annons
annons
Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Thomas
Thomas

Rengöring av tegelpannor

Jag letar efter ett effektivt och "snabbt" sätt att rengöra gammalt ett rödtegeltak, och det är rejält angriper av det mesta, som mossa lav och alger, och det stora problemet är att få bort det sista svarta efter jag har kört en högtrycktvätt (140 bar), som antingen är rötter eller alger som trängt in i porerna i pannorna.

Det finns gott om långstidsverkande medel, men då jag ska byta delar av taket så söker jag ett sätt som jag får bort allt direkt. De medel jag hittar verkar va klart för miljövänliga och oeffektiva, har testat medel som sprayas på och tvättas bort tidigast 1 dag senare, som inte fungerar alls, har även testat Gelcoat som används på båtar som ska ta bor rostfläckar och alger, inte heller fungerar det.

0 röst(er)

Svar

1. Grön fri fast billigare

SV: Rengöring av tegelpannor

Googla på bensalkonklorid. 

1 röst(er)
  2. Thomas

Det verkar väl ok, men långtidsverkande, altså så tar det lång tid och tar inte bort det direkt.

0 röst(er)
  3. Johankronesäter

Testa en roterande stålbortse till rondellen!

Oumbärlig för all slags rengörning eller för att fräsa in vp-rör i tretex!

Hälsningar johan på hammarö

0 röst(er)
  4. Sven

Jag använder roterande munstycke till högtryckstvätten vilket fungerar till belåtenhet. Det verkar som blästring. Vanliga munstycken ger ingen effekt.

0 röst(er)
  5. Ronnie Nilsson

När du skrapat bort allt löst,så köp GRÖN-FRI medel från Jape produkter.Spruta sen taket enl. beskrivning,så har du ett fint rent tak många år framöver.(Har själv gjort detta,och är 100% nöjd)

0 röst(er)
  6. Gunnar H

Prova med Javex. för att förhindra att problemet återkommer spänn upp en kopparlina längs med taknocken på var sida så sprider regnet koppar particklar på taket och det gör att mossor och lavar inte trivs. Har gjort deta hos min svärfar för ca 10-år sedan och ingen mossa har återkommit. 

0 röst(er)
  7. tommy svensson

hejsan håller på med tak sedan 30 år prova med fr4 hettvatentvätt kör på 70grader

halmstadfasadmaleri.n.nu

0 röst(er)
  8. tommy svensson

dom går även att måla titta gärna in o se halmstadfasadmaleri.n.nu

0 röst(er)
  9. Thomas

Hittar ingen som hyr ut en sådan tvätt i Stockholm, men börjar fundera
    på om det svarta är sot från tidigare oljepanna som kommit från
    skorstenen, så det är kanske en blandning av sot och olja (det som inte
    förbränts).

0 röst(er)
  10. tommy svensson

det hyr alla ut ncc o alla hyr ut ja är det presis nedanför skorstenen så är det säkert efter oljepannan

halmstadfasadmaleri.n.nu

0 röst(er)

annons
Garage-byggsatser!

Hos oss kan du förverkliga dina drömmar om ett eget garage av högsta kvalitet. Vi bygger enligt gammal Svensk tradition med kraftig regelstomme i storblock samt råspont 22mm som underlagstak mm.

Inglasningskampanj!

Förläng sommaren och njut av trädgårdens grönska oavsett väderlek. Vi skräddarsyr din inglasning till villan/sommarhuset och anpassar måtten efter Dina förutsättningar. Hållbart och underhållsfritt.

Lösningen - ett taklyft!

Med ett taklyft från Åtvidabergs Takvåningar kan du få all den yta du behöver och bo kvar i huset under hela byggprocessen. Fördelarna med ett taklyft är många: ekonomiska, tidsmässiga och estetiska. Vi ger ert hus det stora lyftet!

Mer än bara ett garage!

Väljer du ett garage eller en carport från Mellby får du ett fast pris och en leverans som innehåller allt du behöver - Komplett till sista spik! Skräddarsy ditt garage efter just dina behov.

annons
annons
annons
annons
annons
annons

Jämförelsetjänster

Att hålla i pengarna är inte alltid så lätt. Här kan du via Compricer jämföra olika elbolag, bredbandsleverantörer, bolåneinstitut med mera.

Jämför räntor
Jämför bolån
Jämför elpriser
Jämför mobilt bredband
Jämför villaförsäkringar

Se fler jämförelsetjänster!

annons
annons
annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland