jobbigt !!!!!!!!!!!!
    Just nu står det 8 grader!!!!
    0 röst(er)
  2. User 296266 Inlägg: 1122

Liknande fel...

Jag har också ett krånglande kyl OCH frys från Husqvarna. Kylen QR2210 glappar "bara" i belysningen, däremot frysen QT3220 pendlar i temperatur, ner till 11 grader, när larmet börjar ljuda. Därefter kan den börja stiga igen. Så håller den på... Grejerna är 5 år gamla.
    0 röst(er)
  3. User 296266 Inlägg: 1122

vårat har pajjat helt

I lördags så pajjade vårat helt. Troligtvis är det sensor plus kretskort... Skulle kosta runt 1800 att fixa. Reparatör kommer på måndag. Tur att det är kallt ute!
    0 röst(er)
  4. User 296266 Inlägg: 1122

Kylskåp

Grattis. Det var ljuset som började krångla på mitt qr2210. Nu har dom varit och bytt kretskort och sensorer. 2364:- fast pris. Men nu funkar det iallafall.Länge hoppas jag.
    0 röst(er)
  5. User 296266 Inlägg: 1122

Frysen fixad... hoppas jag !

Jag fick ett tips av en kollega, som hade lyckats laga en frys med liknande problem som mig (se tidigare inlägg). Han bytte en kondensator som mätte fel kapacitans, på kretskortet. Jag lokaliserade samma konding på mitt kretskort (1uF). Eftersom jag har tillgång till komponenter på jobbet hittade jag en liknande, ersatte felaktig (mätte 0.66 uF) och nu står frysen stabilt på -18.
    Kondingen kostar max 25 spänn på ELFA...
    2 röst(er)
  6. User 296266 Inlägg: 1122

5750

Kompressor och kretskort trasigt, kostnad, 5750kr
    hmmm kommer jag att köpa ett husqvarna igen ??
    0 röst(er)
  7. FSZ Inlägg: 2

Husqvarna QR2210W

Har tyvärr med samma elende. Har reparerat skåpet 1 grr ny tempgivare strax efter garantins utgång 2 år (1333SEK) och nu har skåpet slutat fungera igen ca 3,5år.
    Känns som det är dax att kastera och köpa något som fungerar Husqvarna och Electrolux är verkligen skit grejer köp ej detta skräp!
    Har dock en frostfri frys som fungerat i 3,5 år, räknar med att den snart rasar den med...
    0 röst(er)
  8. isak Inlägg: 4

Husqvarna QR2210W igen!

Vi har samma erfarenhet. Troligtvis sensor och kretskort. Dags att reparera igen. Inget mer Husqvarna för vår del.
    0 röst(er)
  9. Tuta Inlägg: 1

(Ingen titel)

Jag har nu bytt den omtalade kondingen på både kyl och frys. Har man en lödkolv så är det lätt fixat. Köp t ex 65-601-22 på ELFA. Dra ur kontakten. Ta loss "toppen" på kyl/frys (4 skruvar bak + dörrskruv). Lirka loss "plastpaketet" där kretskortet sitter. Koppla loss sladdarna och ta ur kretskortet. Löd loss den stora gråa kondensatorn (roten till det onda) och löd fast ersättningskondingen. Sätt tillbaka allt som det var. Klart! Nu har man sparat lite slantar...
    0 röst(er)
  10. FSZ Inlägg: 2

Fungerar

Jag har genomfört bytet och det har nu fungerat i över en vecka!
    Stort tack för tipset, jag har även fått bekräftat från Husqvarna/Elektrolux att vissa av deras skåp haft en "undermålig" kvalitet. Jag har blivit erbjuden att köpa ett nytt skåp till reducerat pris. Känns dock inte aktuellt nu när skåpet fungera efter kondingbytet.
    0 röst(er)
  11. larja Inlägg: 1

Ännu ett dåligt (eller 11 stycken faktiskt) Husqvarna QR2210W

Vi har också ett kasst Husqvarna qr2210-kylskåp, som gått sönder - för andra gången på 5,5 månader! Olika fel (kretskortet första gången och "evaporatorn" andra gången), så ingen garantireparation där inte! Kylskåpet är 4 år gammalt.

Dessutom har 11 av 27 i vår brf haft problem med dessa kylskåp. De första två åren tog Husqvarna/Electrolux oftast på sig ansvaret, men inte alltid. När jag ringde till dem och sa att om 11 av 27 haft problem så borde det väl vara ett typfel. Men nejdå, de sa att de tittar på hela landet och då har inte tillräckligt många gått sönder för att de ska kunna vara ett typfel. Fruktansvärt dålig goodwill. Aldrig mer Husqvarna!
    0 röst(er)
  12. Roba Inlägg: 2

Byte kondensator QT3220?

