Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Anonym
Anonym

Jag får inte min elräkning att gå ihop

Jag och min sambo har för någon månad sedan flyttat till hus och vi har nu fått vår första elräkning. Förbrukningen som var specificerad på räkningen kändes en aning hög.

Enligt räkningen hade vi förbrukat 591kWh. Vår uppvärmning är pellets så hus och vatten värms med pellets. Vi har även en värmeväxlare installerad. Så vad jag förstår är dessa 591kWh mer eller mindre min hushållsström.

Vi har även ett större garage som värms med en luftvärmepump. Jag tänkte att det kanske var denna som drog massvis med ström, så jag stängde av den i början av denna månad. Jag kikade nyss på strömförbrukningen och vi har denna månad förbrukat 727kWh, med den avstängd.

Vår uppskattade årsförbrukning är runt 11 000kWh. Det måste väl vara mycket om man inte har någon eluppvärmning? Enligt de papper vi fick från mäklaren beräknade säljaren elkostnaden till runt 6000:- per år.

Är det jag som tänker fel, drar något mycket ström eller är allt som det ska?

Hjälp en oerfaren! :)
0 röst(er)

Svar

1. Anonym

SV: Jag får inte min elräkning att gå ihop

Elektrisk golvvärme i badrummet kanske?
    70-talshus med elektrisk värmeslinga i plattan?
    Gamla vitvaror (Byt ut dem då)?
    Glödljus/Halogenljus istället för Lågenergi/LED-ljus (Byt till LED)?
    Många elektriska prylar (TV, dator, nätverk mm.) i drift eller på stand-by dygnet runt (Stäng av dem riktigt eller dra ut sladden)?
    Mobilladdarna inkopplade i vägguttaget dygnet runt (Dra ut dem då)?

Det är ganska mycket grejer som kan dra mycket ström utan att man tänker på det.
    Känner du någon bra elektriker så ta dit honom/henne för att kolla över anläggningen.
    0 röst(er)
  2. hjarlon Inlägg: 12

http://www.sparel.se/program.asp

det finnes mycket som kan dra el. min hustru köpte en förstärkare som i avslaget läge drog 40 watt 350 KWh skulle den förbruka på ett årbara för sladden var ansluten.skrämmande.

se länk om man vill få kontroll på förbrukning.

Lågenergi don till lysrör nästan halverar förbrukningen på ett 36w lysrör.
    0 röst(er)
  3. Eric

Många prylar "som står på" dygnet om blir, även om de var för sig drar rätt lite, totalt rätt mycket just pga att de ALLTID är i drift.
    Vi har en pryl som, enl uppgift, i standby minskar sin förbrukning med hela 10% !!
    Ännu inte kollat, därför talar jag inte om vad det är för något..
    Vill du veta, skaffa en energimätare som mäter totalförbrukningen, dvs kopplas på ingående kablage..( i mitt fall trefas)
    Rätt ruggiga siffror ibland..
    Vi har t ex har i ett hus haft en ventilation/värmeåtervinninganläggn som hade två fläktar a 50W
    2.4kW/dygn direkt.. 900kWh per år... 24h drift kostar mer än man tror..
    0 röst(er)

annons
Badrum från Skånska Byggvaror

Hos Skånska Byggvaror hittar du allt du behöver till ditt badrum. Badrumsinredningar i olika material och modeller, duschar, bubbelbadkar och badkar. Hos oss hänger lågt pris och kvalitet ihop.

SVENSKA POOLPAKET

Miami Poolen finns i 81 modeller. Rektangulära och Fri-form med planbotten eller djup-och grundel. Har en poolstomme tillverkad i varmgalvaniserad stålplåt som "kläs" med en formsvetsad poolliner.

RENT VATTEN - DET ÄR KLART!

Vattenrening till hushåll, lantbruk och industri. Vi kan erbjuda dig avhärdningsfilter, avsyrningsfilter, kolfilter, avjärningsfilter – ja, allt vad du behöver för att få ett rent vatten! Dessutom har vi ett omfattande reservdelslager för de flesta på marknaden förekommande vattenfilter, samt ventiler och filtermassor för olika reningsbehov.

Sommarens grill

"Grilla direkt och indirekt på marknadens snyggaste grillar! Utsedd till USAs bästa grill av 10 000 kockar. Högsta kvalitet och mycket lätta att rengöra!

annons

Quiz - Testa dina kunnskaper Forum - Ge oss dina tips Nyhetsbrev - Få våra senaste tips Auktion - Lägg ett bud och fynda älja huset? Hitta en mäklare med Vi i Villa
annons
annons
annons
annons

annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland