Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Micael Nilsson
Micael Nilsson

Elslingor under trägolv

Hej undrar hur man gör när man vill ha trägolv över elgolvvärmeslingor, alltså ingen spackling. Jag behöver någon typ av plåt för att sprida värmen har jag förstått, finns det plåter för detta med lagom cc typ 80mm. Har sett att det finns någon variant med friggolit under men jag har redan isolerat och vill inte att det ska bygga för mycket på höjden. Vad täcker man slingorna med sedan inna man lägger det bärande trägolvet för att undvika att slingorna har kontakt med den brännbara undersidan av golvet?

Tack för svar
Micael Nilsson
0 röst(er)

Svar

1. Patrik Abrahamsson

SV: Elslingor under trägolv

Håller nu på att titta över vilka typer av värmesystem det finns på marknaden. Det finns system med väldigt tunna mattor som man lägger ut. Dessa rekomenderar jag ej. Du bör köra med värmekabel. Något som jag har tittat på är ett system som Thorin Thorin har. det heter T2Reflecta. Det bygger 13 mm. Samtidigt har du ett isolerande matrial med en folie som riktar värmen uppåt. Om inte detta är ok så blir det nog att flytspackla. Men att flytspackla bygger också på höjden. Man bör ha minimum 15 mm spackel. Gå in på Thorin Thorins hemsida så kan du läsa på ytterligare.
    lycka till.
    0 röst(er)
  2. lennart

SV: Elslingor under trägolv

Här har du lösningen på ditt bekymmer
    http://golvvarmebutiken.se/catalog/kelvin-sweden.php
    Bygger inte en enda millimeter extra i höjd!
    Värmekabel gul Kelvin värmegolv Värmekabeln är så tunn att den ryms i den fästmassa som plattorna läggs i, du behöver varken fräsa spår eller flytspackla vilket är fallet med de flesta andra system. Lägger du laminatgolv sjunker värmekabeln in i stegljuddämpningen men kan här ge en liten ökning av höjden, ca 0,5 mm.
    Eftersom KELVIN golvvärme har steglös elektronisk temperaturreglering
    passar den utmärk till såväl klinker golv som trägolv!
    Trägolv på Golvvärme - en skrift från Golvbranschen (extern länk)

Lycka till
    0 röst(er)

annons
Golvvärme från Kelvin

Kelvin är en elektrisk golvvärme av värmekabeltyp med marknadens tunnaste värmekabel och är ett lågvoltssystem med fulltransformator så behöver du ingen jordfelsbrytare och läggningen kräver ingen el-behörighet.

Designade portar med hög säkerhet

Ska du köpa garageport eller har du redan gjort det? Genom Skånska Byggvaror får du vår erfarenhet och kunskap på köpet, vi är aldrig mer än ett telefonsamtal bort.

Släpp in dagsljuset med takljuskupoler

Nytec Plast säljer Klarlux takljuskupoler av hög kvalité, framtagna för optimalt utnyttjande av naturligt dagsljus. Finns många olika storleka, former och kupolmaterial. De är CE-certifierade och testade hos SP i Borås.

HWAM - Ren världsklass!

HWAM 3600-serien - marknadens renaste fördelar: Lägsta partikelutsläpp, bara 1,21 g/kg ved, HWAM Automatic™, Unikt lucksystem, CO2 neutral, Dansk design.

annons

Quiz - Testa dina kunnskaper Forum - Ge oss dina tips Nyhetsbrev - Få våra senaste tips Auktion - Lägg ett bud och fynda älja huset? Hitta en mäklare med Vi i Villa
annons
annons
annons
annons

annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland