Forum

Ventilation
0 röster
jun 25 2012
Hej Jag har ett hus som är byggt 1932, två våningar och oinredd källare. Isolerat vind och tilläggsisolerat fasad är gjort. Vi har även en ny vedpanna och solpaneler på taket. Nu har jag renoverat hela huset med vattenburen golvvärme också och isolerat alla golv. En kille från Anticimex inspekterade huset nyligen utan några direkta anmärkningar. Vi började prata ventilation och han påstod att vi ska ha undertryck i vårt hus, vilket vi har via självdrag, men den är förmodligen otillräcklig nu med all isolering. Vi tycker det luktar lite unket ibland när man kommer hem. Vi har satt dit flera ventiler i huset men dom hjälper inte. Jag har även fläktar i toalett och badrum som går dygnet runt. Vi provade att ha köksfläkte på medan vi var borta ett tag, det luktade ändå när vi kom tillbaka, men inte så mycket. Vi provade även med en avfuktare i huset och då verkar lukten bli bättre. Vi började kolla på olika ventilationslösningar och hittade följande: http://www.solarventi.se/generelt/helaars/index.htm Denna skapar ett övertryck i huset. Nu till frågan: Vilket är rätt? Övertryck eller undertryck? En kompis har dragit ett ventilationsrör från sitt inglasade uterum ner till källaren och blåser med en fläkt in varm och torr luft (förmodar jag). Vi har samma förutsättningar att göra så, eventuellt så vill vi blåsa in luften i nedervåningen. Är detta en bra lösning i så fall? / Tony