Är det så enkelt som det beskrivs ovan, "Ta loss 4 skruvar bak + dörrskruv. Lirka loss "plastpaketet" där kretskortet sitter" etc. Det behövs inte specialkompetens för detta? Det känns som om detta alternativ är det enda försvarbara om frysen ska behållas. Jag är minsta sagt irriterad på att inte Husqvarna/Electrolux tar sitt ansvar på en felaktigt producerad produkt.
    0 röst(er)
  • Roba Inlägg: 2

Har nu bytt kondensator, fungerar!

Har nu vågat att ge mig på att byta kondensator till frysen QT3220 enligt tipset från ovan. Lite pyssel men det fungerar perfekt nu. Tack för ett mycket bra tips!!! Är det samma procedur för kylen QR2210 när den börjar att krångla på allvar?
    0 röst(er)
  • Anonym

SV: Kylskåp

Alla ni som har bytt kondingen. Har problemen förvunnit efter det eller har dom kommit tillbaka?

/Urban
    0 röst(er)
  • Anonym

Har precis pratat med Elektrolux service som inte tyckar att det är någon mening i att laga vår husqvarna Kyl QR2210x. Fjärde gången på 5 år...
    sammalangt 11500 i reparationer. Komressor, kretskort, "Kylplatta" osv.ingen garanti för något. Borde vända sig konsumentverket med detta kaanske. Från Elektrolux centralt säger man att detta är yttertst beklagligt och kan ge mig lite rabatt om jag köper nya skåp direkt från dem. Någon annan som fått detta erbjudande?
    0 röst(er)
  • Anonym

SV: SV: Kylskåp

Jag byte kondingen för ca ett år sedan och allt har fungerar utan problem sedan dess! Så det är inget att tveka på!
    0 röst(er)
  • Anonym

Ingen avfrostning på QR2210W... Ser ut som polarisen brett ut sig i skåpets bakvägg....Tror ni kondensatorbyte på kretskortet hjälper för även det felet eller är det något annat knas?
    0 röst(er)
  • Anonym

SV: SV: Kylskåp

Hej, Jag tror inte att kondensator byte hjälper mot detta problem. Har haft detta fel själv på mitt skåp och då var det temperatursensorn. Kondingen byte jag för ca 1 år sedan med ett mycket bra resultat, som jag nämnt ovan.
    0 röst(er)
  • Anonym

SV: SV: SV: Kylskåp

Tack för snabbt svar, får bli ett telefonsamtal till ElektroService i morgon & höra vad de vill ha för det jobbet... Samtidigt blir jag ju skeptisk till skåpets kvalitet öht med allt som jag läser om det... Kanske blir det nytt skåp av annat fabrikat istället... :D
    0 röst(er)
  • Anonym

Har en qr2210w från -03 som har lagt av.... har öppnat och kollat kretskortet men hittar inte någon kondensator som har kapacitansen 1µF? Bara andra kondensatorer med annan kapacitans.... Nån som vet något om detta?
    0 röst(er)

• annons
    Mer än bara ett garage!

Väljer du ett garage eller en carport från Mellby får du ett fast pris och en leverans som innehåller allt du behöver - Komplett till sista spik! Skräddarsy ditt garage efter just dina behov.

TÄNK LÄNGRE

NÄR DU VÄLJER INREDNING TILL KÖK, BADRUM OCH TVÄTTSTUGA från Vedum bidrar du till ett hållbart samhälle. Alla våra köksstommar, laminatskivor och flera luckor är Svanenmärkta.

Vilket pris passar dig?

Alla kök är olika. Spännvidden kan tyckas stor, trots att köken vid första anblicken kan uppfattas som ”närmast identiska”. Titta närmar på våra prisexempel så förstår du vad vi menar.

Behagligare inomhusklimat

Vi sparar mer än hälften av kostnaden på vår villauppvärmning varje år. Hur mycket sparar du? Läs mer på www.Ecodan.se

annons
    annons
    annons
    annons
    annons
    annons

Jämförelsetjänster

Att hålla i pengarna är inte alltid så lätt. Här kan du via Compricer jämföra olika elbolag, bredbandsleverantörer, bolåneinstitut med mera.

Jämför räntor
    Jämför bolån
    Jämför elpriser
    Jämför mobilt bredband
    Jämför villaförsäkringar

Se fler jämförelsetjänster!

annons
    annons
    annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland