Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Anonym
Anonym

Bygga om garage till rum, tips?

Funderar på att bygga om vårt garage till ett rum/allrum. Har även ett förråd innanför garaget som är redan isolerat, som kan bli ett rum. Vi har ingen brunn i garaget. Vad behöver man tänka på? Isolering? Kostnad? Vad gör man med golvet som är en betongplatta idag? Vi har en ytterdörr + garageport in dit, garageporten måste vi ju ta bort då, ersätta med fönster? Tacksam för alla tips vi kan få!
0 röst(er)

Svar

1. Anonym

SV: Bygga om garage till rum, tips?

Pricis så är det i vår 50-talsvilla, men det hade redan de förra ägarna gjort innan vi köpte huset. De hade bilat upp en ingång till gamla garaget från källaren samt gjort om garageporten till ett stort fönster. Tyvärr har vårt garage, numera allrummet, en brunn i mitten vilket gör det svårare att möblera. Hela golvet har ju en lutning in mot brunnen i mitten.
    Fönstren, som förra ägarna satt upp, går heller inte helt så långt ut åt sidorna som garageporten gjorde tidigare, utan de har satt upp lite träpanel på vardera sidan om fönsterrutorna. Något vi skulle vilja ändra på i framtiden är just att fönsterpartiet ska breddas så att det motsvarar (minst) gamla garageöppningen. Dessutom att detta fönsterparti blir öppningsbart med fönsterrutor eller dörrar som går att skjuta åt sidorna. Tänk vilket bra festrum det kan komma bli då, bara att flytta ut eller in matbordet beroende på väderlek. För garagenerfarten kan man göra om med en fin sittplats framför rummet och kanske med en porlande "vattentrappa" på ena sidan. Jag har även en framtida önskan om att vi lägger samma klinkergolv både inne i allrummet som ufanför vid sittplatsen. Alltså ett som tål att ligga utomhus då, alternativt använda de gamla tegelstenarna som blev över från en ombyggnad till golvtegel. Det kommer göra att golvytan ute och inne binds samman och göra att garagerummet förlängs och känns större. Förra ägarna hade gjort en liten japanskinspirerad trädgård i garagenerfarten - inte så dumt det heller.
    Vad gäller isolering och andra byggtekniska detaljer i övrigt, överlåter jag till någon annan att svara på. Vi har inte hunnit göra något sådant ännu i vårt gamla garagerum.

Hälsningar från Susanne i Linköping
    0 röst(er)
  2. Anonym

PROBLEMET är väl att man måste låta fukten ta vägen någonstans, både den från väggar och från golv - det går inte att lägga vanligt isoleringsmaterial på insidan. igår såg jag på delar av äntligen hemma och där använde man sig av dräneringsklossar (jag tror de var av figolit) som man la på marken när man skulle isolera bort fukten. det kanske man även skulle kunna använda på insidan av väggar och tak, annars är det bästa tipset som ger resultat att dränera på utsidan, men det går ju bara att göra med väggarna så fukten från golvet kan man inte lösa utifrån om man inte bilar upp golvet och bygger upp det på nytt med dränering och isolering.
    0 röst(er)
  3. Anonym

Oftast är garage intet bra isolerat, snarare som en friggebod. Tilläggs isolering 45mm på utsidan är ingen dum idé om ni har träpanel .
    Skulle det vara murat så får man isolera från insidan istället. Det är även ganska stor risk för att ett gammalt garage blir rejält golvkallt.
    Det kan man lösa på några olika sätt :
    1. Lägga frigolit på golvet och gjuta nytt golv (med golvvärme ) ovanpå, nackdelen är att nya golvytan blir ganska mycket högre. 7-8 cm beroende på golv. Dyraste sättet men även det bästa för isoleringen.
    2. Regla upp ett golv ovanpå med isolering mellan golvbjälkarna. Blir också högre.
    Takisoleringen brukar inte heller vara den bästa, det är 30 cm i nya hus, ett gammalt garage kanske det är 7 eller 9 cm i bästa fall.

Kostnad ? Räkna på kvadratmeter och jämför det med ex Byggmax priser på isolering så vet ni ungefär. Samma sak med 45mm reglar om ni ska tilläggsisolera utsidan. Räkna längden, ta höjden på väggen och dela upp höjden på 60cm så får ni fram hur många meter det blir ungefär.

