Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Janne
Janne

Fusk vid köksbygge

Hej! Vi har precis flyttat in i vårt nya hus och vi skulle göra lite mindre förändringar i köket som är 2 år gammalt, som att flytta lite stommar. Nu visade det sig flera dolda fel. Exempelvis ligger strömmen till diskmaskinen dragen med kabel direkt under diskmaskinen inklusive strömdosan, det samma gäller dragningen till micron och spisen. Så vi hittade flera dolda fel kan man lugnt säga. Är dessa dolda fel något jag måste stå för eller kan jag försöka kräva att dessa dolda fel ska åtgärdas utan att jag betalar. Eller borde jag undersökt detta innan köpet så dessa inte kan räknas som dolda fel?
0 röst(er)

Svar

1. Sylvia

SV: Fusk vid köksbygge

Det verkar verkligen vara DOLDA fel om de syns först när man tar bort skåpen. Sådana fel kan ni ju omöjligen ha upptäckt utan att börja riva, så jag tycker att ni tar dit en byggnadsinspektör och låter denna titta, gärna även allt det övriga.
    Sedan kan ni rikta krav på ersättning till säljaren när ni har ett papper från inspektören.
    0 röst(er)
  2. Kalle

Om du ser kabeln när du drar ut spisen så är det inget dolt fel. Likaså med diskmaskinen och micron. Om du däremot måste demontera skåpen så kan det mycket väl vara dolda fel.

Foto på installationen hade varit bra för att avgöra om det är fusk eller ej.

Kablarna till maskinerna måste ju gå någonstans och dit inlägg är inte speciellt utförligt på att förklara exakt hur det ser ut.
    0 röst(er)
  3. Kalle

Såg nu att det var ett gammalt inlägg.

Ni bör väl vara klara med köket nu.
    0 röst(er)

annons
Välkommen till Dooria!

Dooria är en av Skandinaviens ledande dörrtillverkare. Vårt breda urval gör att du alltid finner din dörr hos oss. Vilken dörr du än väljer får du alltid kvalitet, attraktiv design och rätt dörr till rätt pris.

Ny Ventilations-byggsats!

Spara tiotusenlappar genom att bygga ditt värmeåtervinningssystem själv! Soliduct AB erbjuder ett komplett ”Gör det själv” FTX-system innehållande roterande kvalitets-värmeväxlare med återvinningsgrad på 80-85%.

TIMMERHUS från Finnlamelli

Över 170 modeller att välja på. Byggt av kärnvirke. Gran eller fura. 9 olika tjocklekar från 88-270 mm. Från 10 kvm till 270 kvm. Du kan även komma med en egen ritning.

Golvvärme från Kelvin

Kelvin är en elektrisk golvvärme av värmekabeltyp med marknadens tunnaste värmekabel och är ett lågvoltssystem med fulltransformator så behöver du ingen jordfelsbrytare och läggningen kräver ingen el-behörighet.

annons

Quiz - Testa dina kunnskaper Forum - Ge oss dina tips Nyhetsbrev - Få våra senaste tips Auktion - Lägg ett bud och fynda älja huset? Hitta en mäklare med Vi i Villa
annons
annons
annons
annons

annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland