annons
annons
Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Robert
Robert

Nytt tak och problem med ekonomiavdelningen

Jag ska försöka förklara så kort och så bra som det bara går.

Fakta

Jag har köpt ett sprillans nytt tak till min villa och jag är jättenöjd med arbetet än så länge.

På mitt avtal står det "förfallodatum för fakturan är dagen efter utfört arbete".

I fredags fick jag fakturan där det stod "Förfallodatum 2/10-2012" men även "De sista plåtdetaljerna kommer monteras 1/10-2012".

För att kunna göra klart lånet hos banken behövde jag fakturan som underlag för lånet och jag fick tidigast en tid hos banken nu på fredag.

Förklaring

Jag har alltså hamnat i någon sorts problematisk cirkel där jag har gjort allt så fort jag bara kunnat men ändå inte kommer kunna betala enligt förfallodatum. Jag kontaktade företaget i fråga och förklarade att jag handlat så fort jag bara kan, banken fick fakturan över e-post i fredags men det fanns helt enkelt ingen chans att få en tid hos banken förrens på fredag.

De sa att "Detta är något som du kunde förberett tidigare.." vilket jag svarade "Men jag behövde fakturan som underlag för lånet, jag fick ju fakturan i fredags, om jag hade fått fakturan tidigare hade jag kunnat lösa allt tidigare också?" och fick då svaret av företaget "Det är inte så vi jobbar, vi kan inte fakturera så pass tidigare då det p.g.a t.ex väder kan försena arbetstiden och då blir fakturan ogiltig."

Jag frågade och t.o.m bad företaget att de kunde vänta 3 ytterligare bankdagar vilket de då svarade "Då förstår jag, då är det inga problem." vilket lugnade mina nerver.

En timme efter samtalet med företaget ringer ett finansbolag mig som köpt fakturan från dem och mailar en identisk faktura men där det står att jag ska betala in fakturan till dem istället. När jag sedan kom hem också såg jag att de inte var klara med plåtdetaljerna, vilket är specifierat på fakturan att de skall vara på gårdagens datum.

Frågor

Får ett företag sätta en sådan faktura med så kort förfallodatum utan att någon annan regel / lag går in?

Får ett företag sälja vidare en faktura till ett finansbolag / faktureringsbolag utan att det står i avtalet, det står ingenstans överhuvudtaget?

På båda fakturor står det att "Plåtdetaljer monteras 1/10-2012" vilket de ännu ej är klara med, är båda fakturor ogiltiga då eftersom det står felaktigheter på fakturan?

Någon som har något tips om hur jag ska göra? Jag vill självklart inte bli fakturerad av något suspekt finansbolag utan betalar hellre direkt till företaget.

Vore verkligen tacksam för hjälp!

//Nybliven husägare

0 röst(er)

Inga svar än!

annons
Världsnyhet!

Secura är en ny garageport med hög säkerhet, stor variation och modern design med ett certifierat inbrottsskydd enligt WK2-standard. Porten skyddar även mot energiförluster samt säkerställer en säker, skadefri drift.

Fönster till rätt pris!

Vi erbjuder dig rätt pris och snabb leverans! PVC-fönster ökar mest i Sverige idag, procentuellt sett. Unika egenskaper gör det exceptionellt tåligt i vårt klimat, utan att kräva underhåll. Det är vad som gjort fönstren så populära.

SVENSKA POOLPAKET

Miami Poolen finns i 81 modeller. Rektangulära och Fri-form med planbotten eller djup-och grundel. Har en poolstomme tillverkad i varmgalvaniserad stålplåt som "kläs" med en formsvetsad poolliner.

De rostfria värmepumparna

Mecaterm har marknadens bredaste sortiment för luft-/vattenvärmepumpar! Dessutom tillverkas värmepumparna som står ute året runt, helt i rostfritt för bästa korrosionsmotstånd.

annons
annons
annons
annons
annons
annons

Jämförelsetjänster

Att hålla i pengarna är inte alltid så lätt. Här kan du via Compricer jämföra olika elbolag, bredbandsleverantörer, bolåneinstitut med mera.

Jämför räntor
Jämför bolån
Jämför elpriser
Jämför mobilt bredband
Jämför villaförsäkringar

Se fler jämförelsetjänster!

annons
annons
annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland