annons
annons
Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Micke
Micke

Hyra ut villa

Hej!
Har en fråga till er som är experter. Jag hyr ut en gammal villa från 20talet med en klassisk källare, alla väggar är i betong i källaren, nu har plötsligt hyresgästen fått fullt med svarta prickar (möggelprickar) på kläder och saker de förvarat i ett av källar rummen. Och det har aldrig hänt förr, till saken hör att jag installerat en avfuktare i källaren som de stängt av + att de har haft fjärrvärmen avstängd sedan i våras och klart att då blir det otroligt fuktigt i källaren. Särskilt som det har varit en extremt regnig sommar, Nu kräver de mig på ersättning för de skadade sakerna. Kan jag lastas för det? Är det min husförsäkring eller deras hemförsäkring som bör beröra detta.

Tack på förhand!

Mvh Micke!

0 röst(er)

Svar

1. kenneth

SV: Hyra ut villa

man kan väl inte bara stänga av luftfuktare och stänga av fjärrvärmen samtidigt och ha det avstängt så länge, klart det blir problem. tycker inte du ska ersätta kläder o.d. det ser ut som ett "handhavandefel"     när snålhet bedrar vishet

Detta inlägg har redigerats
    0 röst(er)
  2. Helena i Ljungsbro

Håller helt med kenneth!

Man borde absolut förstå varför en avfuktare finns på plats!

0 röst(er)
  3. Eik

Gammal betong är inte alls lika tät som en nyare, så fukten förstår jag. Har ocks ägt en gammal villa. (-36)
    Finns det dessutom en avfuktare i källaren som man stängt av och dessutom stängt all värme...
    Då får man nog skylla sig själv.
    Ense med alla ovan..

0 röst(er)
  4. Björn Bergquist

Hej Micke,

Du bör uppmana dina hyresgäster att kontakta det försäkringsbolag där de har sin hemförsäkring. Försäkringsbolaget talar sedan om för hyresgästerna vad som gäller. Du själv bör avvisa alla krav och snarast fundera på om byggnadens källare blivit skadad p.g.a. felaktig hantering. Källaren kan behövas saneras. Även en sådan skada kan ersättas av hyresgästens hemförsäkring. Har de ingen hemförsäkring, blir hyresgästerna personligen ersättningsskyldiga.

Björn

0 röst(er)

annons
Ny energisnål ventilation

Flexit UNI3 är ett effektivt ventilationsaggregat för enfamiljshus som sänker driftskostnaderna och ger mycket hög komfort. UNI3 uppfyller passivhuskraven och lämpar sig även för befintliga hus.

Trygg värme från Bosch

Vi har värmepumpar för jord och berg, luft/vatten, luft/luft, frånluft samt solvärmelösningar. Säljs och installeras av lokala VVS-installatörer som stöds av en rikstäckande serviceorganisation.

Vilket pris passar dig?

Alla kök är olika. Spännvidden kan tyckas stor, trots att köken vid första anblicken kan uppfattas som ”närmast identiska”. Titta närmar på våra prisexempel så förstår du vad vi menar.

Rätt pris på vattenfilter

Alfa Vattenfilter AB tillverkar vattenfilter sedan 80-talet. Just nu kan du handla ditt filter till nettopriser direkt från fabrik. Besök vår hemsida för mer information www.vattenfilter.com

annons
annons
annons
annons
annons
annons

Jämförelsetjänster

Att hålla i pengarna är inte alltid så lätt. Här kan du via Compricer jämföra olika elbolag, bredbandsleverantörer, bolåneinstitut med mera.

Jämför räntor
Jämför bolån
Jämför elpriser
Jämför mobilt bredband
Jämför villaförsäkringar

Se fler jämförelsetjänster!

annons
annons
annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland