Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Villaägaren
Villaägaren

Trasig takpanna

Hej,

En dag såg jag att en trasig takpanna låg på marken nedanför huset. Det var kanske en fågel som hade flyttat på pannan så att den lossnade och föll ned. Fasaden är två våningar hög och jag kan inte själv gå upp pga svindel. För övrigt räcker inte min stege så högt men man kan gå upp på taket från andra sidan av huset.

Jag ringde omedelbart ett företag som brukar hjälpa mig med taket. Innan hantverkaren kunde komma (det dröjde några dagar) hann det komma ett kraftigt regn. Hantverkare har ju mycket jobb och de kan inte rycka ut omedelbart. Jag känner nu en fuktlukt innanför väggen och ska undersöka om det har blivit en fuktskada.

Mitt försäkringsbolag täcker inte skador pga läckage genom yttertak. Man kanske inte ska bo i villa om man är höjdrädd, men sådana här skador kan ju uppstå väldigt snabbt om oturen är framme och man kan inte bevaka huset kontinuerligt (man reser bort eller är på jobbet etc.). Är det här en typ av skador som man alltid får stå för själv? Vore intressant att höra om någon har synpunkter.
0 röst(er)

Svar

1. Lise-Lotte

SV: Trasig takpanna

Hej; har inte någon erfarenhet av just tak. jag har försäkringsbolaget Moderna genom villaägarna och fick en fuktskada i badrummet. Försäkringsbolaget säger att jag själv åstadkommit fuktskadan då jag duschat i duschen!!!! Länsförsäkringar har tittat på det och skulle ha hjälpt mig om det inträffat tre månader efter bytet av försäkringsbolag (skadan uppdagades 6 mån efter bytet) Min erfarenhet säger mig att det beror på vilket bolag man har försäkringen i. MVH
    0 röst(er)

annons
Designade portar med hög säkerhet

Ska du köpa garageport eller har du redan gjort det? Genom Skånska Byggvaror får du vår erfarenhet och kunskap på köpet, vi är aldrig mer än ett telefonsamtal bort.

Kompletta fönsterbyten

Mockfjärds erbjuder fönsterbyten för villor. Vi tar fram specialtillverkade fönster enligt dina önskemål och skapar den bästa fönsterlösningen för ditt hus. Montering ingår alltid i våra offerter.

Braskaminen Andorra 11995.-

Modern braskamin med konvektion och möjlighet till uteluftsanslutning. Täljstenstopp finns som tillval. Effekt: 8 kw

SANICOMPACT Pro ECO

Sanicompact Pro ECO är en smart nyhet från SANIFLO AB. Vår nya wc-modell har dubbelspolning, 1,8 eller 3 liter. Inbyggd malpump, modern design med fokus på ekonomi och komfort.

annons

Quiz - Testa dina kunnskaper Forum - Ge oss dina tips Nyhetsbrev - Få våra senaste tips Auktion - Lägg ett bud och fynda älja huset? Hitta en mäklare med Vi i Villa
annons
annons
annons
annons

annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland