Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Torbjörn Bergh
Torbjörn Bergh

Dålig pellets

Hej!
Jag ville bara föreslå att ni kunde göra en "riktig" test av hur bra eller dålig pellets är idag. Som det är nu så har alla i princip samma energivärde som räknas per kilo. Alla vet ju att ett kilo balsaträ brinner fortare och har mindre energivärde än t.ex. ek. Nu när det är omöjligt att få tag i Norsk pellets som är den överlägset bästa pelletsen så är man ju hänvisad till diverse olika sorters sämre pellets. Jag har testat många sorter och i princip alla löses upp i ett glas vatten på mellan 10 sekunder upp till en dryg minut. Ett enkelt test för att se hur bra en pellets är men testet talar bara om hur dåligt sammansatt den är och att den smulas sönder olika lätt och hur snabb den suger upp vatten. Samtliga dessa saker är ju negativa och påverkar energivärdet men jag skulle som sagt var vilja ha en "riktig" test på hur mycket energi man faktiskt får ut av olika fabrikat.

Laxå Pellets har ju faktisk sammanfattat min åsikt på sin hemsida när de beskriver hur en pellets ska vara när de beskriver sin "Diamant" pellets.
De skriver: "Diamantpellets, en extremt hård produkt. Alla som eldat med pellets vet att hårdheten spelar roll. En pellets som håller ihop och är hårt pressad, brinner längre, ger mindre aska och mer värme"

Det är bara synd att de har någon återförsäljare i Habo.....

Som det är nu med ökande priser på pellets och en samtidig försämring i kvalité gör att prisskillnaden är avsevärt större an vad det verkar i annonser. Ser man sedan till skillnaden i arbete som t.ex. att dålig pellets fastnar i matarskruvar som tar timma att rensa ibland och att man måste sota 1-2 gånger i veckan mot 1 gång på 2 veckor för Norsk pellets. Ser man sedan till Laxå, som har i mitt tycke den minst dåliga pelletsen i sin "Diamant", så har de tagit bort återförsäljarna och säljer direkt till kund och de har enligt egen åsikt "inte höjt priset"
Vad de menar är att konsumentpriset är samma som tidigare men att återförsäljarnas rabatter (på ca 20 %) är borttagna, detta innebär att min gratis utkörning i Habo (Bra service av PN Miljöpellets) kostar numera 700:- att få när man måste köpa direkt från Laxå. Vadå ingen höjning av priset?

Man behöver inte vara någon Einstein eller professor i matematik för att räkna ut att Laxås totala försäljning lär sjunka drastiskt när en pall med pellets kostar 2 390:- plus frakten på 700:- dvs. totalt 3 090:-/pall. De har alltså höjt priset med ca 30 %!! Vadå samma pris??

Jag är innerligt trött på att få blöt, söndersmulat pellets som orsakar driftstörningar och extraarbete på flera timmar/pall. Det ska man ju också lägga på i priset.
Är det någon annan som har åsikter i ämnet?

Hälsningar
Torbjörn Bergh
2 röst(er)

Svar

1. Karin Franzén

SV: Dålig pellets

Jo vi har också märkt en kvallite försämring. Nu i år har vi köpt fyra pallar och när vi kollade var det flis i, stora bitar. Agrol har fått information om det men inte hört av sig nu tre veckor senare.
    1 röst(er)
  2. Bengt Unga

Det är precis detsamma med pellets från SKEKRAFT i Skellefteå.
    Jag köpte första gången pellets där för fem år sedan. Kvaliteen var mycket bra om jag jämför med vad kvaliten är idag.
    När man klagar så gör dom sina egna tester och skriver att det inte är något fel på pelletsen trots att man får renföra kaminen minst varannan dag,
    Dessutom så har priset också höjts i så inte är kilovatt priset 40 öre som det var då.

