Forum

Grannar spelar hög musik varje dag
4 röster
jun 25 2012
Hej, jag undrar vad det finns för regler och lagar gällande hög musik dagtid. Vi har grannar som bott tvärs över gatan i 3-4 år nu och de spelar musik hela tiden, varje dag. De har en minst 3m hög toya-häck så vi kan inte se in, men jag är säker på att de har en stereoanläggning ute på deras altan. Vårt hus är gammalt och har ingen ventilation utan vi måste öppna tvärdrag på ovanvåningen (där jag har mitt rum) vilket bara förvärrar situationen för mig. Jag får välja mellan att sakta kvävas och svettas till döds och plågas av basen, eller plågas av musik och bas. Basen fortplantar sig genom hela vårt hus, den känns i kroppen även på vår altan på andra sidan huset, ifrån gatan. Jag ur utled på det här och vet inte vad jag kan göra åt det. Varför måste de plåga sina grannar med musik som hörs i hela grannskapet!? Jag vill kunna njuta av sommaren jag också men så som det sett ut de senaste åren är jag alltid stressad pga. av vara så maktlös och jag är alltid på ett otroligt dålig humör när de är i farten.
jul 13 2010
Skulle gärna vilja ha svar jag med då även jag har problem med störande grannar i villa. 4 m ifrån mitt sovrum/tomtgränsen luftvägen har dom byggt sig en partyverande m inkluderad poolanläggning som fungerar som badstrand dagtid m stoj av besökande vilket tillför höga ljud av barn skällande hundar och skrålande vuxna. Kvällstid förvandlas denna anläggning till coctailveranda m tillhörande nattbad där även ljudnivån eskalerar till långt efter midnatt. Då och då ska det ställas till med fest och sista festen hördes över hela byn,jag fick 11 timmars helvete och ingen sömn. Har inte klagat någonsin,bara bitit ihop och hoppats på att dom nån gång ska lugna sig men då jag dagen efter helvetesnatten påpekade lugnt o sansat att det var för högt så vändes taggarna utåt och jag fick minsann veta att mina djur stör dom på morgon!!! Jag släpper ut mina hundar tidigast 07 och dom skäller inte konstant timme efter timme. Skäller dom är det för att nån kommer annars tystar jag dom skyndsamt. Ska jag verkligen stå ut med deras oförskämdheter och dom klaga på mig som aldrig har fest eller sitter ute nattetid???? Vart vänder man sig när det uppenbarligen inte går att nå grannen på ett vänligt vis? Det minsta denna vuxna människa hade kunnat gjort var att be om ursäkt men inte då,enl grannen bor dom i villa o har rätt till sina fester. Tillägas att vi bor i ett tätt villaområde där husen står tätt. Grannar jag talat med tycker synd om mig som bor granne men vill inte lägga sig i,svensk feghet heter det visst. :O
nov 18 2010
Jag har samma problem och skulle också vilja veta hur man går tillväga med ett sånt här fall...
apr 21 2011
9 månader senare och fortfarande inget svar? Vilket värdelöst forum... var ska man vända sig egentligen?
apr 22 2011
Jag har också samma problem med väldigt mycket musikspelande hela dagar i sträck. Typiskt fina sommardagar när man ju själv vill kunna vara ute och ha det skönt. I mitt fall är det en granne som låter en musikkanal på radion stå på högt. Radion står i det öppna garaget och detta pågår vare sig han är där eller inne i huset. Måste också säga att jag är otroligt besviken på viivillas forum. Jag trodde man skulle få något sorts hjälp här... Skriver ändå för att försöka uppmärksamma problemet (både med musiken och det dåliga forumet).
maj 04 2011
Jag har tyvärr inga råd att komma med när det gäller hur man kan "komma åt" grannar som väsnas i villa, men kan tipsa om detta diskussionsforum där det är betydligt mer fart på diskussionerna: http://www.byggahus.se/forum/ (Ber om ursäkt, kanske är det lite "fult" att länka till ett annat forum (moderator får radera inlägget om det bryter mot några regler), men med tanke på hur lång tid det har gått för skribenterna här ovan utan att de har kommit vidare med några tips från andra så ...)
maj 05 2011
[QUOTE][CITE]Anonym:[/CITE]9 månader senare och fortfarande inget svar? Vilket värdelöst forum... var ska man vända sig egentligen? 2011-04-21 [/QUOTE] Ett forum är aldrig mer än sina medlemmar, så varför bråka över att du valt ett forum med få medlemmar? Personligen skulle jag valt att ringa kommunen och höra efter vilka regler som gäller.