Forum

Kylskåp i sommarstuga
0 röster
jun 25 2012
Jag har sedan många år ett sommarställe. På vintern brukar jag se till att hålla frostfritt inomhus, men bara så att temperaturen ligger mellan 2 och 6 grader ungefär. I många år stod en gammal (70-tal) kyl/frys i köket och vissa år lät jag frysen stå på hela vintern. Ny har jag bytt till en strömsnålare modern kyl/frys. Tyvärr upptäckte jag i helgen att frysen slutat fungera under vintern och det som var i den var upptinat. När jag höjde värmen inne till ca 10 grader hoppade frysen igång igen. Fråga: Är det normalt att nyare (energisnåla, freonfria) frysar inte fungerar om yttertemperaturen är för låg? Eller är det min nya kyl/frys som inte fungerar som den ska?
apr 01 2009
Läs bruksanvisningen. Där står inom vilket temperaturområde din frys skall fungera. Det är ganska ovanligt att moderna frysar, enligt bruksanvisningen, fungerar vid under +10 grader i omgivningen. Gamla frysar fungerar utmärkt, vissa nya gör det också, men inte alla. Jag tvingades byta en 40 år gammal frysbox som stått i ett ouppvärmt utrymme. En ny ElectroHelios fungerade inte när temperaturen sjönk till nära noll. Men leverantören bytte den till en Electrolux low frost, som nu fungerat bra i tre år. Temperaturen har varit under -10 grader många gånger, men boxen har snällt hållit sin temperatur runt -20, trots att bruksanvisningen anger att den skall stå i rumstemperatur +15 till +25 grader.
apr 01 2009
Efter en lite noggrannare genomläsning av det första inlägget har jag ytterligare en fundering. Det framgår att det är en kyl/frys, men inte huruvida den har två kompressorer. Är det bara en kompressor, vilket de billigare maskinerna alltid har, så är det vanligt att kompressorn helt styrs av termostat i kyldelen. I så fall är det helt naturligt att kompressorn slutar att gå när temperaturen i kyldelen sjunker under inställt värde. Är omgivningen kallare än +8 grader finns det ju inte någon anledning för kompressorn att starta, varvid temperaturen i frysdelen sakta men säkert också stiger till omgivningstemperaturen.
apr 01 2009
Japp, det är en modell med bara en kompressor. Så förmodligen är det som du säger att frysen aldrig går igång när omgivningen håller "kylskåpstemperatur". Tack för svaret! :)
jan 13 2010
Hej, Jag har nu under ett par års tid sökt efter en kyl/frys som med säkerhet kan fungera året runt i mitt fritidshus som inte är uppvärmt på vintern. Ett "hyttesäkert" skåp men jag har inte lyckats. Det är märkligt! I alla de nordiska länderna måste det finnas massor med modernt utrustade fritidshus som har detta behov. Var finns lösningen?