Forum

Insattsrör i skorstenen
0 röster
dec 16 2012

Jag funderar på att skaffa en kamin till mitt hus som har en gammal och utdömd skorsten. Vem instalerar detta rör om jag inte själv kan. Krävs bygglov och vad kan det kosta. vet en firma som säljer nyrenoverade kaminer i husets åldet och stil men då måste jag ha insttsröret förts klart.

Mvh

Lasse

jan 07 2013

Hej. Jag har nyligen installerat rostfria insatsrör(NSP skorstensprodukter har BÄSTA rören!) 120mm invändigt mått har jag 2st -en till köksspisen & 1 till vår nya Keddy insatskamin(203.Keddy=bästa kvalitet & drag enl flera murare+sotare jag pratat med). Blev ett jädrans drag & inget röker in. Muraren installerade & murade tillsammans med mej som medhjälpare. Fyll upp med vermiculit sen allt är draget & avsluta skortstenstopp med att gjuta ett lock på ca 1dm så rörer sitter fast samt det blir tätt. OBS: vi satte in ett litet galvat järnsrör där uppe för att senare om några år kolla så inte vermiculiten minskat. Krävs inget bygglov för rören+murning men en besiktning av skorstensfejaren. Bygglov/tillstånd krävs dock för ny kamin, samt provtryck självklart.

jan 09 2013

varför inte glidgjuta skorstenen, Jag gjorde så på förra villan o fick bra värmelagring i skorstenen.

Värmde ö våning genom skorstensstocken.

jan 09 2013

Därför att i vår skorsten fanns endast 1 hål (& 1hål för ventilation)& måste ju ha 2 hål då vi har både köksspis+insatskamin i vard.rummet=mkt bättre drag med. Håller med om att ditt alt. vart det bästa ur värmelagringssynpunkt! Dessutom var vår skorsten lite speciell sa sotaren. Sedan har vi en fiffig lösning genom att ovan insatskaminen är ett rör ingjutet & isolerat där värmen sprutar ut under garderob på öv.