Garageporten kan ni ta bort och bygga vägg med fönster istället, tänk även på att den ytterdörren troligen heller inte är bra isolerad om den är gammal.
    0 röst(er)
  4. Anonym

SV: SV: Bygga om garage till rum, tips?

[QUOTE][CITE]Anonym:[/CITE]PROBLEMET är väl att man måste låta fukten ta vägen någonstans, både den från väggar och från golv - det går inte att lägga vanligt isoleringsmaterial på insidan.
    2009-11-11 [/QUOTE]

Det ska inte vara någon fukt överhuvudtaget inomhus för då är det något stort fel. Alla ytterväggar är idag plastade på insidan ( blå byggplast godkänd som ångspärr ) vilket hindrar fukten att gå utifrån ytterväggen och in. Samma sak med taket. Jag utgår ifrån att om ni ska bygga om garaget till en del av villan så ska samtliga väggskivor bort och alla väggar ska plastas innan ni sätter gips- eller spånskivor.
    Dräneringen ska förhoppningsvis vara gjord innan garaget byggdes, är garageplattan redan nu dålig pga fukt så ska den göras om grundligt eller rivas.
    Vi i byggbranschen använder oss av en enkel teknik för att undvika fukt i golv, väggar och tak. Lägger vi reglar ovanpå garagegolvet så pallar vi upp dem ett par centimeter så att luften kan röra sig under isoleringen.
    Isolerar vi tak så ser vi till att det är en luftspalt på minst 2cm hela vägen mot yttertaket och ner mot ytterväggen.
    I väggar så sätter vi ALDRIG plast på utsidan av yttervägg, där ska det vara vindpapp. Skulle jag förklara allt exakt så måste jag skriva en guide, alltså hoppas jag att ni läser allt som ni behöver veta om Tilläggsisolering t.ex innan ni börjar.
    * Taket brukar ofta vara av papp på 60-70 tals garage, det är värdelöst. Kolla att pappen är tät och kolla alla plåtar som ska hindra vatten att rinna på fel ställe, dom brukar bli dåliga . Är pappen inte tät så rekommenderar jag ny papp samt reglar och plåt, skruva aldrig plåten mot pappen.
    0 röst(er)
  5. Anonym

Har själv gjort just det som frågan handlar om och det är inte bara att sätta igång och inreda utan man måste hantera alla viktiga frågor kring isolering och fuktspärrar, vilket tidigare inlägg beskriver. Själv hade jag redan ett fullisolerat garage och 20 cm frigolit under betongplattan så det var eg bara att riva innerväggar och gipsa upp på nytt, sätta igen brunn, samt flytspackla upp golvet för att få det jämnt.
    Sedan lade jag 5 cm spårad frigolit på golvet med vattenburen golvvärme (LK)och ovanpå detta parkett. Kolla noga upp och följ tillverkarens anvisningar angående fuktspärr mot golv etc.
    Garagedörr ersatt med fönsterparti.

Glöm bara inte bort att kolla upp med Kommunen angående bygglov etc. Kan krävas för ändrad användning av utrymmet, vilket krävdes där jag bor.
    0 röst(er)

annons
Q Effect – unik rengöring

Alla luftvärmepumpar måste rengöras för att behålla sin effekt. För endast 299.- rengör du enkelt din luftvärmepump. Q Effect säljs i välsorterad fackhandel eller sök din återförsäljare på www.canvac.se

Ett golv att växa med!

Känslan i ett massivt trägolv är oslagbar. Lättskött golv i massiv furu, ek eller ask. En genuin känsla och ett miljövänligt val!

Läs mer på www.dalafloda.com

Trappor till rätt pris!

Vi erbjuder dig trätrappor till rätt pris. Utförande och måttanpassning efter dina önskemål. Tillverkade i egen fabrik i Färila, Hälsingland. Måttagning/montering inom vissa regioner.

Släpp in dagsljuset med takljuskupoler

Nytec Plast säljer Klarlux takljuskupoler av hög kvalité, framtagna för optimalt utnyttjande av naturligt dagsljus. Finns många olika storleka, former och kupolmaterial. De är CE-certifierade och testade hos SP i Borås.

annons

Quiz - Testa dina kunnskaper Forum - Ge oss dina tips Nyhetsbrev - Få våra senaste tips Auktion - Lägg ett bud och fynda älja huset? Hitta en mäklare med Vi i Villa
annons
annons
annons
annons

annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland