Forum

Svensk byggstandard SS-4370146
1 röster
mar 21 2011
Hej, Jag bygger ny villa. I avtalet med entreprenören står det att elinstallationen är enligt svensk standard. Är det någon som vet var jag kan finna information om vad detta standard innefattar?
apr 19 2011
Hej på http://www.elforlaget.se/index.php?fuseaction=cart.catalog&cd_id=149&item_id=051749 hittade jag deta SS 437 01 46 Utgåva 1 1999 Elinstallationer i byggnader - Uttag och andra anslutningspunkter - Omfattning och placering, Standarden ger uppgifter om antalet uttag och andra anslutningspunkter samt deras placering. I första hand avser uppgifterna utrymmen i bostäder, byggnader för särskilda boendeformer, skolor, förskolor och fritidshem. Standarden kan i tillämpliga delar användas för likartade utrymmen i t.ex. kontor och liknande utrymmen. De uppgifter som finns i standarden kan ses som rekommendationer i byggnader för särskilda boendeformer, men måste anpassas till det enskilda fallet. Uppgifterna om antalet är i de flesta fall tillämpbara. För en mer lättsam och förståelig skrift se artikel nr 052672. 14 sidor.