HUGO
    1 röst(er)
  3. sven-bertil andell

Bra att någon/några ryter till.
    Var själv inne på att installera pelletspanna för några år sedan när oljan blivit så dyr, men tog en värmepump i stället. Anade på något vis att utvecklingen skulle bli den ni beskriver. Trist och tråkigt och här skulle det verkligen vara läge för viivilla att göra ett grävande reportage.Ett solklart fall av allmän intresse.
    Det kanske skulle sätta lite fart på tillverkarna/leverantörerna om det blev publicitet och risk för minskande inkomster. För som vanligt måste det svida i plånboken innan det händer något. Så redaktionen - fram med journalistspaden och ut och gräv. Eller engagera en freelance.
    SBAN 37
    1 röst(er)
  4. holgersson

Problemet beror främst på gamla eländiga brännare som folk vägrar byta ut till moderna lättskötta.
    Med en modern brännare eldar man talkottar och vilken pellets som helst.
    Gamla rörbrännare är ju till och med livsfarliga med sina rökgasexplosioner.
    Sluta gnäll på pelletsen utan följ med i tiden.
    0 röst(er)
  5. Torbjörn Bergh

Till Holgersson:
    Jag har inte klagat på brännarna för jag har inget problem, min brännare fungerar perfekt och det är en 11 år gammal Jan-Fire. Det som orsakade drifstörningarna var den blöta pelletsen (som jag missade när jag tömde pelletsen i förrådet) som gjorde att skruven fastnade.
    Det är ingen som kan säga något annat än att kvalitén har blivit sämre i jämförelse med vad som fanns tidigare och att priset har gått upp är ju inte heller någon hemlighet. Ska man sedan jämföra med Norsk pellets så är den fortfarande överlägsen i kvalitét och om jag nu hade kunnat köpa den till en kostnad av 500:- extra per pall så hade jag gjort det.
    Att det sedan, som i Laxå Pellets fall, enbart sälja direkt från deras anläggning och lägga på en fraktkostnad som i mitt fall kostar ca 700 kronor mer, dvs. ca 350:- mer/pall är väl klart en prishöjning?
    Jag har en vatten/luft värmepump (Thermia) som är 14 år och som är mycket billigare än pellets men när temperaturen går under -5 så ger den inte tillräcklig effekt.
    Jag är inte intresserad av att elda kottar och andra saker, jag vill ha en värmeanläggning som fungerar och pellets som har en bra kvalitét till ett hyfsat pris. Sedan värderar jag min fritid och är inte intresserad av att klättra in i mitt pelletsförråd på en lördagkväll en tidigt en morgon innan jag ska gå till jobbet för att åtgärda ett fel som inte inträffar om pelletsen hade haft en högre kvalité.

Min nästa värmekälla blir en bergvärmepump som både är billigare, renare och den tar inte min tid i anspråk mer än när jag betalar den billiga elräkningen.
    0 röst(er)

annons
Sveriges bredaste sortiment

Hur mår din garageport? Börjar det bli dags att byta till något bättre och säkrare? Då hjälper vi dig att hitta en port som passar såväl dina behov som din plånbok. Välkommen till Garageportexperten!

Paketpris på årets port!

Ny garageport? Skaffa Renomatic Micrograin – en elegant, säker takskjutport av högsta kvalitet från Hörmann! Paketpris för port med öppnaren ProMatic och fjärrkontroll: 12 475 kr (ord pris 16 450 kr).

Läs mer på www.hormann.se och hitta närmaste återförsäljare

Byggsatser för det mesta!

Vi på Lundqvist Trävaru tillverkar monteringsfärdiga byggsatser för garage, carport, fritidshus m.m. Tack vare vårt modulsystem blir det både enkelt och prisvärt att bygga!

Försommarkampanj 2 maj – 1 juni

Välj fritt ur hela Willab Gardens sortiment direkt i våra butiker i Bromma och Båstad eller i vår webshop! Handla för mer än 39 000:- och få en rostfri Garden Grill (värde 6 375kr) utan extra kostnad!

annons

Quiz - Testa dina kunnskaper Forum - Ge oss dina tips Nyhetsbrev - Få våra senaste tips Auktion - Lägg ett bud och fynda älja huset? Hitta en mäklare med Vi i Villa
annons
annons
annons
annons

annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland