Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Björn
Björn

Tillräcklig ventilation i 40-talshus

Hej,
Jag har ett hus som är byggt 47 med självdragsventilation. Jag har bott i huset i ca ett år och börjar bli fundersam på dess ventilation. Uppvärmning med vedpanna, braskamin Contura, luftvärmepump och luft- vattenvärmepump. I vintras när det var ordentligt kallt ute så sjönk även värmen inne. En självklarhet med självdragsventilation(?). Nu till min egentliga fråga, finns det någon firma man kan anlita som kan komma hem till en och kolla husets ventilation? Jag kan inget om ventilation och behöver hjälp med att säkerställa att den är okej. Eller finns det enkelt sätt man själv kan kolla? Mest orolig om luften inte kommer ut ordentligt från vinden... Det blir väldigt kallt i badrummet på vintern, men det är inte renoverat sen 80-talet tror jag. Har läst på olika forum och har förstått att man inte ska täta "för bra" runt fönster vid självdragsventilation. Korrekt?
Tack för svar!
Björn
0 röst(er)

Svar

1. peter

ventilation i 40-talshus

hej Om man renoverar så tåpper man till alla tillluft , men kvar finns självdragskanalerna som bygger på temperaturen inne för at få ut luften. så nya friskluftsventiler i vägarna el ftx är nog nåt du bör ha! ring hemkomfort! ventilation radon
    mvh peter
    0 röst(er)
  2. User 315751 Inlägg: 6

SV: Tillräcklig ventilation i 40-talshus

Efter att ha flyttat från ett rätt nytt hus med en enorm FTX-anläggning till ett hus med "självdrag" inser man stora skillnaden i luftkvalitet !
    Det blir en anläggning här också.
    Soliduct har en del till synnerligen rimligt pris.. sök..
    0 röst(er)

annons
Besök avloppsguiden.se

Fakta om allt från planering till slutförande av ditt avlopp. Nå 750 företag: entreprenörer, tillverkare, analysföretag m.fl. Vilka gräver i din kommun? Vilken toalett behöver du? Minireningsverk?

Tidymaker skapar ordning

Tidymaker är världens första upphängare som klarar att hänga upp nästintill allt oavsett form - max 20 kg. Tidymaker hänger upp nästan allt t ex i förrådet, garaget, verkstaden, skolan, byggboden, pannrummet.

Energisnålt och effektivt

Bra ventilation är viktigt för en sund boendemiljö. Vi har mångårig erfarenhet av mögel- och fuktskador och tar ett helhetsgrepp på ditt hus och gör de installationer som behövs för ett friskt boende.

TÄNK LÄNGRE

NÄR DU VÄLJER INREDNING TILL KÖK, BADRUM OCH TVÄTTSTUGA från Vedum bidrar du till ett hållbart samhälle. Alla våra köksstommar, laminatskivor och flera luckor är Svanenmärkta.

annons

Quiz - Testa dina kunnskaper Forum - Ge oss dina tips Nyhetsbrev - Få våra senaste tips Auktion - Lägg ett bud och fynda älja huset? Hitta en mäklare med Vi i Villa
annons
annons
annons
annons

annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland