Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Ingalill
Ingalill

Bergvärmeproblem

För cirka ett år sedan installerade jag en bergvärmepump. Redan från start när den var ny så hörs till och från ett oljud liknande en centrifug. Jag kontaktade då installatören som monterade en slags anordning som dämpade ljudet något men det hörs fortfarande då och då ganska kraftiga knäppljud från anläggningen. Är detta skadligt för anläggningen i långa loppet och borde det inte ingå i en nyinstallation att entreprenören åtgärdar det gratis? Jag har fått ett kostnadsförslag på 8000kr. för att åtgärda problemet men det känns inte rätt då jag har lagt ut nästan 120 000kr på installationen.
0 röst(er)

Svar

1. Thore Johansson

SV: Bergvärmeproblem

Jag har haft bergvärme 5 År 2006 Fungerar utmärkt Solpaneler sedan1996 15 m kvadrat laddar i ett tusen liters tank Har varmvatten.när solen lyser & när det årblå himmel. De här 2 allternativen skulle alla satsa på.Man får bidrag till dessa allternativ.
    0 röst(er)
  2. Anders Westin

Det skall inte vara några problem om installatören gjort allting rätt från början. Att du skall betala 8000:- låter inte rimligt. Det är något fel i installationen. Det troliga är att det inte sitter flexkopling(ledningen är en trycksäker slang) på utgående varma ledningar från pumpen. Kopparledningar rör sig ganska mycket vid temperaturskillnader och det måste byggas bort. Ta ett riktigt snack med installatören och ge honom två möjligheter, en direkt omöjlig och så att han åtgärdar problemet så väljer han säkert att åtgärda det. Annars är det att hota med att en annan får göar jobbet och han betalar.
    0 röst(er)
  3. Ingalill

Tusen tack för ditt svar, jag ska definitivt följa dina råd.
    MvH
    Inga-Lill
    0 röst(er)

annons
RENT VATTEN - DET ÄR KLART!

Vattenrening till hushåll, lantbruk och industri. Vi kan erbjuda dig avhärdningsfilter, avsyrningsfilter, kolfilter, avjärningsfilter – ja, allt vad du behöver för att få ett rent vatten! Dessutom har vi ett omfattande reservdelslager för de flesta på marknaden förekommande vattenfilter, samt ventiler och filtermassor för olika reningsbehov.

Tidymaker skapar ordning

Tidymaker är världens första upphängare som klarar att hänga upp nästintill allt oavsett form - max 20 kg. Tidymaker hänger upp nästan allt t ex i förrådet, garaget, verkstaden, skolan, byggboden, pannrummet.

BOSE WAVE Musiksystem

BOSE WAVE Musiksystem – inga lösa högtalare, allt i ett! En unik ljudanläggning som fyller vilket rum som helst med kristallklart, fylligt och verklighetstroget ljud och har MP3/CD och RDS-radio.

Mullbanken-kompostsystem

Köp en snygg knuttimrad kompost i sommar som pryder sin plats i trädgården. Lätta att montera, stabil och hållbar konstruktion. Välj bland hushålls-, latrin- och trädgårdskomposter. Svenskt hantverk!

annons

Quiz - Testa dina kunnskaper Forum - Ge oss dina tips Nyhetsbrev - Få våra senaste tips Auktion - Lägg ett bud och fynda älja huset? Hitta en mäklare med Vi i Villa
annons
annons
annons
annons

annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland