Sätta upp hylla i badrum: borra eller limma?
Hej!
Jag är en helt grön hemmafixare som inte har någon koll på mycket för tillfället (men det hoppas jag ska ändras). Vi bor i en villa med ett helkaklat badrum som jag nu hade tänkt sätta upp hyllor i för att ställa bland annat handdukar eller andra lättare badrumsprylar så inga tyngre grejer.
Min fråga gäller därför vad som kan tänkas vara lämpligast. Att borra upp hyllor eller att limma upp dem. Jag är orolig att punktera våtspärren (eller vad det kallas) så att fukt letar sig in i väggarna, och jag har hört att man kan använda lim istället om det gäller lättare hyllor, men att det kan släppa om man inte är försiktig. Vad är ert råd till mig som helt oerfaren hantverkare att göra för att det ska bli ett bra och fungerande resultat?
Med vänliga hälsningar
Andreas
lim är alltid bäst, men dyrt.
Om du ska borra använd ett kakel borr, sätt gärna en tejp så borret inte glider. Hålet du borrar måste ha en botten alltså inte rakt igenom skivan om du har såna väggar, så du kan fylla hålet med silicon utan att det bara rinner ut på andra sidan, plugga så tål den mer tyngd och skruven drar bättre, dra inte åt för hårt så du riskerar att spräcka kakelplattan, handkraft lagom är bäst ;)
Wirus-Fenster vänder sig till kunder som ställer höga krav på kvalitet och lång livslängd på sina fönster och dörrar. Detta garanteras med RAL-certifieringen.
Björklidens Materialaffär ha ett stort utbud av garage, carportar och fritidshus. Välj mellan flera olika modeller och paneltyper. Välkommen till vår hemsida: www.bjorklidens.se
Hur mår din garageport? Börjar det bli dags att byta till något bättre och säkrare? Då hjälper vi dig att hitta en port som passar såväl dina behov som din plånbok. Välkommen till Garageportexperten!
Vi på Lundqvist Trävaru tillverkar monteringsfärdiga byggsatser för garage, carport, fritidshus m.m. Tack vare vårt modulsystem blir det både enkelt och prisvärt att bygga!
Att hålla i pengarna är inte alltid så lätt. Här kan du via Compricer jämföra olika elbolag, bredbandsleverantörer, bolåneinstitut med mera.
Jämför räntorJämför bolånJämför elpriserJämför mobilt bredbandJämför villaförsäkringar
Se fler jämförelsetjänster!
Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland